W środę (16 listopada) siedzibie Newagu w Nowym Sączu przedstawiciele spółki przewozowej Metropolitan EAD wizytowali budowane właśnie wagony metra dla stolicy Bułgarii. Pojazdy Inspiro są przygotowane przez konsorcjum Siemens-Newag i zostaną dostarczone w 2018 r. W wyglądzie przypominają te warszawskie, choć będą posiadać sporo istotnych różnic.
We wrześniu 2015 r. Metropolitan EAD, operator sofijskiego metra, zawarł umowę z konsorcjum Simetro, w skład którego wchodzą Siemens AG z Wiednia, Siemens EOOD z Sofii oraz Newag, na dostawę taboru dla planowanego centralnego odcinka III linii metra. Umowa, w związku z zabezpieczeniem finansowania, weszła w życie w lutym 2016 r.
Zadaniem wykonawcy jest dostarczenie 20 trójczłonowych, ok. 60-metrowych pociągów Inspiro oraz systemu kontroli ruchu. Konsorcjum ma 38 miesięcy na realizację umowy. Obecnie pierwszy pojazd znajduje się na końcowym etapie produkcji, a nowe pociągi wyjadą na tory sofijskiego metra w 2018 r. Umowa zawiera również opcję na kolejne dziesięć składów dla kolejnego etapu rozbudowy trzeciej linii – o dwa odcinki o łącznej długości blisko 9 km i liczące 9 stacji.
Nowe pojazdy bazują na platformie Inspiro, obecnej w pociągach dla Metra Warszawskiego, które jest pierwszym przewoźnikiem z pojazdami tej generacji. Jak zachwala producent, pojazdy Inspiro charakteryzują się wysoką wydajnością energetyczną, niskimi kosztami eksploatacji, a także nowoczesnym designem i rozwiązaniami poprawiającymi komfort podróżowania. W pociągach Inspiro dla Sofii zostaną dodatkowo zamontowane odbieraki prądu na dachu, pozwalających na pracę w innym systemie zasilania. – Oprócz tego pociąg dla Sofii składa się z trzech wagonów, a w Warszawie jeżdżą sześciowagonowe składy. Stosujemy więc system trakcyjny, który jest w większym stopniu nadmiarowy i redundantny – jeśli w sześciowagonowym pociągu jeden z czterech silników ulegnie awarii nie będzie to stanowiło problemu, co innego natomiast w przypadku pociągu trzywagonowego .Ponadto stosujemy przesuwne drzwi, które chowają się do wewnątrz składu w przeciwieństwie do drzwi przesuwnych na zewnątrz składu – mówi Stefan Wappmann, product manager pociągów metra firmy Siemens. Dodatkowo wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, gdyż pociągi będą eksploatowane zarówno na powierzchni, jak i w tunelach. Więcej o pociągach dla Sofii i różnicach względem Warszawy
tutaj.
Zakres prac przypadających na Newag obejmuje zaprojektowanie i zabudowę wnętrza, uruchomienie pojazdów w zakładzie spółki w Nowym Sączu oraz dostawę gotowych pociągów do klienta i usługi serwisowe w okresie gwarancji.
Zgodnie z planami 16-kilometrowa trzecia linia będzie przebiegać z południowego zachodu na północny wschód. Z II linią będzie krzyżować się na stacji NDK, a z I linią na stacji Uniwersytet Sofijski im. św. Klimenta Ochrydzkiego. Pierwszy, centralny odcinek linii będzie liczył siedem kilometrów i siedem stacji.