Zielona Góra nie ma szczęścia do elektromobilności. Kolejny przetarg, tym razem na dostawę ładowarek i przebudowę pętli, kończy się niemiłą niespodzianką. Wpłynęła tylko jedna oferta i to znacznie przewyższająca kosztorys zamawiającego.
Przedmiotem przetargu MZK Zielona Góra jest dostawa i montaż stacji ładowania elektrobusów. Przewidziano ładowarki na 11 pętlach przy Batorego, Świerkowej, Wrocławskiej, os. Śląskim, Botanicznej, Jędrzychowskiej, Wyspiańskiego, Bema (centrum przesiadkowe), Zawadzkiego „Zośki”, Truskawkowej (Chynów) i Wyczółkowskiego. Ponadto wykonawca musi dostarczyć i zamontować na terenie zajezdni 28 stacji wolnego ładowania (w tym trzech mobilnych) oraz jedną stację szybkiego ładowania. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj (24 kwietnia) przewoźnik otworzył oferty. Wystartowała tylko jedna firma – Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry – oferując kwotę 32,96 mln zł brutto. To znacznie powyżej kosztorysu zamawiającego, który przeznaczył na realizację inwestycji kwotę w wysokości 24,06 mln zł brutto.
Zamówienie miało zostać zrealizowane do końca maja 2018 r. Teraz Zielona Góra musi zastanowić się, czy podwyższyć budżet, czy też rozpisać nowe postępowanie. To zarazem kolejny przetarg, w którym oferty są znacznie powyżej oczekiwań. Nie wyszedł przewoźnikowi największy w Polsce zakup 47 elektrobusów o długości 12 metrów. Wpłynęły
tylko dwie oferty – Solaris zaproponował dostawy za kwotę 104,9779 mln zł brutto, natomiast konsorcjum Ursus Bus 7, w skład którego wchodzą Ursus Bus i Ursus, złożyło ofertę na kwotę blisko 104,9997 mln zł brutto. Obie oferty przekraczały kosztorys zamawiającego, który przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 95,913 mln zł brutto. W tej sytuacji MZK podjął decyzję o unieważnieniu postępowania i
rozpisaniu nowego. Korzystniejsze oferty zostały za to złożone w przetargu na
przebudowę zajezdni i jej dostosowanie do obsługi pojazdów elektrycznych.
Przetarg na ładowarki wypełnia plany Zielonej Góry, która mocno chce postawić na elektromobilność. Po dostawie 47 autobusów ok. 60% taboru to będą pojazdy elektryczne.