Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie nie planuje obecnie wprowadzać w rozkładach kolejnych linii adnotacji o oczekiwaniach w węzłach przesiadkowych na ewentualne opóźnienia pociągów. Magdalena Potocka z ZTM zauważa jednak, że obecnie z rozkładami jazdy pociągów jest skoordynowane aż 21 linii stołecznego organizatora przewozów.
ZTM Warszawa jest pionierem w skali kraju, jeśli chodzi o pogłębioną integrację rozkładów jazdy pociągów i autobusów. Linia 198 ZTM, obsługująca dzielnicę Wesoła, posiada (przy kursach późnowieczornych) adnotacje, iż autobusy w przypadku opóźnień pociągów SKM dojeżdżających z centrum stolicy, oczekują na nie.
Wprowadzenie tego rodzaju adnotacji było jednak w przypadku linii 198 o tyle łatwiejsze, że linia ta nie jest praktycznie w żaden sposób powiązana z siatką innych linii autobusowych ZTM – jest dedykowana wyłącznie dowozowi i odwozowi mieszkańców Wesołej do i od pociągów. M.in. dlatego ZTM nie planuje w tym momencie wprowadzania tego rodzaju adnotacji w przypadku innych swoich linii.
– Obecnie rozkłady jazdy autobusów są skorelowane z rozkładami kolejowymi w przypadku 21 linii. W tym momencie na planujemy jednak wprowadzenia tego typu rozwiązania jak w przypadku linii 198 dla wszystkich linii, których rozkład jest skorelowany z rozkładem kolejowym – mówi Magdalena Potocka z ZTM.
Przyczyny tej decyzji, jak wylicza Potocka, są trzy:
- Dzięki ofercie Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD, pasażerowie posiadający bilet ZTM mogą korzystać także z pociągów innych przewoźników niż SKM, w związku z czym nie zawsze podróżują wg schematu SKM – autobus;
- Wysoka częstotliwość kursowania pociągów SKM i KM oraz autobusów powoduje, że wprowadzenie na większą skalę rozwiązania stosowanego w przypadku linii 198 zmniejszyłoby czytelność rozkładów;
- Skorelowanie rozkładów jazdy autobusów i pociągów jest łatwiejsze w przypadku małej liczby kursów. Jak informuje Magdalena Potocka, w przypadku niewielkiej liczby kursów pociągów i autobusów, rozkłady są skorelowane prawie w 100 procentach, więc nie ma konieczności dodatkowego informowania o tym fakcie poprzez specjalne adnotacje w rozkładzie.
Informowaliśmy już, że ZTM Gdańsk zamierza rozważyć wprowadzenie – po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – analogiczne rozwiązania jak w przypadku linii 198 do rozkładów nowych linii, które będą kursować pomiędzy przystankami PKM i osiedlami. Nad wprowadzeniem tego rodzaju adnotacji będą się też zastanawiać Koleje Śląskie.