MZK w Zielonej Górze otworzył oferty w przetargach na dostawę 47 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów oraz 17 przegubowców z konwencjonalnym napędem. O elektryki ubiega się dwóch oferentów – Solaris i Ursus – a różnice w cenie są niewielkie. Z kolei ofertę na przegubowce złożył jedynie Solaris. W obu przypadkach jednak przekroczony został budżet zamawiającego.
MZK w Zielonej Górze ogłosił dwa spore przetargi taborowe. Jeden z nich dotyczy dostawy 47 nowych autobusów elektrycznych o długości 12 metrów, a także dwóch pojazdów serwisowych – utrzymania ruchu oraz pogotowia technicznego. Drugi natomiast zakłada dostawę 17 przegubowców z konwencjonalnym napędem. O szczegółach zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj minął termin składania ofert. W postępowaniu na dostawę elektryków wystartowały dwie firmy. Solaris zaproponował dostawy za kwotę 104,9779 mln zł brutto, natomiast konsorcjum Ursus Bus 7, w skład którego wchodzą Ursus Bus i Ursus, złożyło ofertę na kwotę blisko 104,9997 mln zł brutto. Obie oferty przekraczają kosztorys zamawiającego, który przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 95,913 mln zł brutto. Obie firmy zaoferowały wydłużenie gwarancji jakości na autobusy o 24 miesiące.
Kryteria wyboru to cena (60%), gwarancja (10%) oraz wymagania techniczne (30%). Zamawiający musi teraz podjąć decyzję, czy podwyższyć budżet, czy rozpisać postępowanie. W tym pierwszym wypadku o wyborze zadecydują więc względy techniczne. Pod ocenę brane będą monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (10 pkt.), niezależnie zawieszenie osi przedniej (25 pkt.), a także silnik elektryczny w piastach kół (20 pkt.), a także zaoferowanie ponad dziesięciu miejsc dostępnych z podłogi bez konieczności pokonywania stopni (do 15 pkt.). Termin realizacji zamówienia wyznaczono do 30 listopada 2018 r.
W postępowaniu na dostawę przegubowych pojazdów jedyną ofertę złożył Solaris, proponując kwotę 28,351 mln zł brutto i wydłużenie gwarancji jakości o 24 miesiące. Również przekracza ona budżet zamawiającego, wynoszący 25,092 mln zł. Również w tym przypadku zamawiający musi podjąć decyzję co do zwiększenia środków.
Przetarg na 12-metrowe pojazdy to największe w kraju zamówienie na autobusy elektryczne. Wypełnia ono
plany Zielonej Góry, która mocno chce postawić właśnie na ten rodzaj taboru. Po zrealizowaniu tego zakupu ok. 60% taboru to będą pojazdy elektryczne. Drugie zamówienie dotyczy dostaw 17 autobusów przegubowych, ale na diesel. Zielona Góra uznała, że technologie w zakresie napędu elektrycznego w przypadku tego segmentu pojazdów
nie są dostatecznie przetestowane. Jednocześnie toczą się przetargi na
dostawę stacji do ładowania elektryków m.in. do wybudowania na 11 pętlach, a także
przebudowy i przystosowania zajezdni.