Infrastruktura
Radomskie perypetie kolejowe
Włodzimierz Winek 02 listopada 2024
W historii budowy szlaków kolejowych w Polsce na przestrzeni ostatnich blisko 150 lat tzw. linia radomska (Warszawa – Radom) miała chyba najbardziej barwne dzieje – pełne zawirowań, różnych przepychanek władz wojskowych, rządowych, biznesowych. W przypadku tych ostatnich obok bogatych bankierów, ziemian, przemysłowców nie brakowało drobnych handlarzy, rzemieślników, których czasami donośny głos sporo potrafił namieszać.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Infrastruktura
Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?
Włodzimierz Winek 05 października 2024
W okresie międzywojennym powstało wiele pięknych i śmiałych planów budowy nowych linii kolejowych. Często obok ważnych funkcji gospodarczych czy militarnych, miały być także – ze względu na trasę ich przebiegu – niemałą atrakcją dla turystów. Niewątpliwie do takich należałaby linia kolejowa Oświęcim – Kęty – Porąbka – Żywiec.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Infrastruktura
Niespełnione ambicje ,,Węglówki”
Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024
Linia kolejowa Herby – Gdynia, w okresie międzywojennym zwana magistralą węglową, a niekiedy „Węglówką”, przez wielu jest uznawana za jedno z największych osiągnięć polskich kolei w latach 1918-1939. W tamtym czasie jej znaczenie polityczne i gospodarcze było ogromne. Szczególnie to ostatnie, gdyż łączyła ważne okręgi przemysłowe Śląska i Zagłębia z jedynym polskim portem handlowym. Umożliwiała tym samym rozwiniecie eksportu i importu, niezbędnego dla odbudowy Polski po I wojnie światowej, i wydźwignięcie gospodarcze po okresie zaborów. Jej budowa nie należała jednak do łatwych i była usiana wieloma trudnościami natury finansowej, technicznej, a także politycznej. W dodatku przypadła na okres ogromnego kryzysu gospodarczego przełomu lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Wywrotnice wagonów
Włodzimierz Winek 05 maja 2024
Wraz z rozwojem przemysłu w drugiej połowie XIX wieku gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na kolejowe przewozy materiałów sypkich (głównie węgla kamiennego) i ich równie szybki załadunek czy rozładunek – szczególnie w dużych zakładach metalurgicznych czy wytwarzających gaz świetlny, później elektrowniach itp., zużywających w produkcji po kilkadziesiąt czy kilkaset ton węgla lub koksu dziennie.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Historia Kolei: Pług
Włodzimierz Winek 03 maja 2024
Zima to dla kolei bodajże najgorsza pora roku. Od mrozu połączonego z marznącym deszczem, który powoduje oblodzenie sieci trakcyjnej, pękanie szyn, zamarzanie układów zwrotnic, chyba gorszy jest śnieg – szczególnie nawiewany na torowiska przez wiatr, który potrafi w nadmiernej ilości skutecznie wyłączyć trasę z ruchu kolejowego.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek
Włodzimierz Winek 01 maja 2024
Dzisiaj trudno dostrzec w składach pociągów towarowych, charakterystycznych, wyróżniających się swoim białym kolorem zabudowanej skrzyni ładunkowej, specjalnych wagonów do przewozu piwa, często dodatkowo ozdobionych kolorowym logo browaru. Podobnie trudno jest dzisiaj wielu z nas, szczególnie młodym ludziom, wyobrazić sobie je w składzie rejsowego, często pospiesznego pociągu osobowego, który był częstym widokiem jeszcze w latach 60. XX wieku na wielu szlakach kolejowych nie tylko w Europie.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Sanitarki na wąskim torze
Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023
O roli, jaką w rozwoju kolejnictwa w Polsce odegrały kolejki wąskotorowe, w polskiej literaturze branżowej, hobbystycznej napisano wiele – szczególnie o okresie międzywojennym (1918-1939), choć prawdziwy boom rozwoju wąskiego toru przypadł na niemal całe lata 20. XX wieku, kiedy to prywatni przedsiębiorcy i samorządy lokalne przejmowały, często porzuconą, całą infrastrukturę (szyny, wagony, lokomotywy) po armiach byłych zaborców.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Dzwony, dzwonki, dzwoneczki i inne stacyjne instrumenty muzyczne
Włodzimierz Winek 25 grudnia 2023
Chyba żaden inny okres w dziejach kolei po XIX w. nie przyniósł tyle wynalazków technicznych związanych z obsługą ruchu na liniach kolejowych, ile nazywana przez historyków epoka węgla, stali i pary – szczególnie jej druga połowa, w której właściwie co pięć, dziesięć lat pojawiały się przełomowe, wręcz rewolucyjne udoskonalenia związane z sygnalizacją na szlaku, łącznością między stacjami itd. Wiele z tych wynalazków powstało nie tylko z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, lecz także – co w wielu wypadkach było czynnikiem najważniejszym – ze względów ekonomicznych, związanych m.in. ze zmniejszeniem zatrudnienia kosztownego personelu pomocniczego w postaci dróżników, sygnalistów, semaforowych, zwrotnicowych itd., którzy niemal do 1850 roku byli podstawą bezpiecznego prowadzenia ruchu na szlaku kolejowym.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem
Prapoczątki sygnalizacji kolejowej
Włodzimierz Winek 28 października 2023
W początkach istnienia kolei funkcję różnego rodzaju sygnalizatorów zezwalających lub wzbraniających jazdę po drodze żelaznej pełnili specjalnie zatrudnieni do informowania maszynistów o ruchu na szlaku ludzie, nazywani traffic policeman. Ich zadaniem oprócz dawania sygnałów ręką maszyniście było przekładanie zwrotnic wjazdowych, wyjazdowych, ich dozór i najważniejsze – rozróżnianie konkretnych, rozkładowych pociągów oraz kierowanie ich na właściwy tor.
Bydgoszcz. Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy
Praga z planem na podziemne linie kolejowe krzyżujące się pod dworcem