ZTM w Warszawie ogłosił kolejny przetarg na obsługę komunikacyjną – tym razem z wykorzystaniem 50 autobusów o długości 18 metrów. Organizator będzie premiować przewoźników oferujących pojazdy z alternatywnym źródłem napędu – z wyłączeniem jednak elektrobusów. Usługa ma być świadczona do końca 2026 r.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług przewozu przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 18 metrów oraz zapewnienie minimum 4 pojazdów rezerwowych. Roczna liczba wozokilometrów szacowana jest na 4 mln (-10%/+5%). Świadczenie usług rozpocznie się po 25 tygodniach od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 grudnia 2018 r. Zakończenie realizacji umowy określono na 31 grudnia 2026 r.
Pojazdy o długości 17,5-18,750 mają pomieścić co najmniej 130 podróżnych (przy wskaźniku napełnienia 6,7 osoby na metr kwadratowy), w tym 39 na miejscach siedzących. ZTM wymaga pojedynczy rząd siedzeń po lewej stronie pojazdu w obszarze między przejściem pomiędzy członami a nadkolem osi III. Co najmniej 14 miejsc ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wymagane są drzwi w układzie 2-2-2-2 o minimalnej efektywnej szerokości 1150 mm. Maksymalna wysokość wejścia to 340 mm, a minimalna szerokość przejścia między nadkolami osi środkowej i tylnej to 520 mm (mierzone 100 mm nad podłogą). Pojazdy będą wyposażone w system informacji liniowej i nagłośnienie, monitoring, system emisji reklam, klimatyzację, system zliczania pasażerów, kasowniki. Przewidziano biletomaty, które sprzedają bilety pojazdowe oraz kodowane na karcie miejskiej, akceptujące płatności kartą.
W przetargu mogą brać udział firmy, które posiadają środki lub zdolność przewozową w wysokości 50 mln zł. Muszą też posiadać doświadczenie z ostatnich trzech lat w zakresie realizacji przynajmniej jednej usługi, zakładającej świadczenie usług w wielkości 2 mln wozokilometrów rocznie w maksymalnie trzech umowach z organizatorem transportu. Ponadto przewoźnik musi dysponować bazą techniczną lub terenem na jej wykonanie w Warszawie lub na terenie gmin, z którymi ZTM ma podpisaną umowę na świadczenie usług. Wykonawca musi też zatrudniać – w ciągu ostatnich trzech lat – średniorocznie co najmniej 70 pracowników.
ZTM tradycyjnie stawia wysokie wymagania względem przewoźnika. Każdy pojazd musi przejść certyfikację zgodności z wymaganiami. Kierowcy powinni posługiwać się językiem polskim co najmniej w stopniu średniozaawansowanym, znać układ komunikacyjny Warszawy oraz przepisy taryfowe i porządkowe. Wymagane są też jednolite stroje. Ponadto przewoźnik musi zatrudniać w oparciu o umowę o pracę. Załączone są też szczegółowe wymagania dotyczące zaplecza i zakresu obsługi codziennej.
Termin składania ofert mija 9 marca. O wyborze zadecydują cena (60%) oraz alternatywne źródła napędu (40%). W tym drugim kryterium punktowana będzie zaoferowana liczba pojazdów z napędem innym niż olej napędowy, przy czym najwyższy współczynnik przyznany będzie pojazdom o napędzie gazowym CNG, LNG lub biogazowym (1,0). W następnej kolejności punktowane będą pojazdy hybrydowe ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie (0,8) oraz hybrydowe bez ograniczania emisji spalin (0,4). Najniższa możliwa liczba autobusów ekologicznych to 10. ZTM, nauczony doświadczeniem, zabezpieczył też górną granicę – przewoźnik nie może zaoferować większej liczby pojazdów ekologicznych niż 54 (w jednym z poprzednich przetargów
Mobilis wygrał z Michalczewskim zaoferowaniem większej niż wymagana w postępowaniu liczby autobusów rezerwowych).