MZK w Zielonej Górze rozpisał nowy przetarg na dostawę 47 autobusów elektrycznych o długości ok. 12 metrów oraz dwóch pojazdów serwisowych. Zamawiający liczy, że tym razem oferenci przedstawią oferty zgodne z możliwościami finansowymi przewoźnika.
Przedmiotem powtórzonego przetargu jest dostawa 47 fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 m, a także dwóch pojazdów serwisowych – pojazdu utrzymania ruchu oraz pojazdu pogotowia technicznego. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj, przy pierwszym przetargu.
W poprzednim postępowaniu wpłynęły dwie oferty. Solaris zaproponował dostawy za kwotę 104,9779 mln zł brutto, natomiast konsorcjum Ursus Bus 7, w skład którego wchodzą Ursus Bus i Ursus, złożyło ofertę na kwotę blisko 104,9997 mln zł brutto. Obie oferty przekraczały kosztorys zamawiającego, który przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 95,913 mln zł brutto. W tej sytuacji MZK podjął decyzję o unieważnieniu postępowania.
Termin składania ofert mija 25 maja. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały zamówienia polegające na dostawie minimum 15 pojazdów elektrycznych pow. 7,5 t DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę co najmniej siedmiu fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich lub trolejbusów.
Zostały zmienione kryteria wyboru ofert. Najważniejsza pozostaje cena (60%). Pozostałe punkty można otrzymać za gwarancję, skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów, zużycie energii elektrycznej autobusu poniżej 1 kWh/km, a także monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (po 10%). Termin pierwszej dostawy określony jest na 1 lipca 2018 r., a wykonawca może zaoferować jego skrócenie o maksymalnie cztery tygodnie. Wymagana jest trzyletnia gwarancja. Punktowane będzie jej wydłużenie o okres do 24 miesięcy.
Dostawy mają być zrealizowane do 30 listopada 2018 r. Szacowana wartość zamówienia została podwyższona i wynosi obecnie 86 mln zł netto. Jednocześnie zamawiający zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o 30% jego wartości.
Przetarg na 12-metrowe pojazdy to największe w kraju zamówienie na autobusy elektryczne. Wypełnia ono
plany Zielonej Góry, która mocno chce postawić właśnie na ten rodzaj taboru. Po zrealizowaniu tego zakupu ok. 60% taboru to będą pojazdy elektryczne.
Drugie zamówienie dotyczy dostaw 17 autobusów przegubowych, ale na diesel. Zielona Góra uznała, że technologie w zakresie napędu elektrycznego w przypadku tego segmentu pojazdów
nie są dostatecznie przetestowane. Jednocześnie toczą się przetargi na
dostawę stacji do ładowania elektryków m.in. do wybudowania na 11 pętlach, a także
przebudowy i przystosowania zajezdni.