SERWISY PARTNERSKIE rynek-kolejowy.pl rynekinfrastruktury.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
Redakcja 01 sierpnia 2024
W ramach Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich miała miejsce dyskusja czworga ekspertów na temat ustaw, które dotyczą transportu publicznego i nie było tu mowy tylko o „Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym”. Wśród ekspertów znalazł się Maciej Mysona, dyrektor rozwoju biznesu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Jakie ma pomysły na zmiany?
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Marcin Gromadzki: Ustawa o FRPA jest katastrofalna. Gdzie w tym wszystkim jest pasażer?
Redakcja 21 czerwca 2024
W ramach Kongresu Transportu Publicznego miała miejsce dyskusja panelowa czworga ekspertów na temat ustaw dotyczących transportu publicznego. Co sądzi o nich Marcin Gromadzki, prezes firmy Public Transport Consulting i jakie ma pomysły na zmiany?
MI: Zmiany FRPA w naborze na 2026 rok
IGKM apeluje o objęcie komunikacji miejskiej funduszem autobusowym (FRPA)
Zmiany w FRPA? Ministerstwo nie odpowiada
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Redakcja 18 czerwca 2024
W ramach Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich odbyła się polemika czworga ekspertów na temat ustaw dotyczących transportu publicznego. Co sądzi o nich Peter Jančovič, dyrektor ds. przewozów autobusowych w Kolejach Małopolskich i jakie ma pomysły na zmiany w tym zakresie?
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Znaczna poprawa bezpieczeństwa na drogach. Cel jest wciąż odległy
Budych: Zmiany w FRPA są konieczne
Redakcja 10 czerwca 2024
W ramach Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich miała miejsce interesująca polemika czworga ekspertów na temat ustaw dotyczących transportu publicznego. Co sądzi o nich Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe i jakie ma pomysły na zmiany?
Rząd przyjął projekt zmian w funduszu autobusowym. 1 mld zł na połączenia
Białystok: FRPA nie może konkurować z komunikacją miejską
Ministerstwo ws. FRPA: Zwiększenie dopłat do wozokilometra niezasadne
Eksperci są zgodni: zmieńmy ustawy dotyczące transportu publicznego!
Redakcja 03 czerwca 2024
Problemy związane z aktualnymi regulacjami, FRPA, potrzeba standaryzacji danych o rozkładach jazdy oraz propozycje reform – takie tematy poruszono w trakcie polemiki ekspertów podczas Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich. Jakie rozwiązania zaproponowano?
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Innowacje w miastach: Nie tylko drony i pojazdy autonomiczne
Roman Czubiński 29 maja 2024
Znaczące zmiany w sposobie poruszania się po miastach i korzystania z nich zachodziły dotąd raczej ewolucyjnie, niż skokowo. Nie da się jednak wykluczyć, że w najbliższych latach przemiany przyspieszą. Wdrażanie nowych rozwiązań powinno odbywać się pod kontrolą ich twórców, instytucji finansujących, władz samorządowych i mieszkańców, prowadzących ze sobą dialog – to wioski z debaty podczas Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport
Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023
O sposobach walki z wykluczeniem transportowym, pomyśle rezygnacji z opłat za przejazd autostradą i o przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego rozmawiamy podczas Kongresu Transportu Publicznego ze Stefanem Krajewskim, posłem PSL.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber
Roman Czubiński 10 czerwca 2023
Im prostsza i bardziej intuicyjna taryfa biletowa, tym łatwiej przyciągnąć pasażerów do transportu zbiorowego. Mocnym argumentem jest też integracja taryfowa z koleją. Warto też rozważyć zdecydowane obniżanie cen biletów – przekonywał podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu Piotr Rachwalski.
Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?
Bezpieczeństwo w transporcie: zagrożeni pasażerowie, prowadzący i piesi
Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?
Roman Czubiński 06 czerwca 2023
Przygotowanie infrastruktury do ruchu pojazdów autonomicznych wymaga inwestycji w zaawansowany technicznie sprzęt – przekonywali podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta przedstawiciele firmy Yunex. Spółka zachwalała też swoje rozwiązania sterowania ruchem w mieście , energooszczędne sygnalizatory i totemy rowerowe. Pierwsze polskie miasta zaczęły już ich wdrażanie.
Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber
Bezpieczeństwo w transporcie: zagrożeni pasażerowie, prowadzący i piesi
Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności
Roman Czubiński 05 czerwca 2023
Planowanie przestrzenne ma być zorientowane na synergię z transportem szynowym. Władze miasta mają faworyzować publiczny transport zbiorowy, ruch rowerowy oraz pieszy – to główne założenia przygotowanego przez ZDG TOR opracowania na temat mobilności dla obszaru funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego. Dokument powstał przy udziale licznej grupy mieszkańców, przekraczającej 1% całej populacji.
Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?
Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby
Trapeze: System informacji musi być otwarty
Roman Czubiński 25 maja 2023
Chcemy wprowadzić na polski rynek usługę gwarantowanych przesiadek między liniami komunikacji miejskiej – deklaruje Artur Wajchert z Trapeze Polska. W najbliższych latach mogą one stać się rozwiązaniem powszechnym przynajmniej w dużych miastach, tak jak w ciągu ostatniej dekady stały się nim systemy dynamicznej informacji pasażerskiej. Same systemy powinny stawać się coraz bardziej otwarte na integrację – przekonuje przedstawiciel Trapeze.
Kraków: Rondo Grunwaldzkie z wyświetlaczami dla autobusów
Od czwartku nie działa informacja pasażerska w Warszawie Wschodniej i Stadion
Białystok rozbudowuje SDIP
Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM
Roman Czubiński 19 maja 2023
Choć rower jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, w systemach roweru publicznego wciąż jest pole do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko. Zmieniając organizację naprawy rowerów i ograniczając potrzebę ich przewożenia, nie tylko przeciwdziałamy zmianom klimatu, ale i zmniejszamy koszty własne – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego prezes Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz.
Nextbike Polska zakończył restrukturyzację
Rowerowy kwiecień. Nextbike na ulicach kolejnych kilkunastu polskich miast
Nextbike rozpoczyna sezon w 50 miastach z niemal 20 tys. rowerami
Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?
Roman Czubiński 16 listopada 2022
Niedobór kierowców na rynku pracy przybiera coraz poważniejszą skalę – a na prowincji jest jeszcze większy, niż w dużych miastach. Pilnie potrzebne jest przyspieszenie i uproszczenie procesu szkolenia prowadzących (w tym również z zagranicy), oczywiście przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa. Organizatorzy transportu oczekują też otwarcia większej liczby szkół profilowanych, przygotowujących do zawodu – to wnioski z debaty podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności
Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby
Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby
Roman Czubiński 31 października 2022
Aby w coraz trudniejszych okolicznościach zapewnić mieszkańcom dobrą ofertę transportu zbiorowego, trzeba przede wszystkim zebrać precyzyjne informacje o ich potrzebach. Taką możliwość dają systemy działające już w pojazdach komunikacji miejskiej, a także oprogramowanie innych podmiotów, takich jak operatorzy płatniczy lub firmy carsharingowe. Prostym sposobem na poprawę bilansu kosztów jest też bardziej restrykcyjna polityka wobec ruchu samochodowego – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności
Kadry: Jak poradzić sobie z niedoborem prowadzących?
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
Roman Czubiński 15 listopada 2021
Odbudowa publicznej komunikacji autobusowej to zadanie ważne nie tylko z punktu widzenia społecznego, ale także ekologicznego i zdrowotnego – stwierdziła podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta konsultant do spraw zdrowia i transportu w HEAL Polska Joanna Brzezińska. W jej ocenie cechami mającymi największe znaczenie przy wyborze środka transportu są stabilność oferty oraz częste kursy.
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Dobre prawo ważniejsze od dotacji
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Roman Czubiński 10 listopada 2021
Nie uda się zapewnić sprawnej komunikacji publicznej poza dużymi miastami bez silnych organizatorów – stwierdził na debacie podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Grodzisku Mazowieckim Radosław Marek. Jak dodał, poszczególni dotowani przewoźnicy nie powinni konkurować między sobą, uruchamiając połączenia w tych samych relacjach, lecz synchronizować swoje kursy, by zapewnić pasażerom możliwość przesiadki.
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Dobre prawo ważniejsze od dotacji
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Roman Czubiński 09 listopada 2021
Aby siatka połączeń autobusowych w regionie odpowiadała rzeczywistym potrzebom mieszkańców, nie powinna być skrępowana granicami administracyjnymi – powiedział Krzysztof Zienkiewicz ze Starostwa Powiatowego w Olsztynie podczas debaty na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Jak dodał, pandemia COVID-19 przysporzyła komunikacji regionalnej wiele problemów, z drugiej dała jednak sposobność zademonstrowania pasażerom pewności oferty.
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Dobre prawo ważniejsze od dotacji
Dobre prawo ważniejsze od dotacji
Roman Czubiński 09 listopada 2021
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to narzędzie potrzebne, ale niewystarczające, by stworzyć sieć przewozową odpowiednią do potrzeb mieszkańców. Potrzeba działania w większej skali oraz uproszczenia przepisów. Należy też wprowadzić ryczałtowe dopłaty dla samorządów na cele transportowe zamiast obecnego, wadliwego systemu rekompensat za ulgi – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dr Michał Wolański z Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej.
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Trójmiasto: Chcemy pełniejszej integracji, ale...
Roman Czubiński 08 listopada 2021
Różnice w systemie ulg w transporcie kolejowym oraz komunikacji miejskiej uniemożliwiają wprowadzenie integracji taryfowej z prawdziwego zdarzenia – stwierdził na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta przewodniczący zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej Kamil Bujak. Jak dodał, receptą na ten problem mogłoby być powołanie metropolii trójmiejskiej na wzór GZM. Pozwoliłoby to także na powołanie jednego dla całej aglomeracji i jej okolicy organizatora komunikacji zbiorowej.
Z biletem metropolitalnym do Tczewa? Tak, ale wszystko zależy od pieniędzy
Trudna sytuacja budżetowa samorządów oznacza odwrót od darmowej komunikacji?
Kasper Fiszer 08 listopada 2021
Dziś w Olsztynie nie zapadłaby decyzja o zwolnieniu z konieczności zakupu biletów dla dzieci – przyznaje prezydent tego miasta. Zwraca uwagę na trudną sytuację samorządów, która może się dodatkowo pogorszyć w wyniku wprowadzenia nowych rozwiązań podatkowych proponowanych przez rząd. Czy wkrótce miasta będą musiały szukać oszczędności także w zakresie inwestycji?
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Wykluczenie transportowe: Czy zmniejsza je przystacyjny parking?
Kasper Fiszer 07 listopada 2021
Uruchamianie dogodnych linii dowozowych rozpoczynających się w małych miejscowościach bywa bardzo trudne. Jeśli kursów mających ułatwić dostanie się do pociągu jest relatywnie niewiele, godziny odjazdów nie pasują wszystkim chętnym, a jeśli jest ich więcej, zapełnienie bywa marginalne. Czy odpowiedzią na ten problem jest lepsza infrastruktura parkingowa przy prowincjonalnych stacjach?
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Pandemia zmieniła sposób życia mieszkańców miast. Co dalej?
Roman Czubiński 28 października 2021
Samo zniesienie obostrzeń to warunek konieczny, ale niewystarczający, by powrócić do skali przewozów sprzed pandemii oraz pozyskać nowych pasażerów. Konieczne jest dalsze unowocześnianie usług, dostosowywanie się do zmiennych potrzeb społecznych oraz egzekwowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa – uznali uczestnicy debaty podczas dziesiątej edycji Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Hacon: Dobry planer podróży to korzyść i dla podróżnych, i dla organizatorów
Kasper Fiszer 27 października 2021
Spółka koncernu Siemens, która oferuje oprogramowanie dla operatorów transportu publicznego, przekonuje, że dobry planer podróży daje duże korzyści i pasażerom, i miastom. Mieszkańcy mogą łatwiej dotrzeć do celu, a samorządy dysponują lepszą wiedzą na temat realnych potrzeb przewozowych. Informatyka ma wspierać rozwój transportu publicznego, który wydaje się konieczny w erze ukierunkowania polityki na ochronę klimatu.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Mobilność jako usługa: transportowe rozwiązanie przyszłości?
Kasper Fiszer 26 października 2021
Czu zauważalny trend gospodarczy przesuwający oczekiwania konsumentów w kierunku łatwego korzystania z urządzeń zamiast ich posiadania znajdzie swoje odbicie w transporcie? O rozwiązaniach określanych jako mobility as a service dyskutowano podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.
Trapeze: Nie cofajmy świata do 2019, dziś transport może być lepszy
GZM: Transport zbiorowy w mniejszych gminach przynosi korzyści także wielkim miastom
Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta już niebawem!
Trapeze: Nie cofajmy świata do 2019, dziś transport może być lepszy
Kasper Fiszer 19 października 2021
Technologia daje coraz lepsze rozwiązania dla sektora transportu publicznego. Odbudowując go po kryzysie wywołanym pandemią, nie warto więc sięgać wyłącznie po wzorce znane sprzed dwóch lat. Nowa normalność może być bardziej efektywna i atrakcyjniejsza – przekonywała podczas Kongresu Transportu Publicznego firma Trapeze.
Mobilność jako usługa: transportowe rozwiązanie przyszłości?
GZM: Transport zbiorowy w mniejszych gminach przynosi korzyści także wielkim miastom
Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta już niebawem!
GZM: Transport zbiorowy w mniejszych gminach przynosi korzyści także wielkim miastom
Kasper Fiszer 18 października 2021
O współpracy z operatorami kolejowymi, włączaniu okolicznych gmin w sieć transportową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i zmniejszaniu skali ruchu samochodowego w wielkich miastach mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Kwitek z zarządu GZM.
Mobilność jako usługa: transportowe rozwiązanie przyszłości?
Trapeze: Nie cofajmy świata do 2019, dziś transport może być lepszy
Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta już niebawem!
Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach
Roman Czubiński 17 października 2021
Kolej gondolowa, kojarzona zwykle z przewozem turystów na szczyty górskie, może być z powodzeniem stosowana także w dużych metropoliach. Dzisiejszy poziom techniki pozwala wykorzystywać ją nawet w formule transportu na żądanie. Zalety tego środka komunikacji w warunkach miejskich przedstawił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Daniel Fässer ze szwajcarskiej firmy Bartholet Maschinenbau AG.
Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda
Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej
Praga rozpisała konkurs na projekt architektoniczny nowej kolei linowej
Dziesięć lat w polskim transporcie: inwestycje zwłaszcza w transport szynowy
Kasper Fiszer 15 października 2021
O najważniejszych wydarzeniach dla polskiego transportu zbiorowego rozmawiano podczas jubileuszowego X Kongresu Transportu Publicznego. Miniona dekada przyniosła rozbudowę sieci metra, otwarcie nowej sieci tramwajowej, powołanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy zwiększenie liczby samorządowych spółek kolejowych.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Białystok stawia na zieleń. Również na przystankach
Roman Czubiński 15 października 2021
Zieleń może być nie tylko sposobem na poprawę jakości życia w mieście, ale też atrakcją turystyczną. Ważną rolę odgrywa też przekonywanie mieszkańców do podróży komunikacją miejską. W tym celu należy usprawniać ruch autobusów oraz jak najmocniej upraszczać opłaty za przejazd – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego dyrektor Zarządu Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop.
HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
Prezes TW: Nie rezygnujemy z żadnej inwestycji, niektóre musimy przesunąć
Witold Urbanowicz 12 października 2021
Przez długi czas projekty tramwajowe utykały w strukturach miasta. Teraz, po likwidacji niesławnego Biura Polityki Mobilności, sprawy przyspieszyły, choć teraz nie wszystkie inwestycje uda się przeprowadzić do 2023 r. Priorytet mają Kasprzaka i część trasy do Wilanowa. Jaka – to będzie zależało od ofert złożonych w toczącym się przetargu. – Wszystko zależy od pieniędzy i sytuacji finansowej samorządu. Jeśli nie mamy środków własnych, to musimy dzielić projekty. Nie marnujemy jednak czasu, przygotowujemy inwestycje, czekając na lepsze czasy – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Warszawa: Budowa tras tramwajowych. Nowe utrudnienia w kilku dzielnicach
Tramwaje Warszawskie: Dodatkowe miliony na remonty. M.in. Towarowa i Waszyngtona
Warszawa: Tramwaje wracają na Filtrową i Bródno
Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością
Jakub Rösler 09 października 2021
Po zamieszaniu z niedoszłą likwidacją drogi rowerowej na ul. Grzegórzeckiej, urząd miasta Krakowa podsumował ostatnie działania związane ze zrównoważoną mobilnością. Urzędnicy deklarują postawienie na komunikację zbiorową
Kraków: Przez Kazimierz po nowemu. Zmiany przy pl. Wolnica
Warszawa rozpoczyna prace projektowe nad pl. Teatralnym. W kolejce dwa kolejne place
Praga z planem na kolejową promenadę
Rowerem, samochodem czy tramwajem? W Gdańsku trwa badanie mobilności mieszkańców
Jakub Rösler 07 października 2021
Od 6 do 28 października 2021 roku w wylosowanych gospodarstwach domowych z południowych dzielnic Gdańska oraz gmin: Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański, ankieterzy zapytają mieszkańców o sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Droga energia elektryczna problemem dla samorządów
Jakub Madrjas 30 września 2021
Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska otworzyła oferty w przetargu na dostawę energii w ramach grupy zakupowej dla łącznie 115 podmiotów. Ceny są wyższe od obecnych o dwie trzecie i przekraczają budżet zamawiającego. Analogiczna sytuacja jest w Warszawie.
Droga energia pogrzebie transport w mieście? Samorządy apelują o wsparcie
Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?
Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei
Warszawa zamawia studium rozwoju sieci metra
Jakub Rösler, Jakub Madrjas 28 września 2021
Warszawa ogłosiła przetarg na wykonanie kompleksowej analizy rozwoju sieci metra. Studium ma określić docelowy kształt układu kolei podziemnej, ale z uwzględnieniem krytykowanego przebiegu III linii metra na Gocław z przesiadką na Stadionie.
Metro: Powstaną nowe zadaszenia na stacji Centrum. W nawiązaniu do pl. Centralnego
Metro kończy trochę wcześniej. ZTM koordynuje przesiadki na Świętokrzyskiej
Metro Warszawskie utworzy klasy patronackie w Elektroniku
Trapeze: Pandemia wzmocni trendy autonomizacji transportu
Jakub Madrjas 11 grudnia 2020
Pandemia koronawirusa powinna przynieść kilka zmian w transporcie zbiorowym. Zdaniem Mikołaja Kwiatkowskiego z Trapeze Poland, po pandemii przede wszystkim powinien nastąpić czas dynamicznych zmian i innowacji, aby transport był bardziej przyjazny i dostępny. Wzmocnić powinny się również trendy autonomizacji pojazdów.
Trapeze: Włocławek inwestuje w nowoczesne rozwiązania dla transportu publicznego
Trapeze: „Transport20” odpowiedzią na COVID19
Trapeze: Papier elektroniczny – przyszłość informacji pasażerskiej?
MAN: Diesel to nadal najprostszy sposób na odmłodzenie floty
Jakub Madrjas 26 października 2020
Pandemia koronawirusa stworzyła nową rzeczywistość, w której wszyscy uczą się poruszać. Być może w niedalekiej przyszłości z tego powodu w przetargach na dostawę autobusów pojawią się nowe, związane z tym wymogi, takie jak całkowicie zabudowana kabina kierowcy. O tym, o ekologiczności diesla i autobusu elektrycznego oraz o infrastrukturze ładowania mówi nam Piotr Kwiatkowski regionalny kierownik ds. sprzedaży MAN i Robert Ignasz, product manager MAN.
MAN zdominował sprzedaż autobusów elektrycznych w 2023 r. 1/3 rynku w rękach Chińczyków
MAN zwalnia 860 osób w Starachowicach. Załamanie popytu na autobusy
MAN: Elektryczny Lion’s City przekracza barierę 500 km zasięgu
Warszawa: Kulisy powstawania totemów rowerowych
Roman Czubiński 21 października 2020
Warszawskie totemy rowerowe, pomagające rowerzystom w płynnym przejeżdżaniu przez ciągi skrzyżowań, okazały się dużym sukcesem. Duży wkład pracy specjalistów polskiego oddziału Siemensa został doceniony w centrali firmy oraz w jej oddziałach w innych państwach – mówił na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta kierownik produktu pionu ITS Siemens Mobility Krzysztof Witoń.
W Tychach rusza najnowocześniejszy w Polsce system sterowania ruchem
Siemens Mobility zmodernizuje linie podmiejskie w São Paulo
Meronk i Celiński (Siemens Mobility): Nadchodzi era cyfryzacji kolei
Otwarte dane ZTM Gdańsk: Ponad 20 mln pobrań miesięcznie
Rafał Dybiński 18 października 2020
Otwarte dane są kolejnym ciekawym trendem, wykorzystywanym w koncepcji Smart City oraz transporcie publicznym. Rozwiązanie zostało zastosowane w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.
ZTM Gdańsk z 10-letnim przetargiem na przewozy
Gdańsk. Autobusy na ul. Budowlanych od 8 stycznia. Jakie jeszcze zmiany w komunikacji miejskiej?
Gdańsk modyfikuje rozkłady jazdy tramwajów
Trapeze: „Transport20” odpowiedzią na COVID19
Roman Czubiński 16 października 2020
Pandemia może być dobrym motywatorem do zmian poprawiających efektywność transportu zbiorowego – przekonywał na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Mikołaj Kwiatkowski z Trapeze Poland. Szczególną uwagę poświęcił sferze zarządzania przewozami oraz informacji pasażerskiej.
Trapeze: Włocławek inwestuje w nowoczesne rozwiązania dla transportu publicznego
Trapeze: Pandemia wzmocni trendy autonomizacji transportu
Trapeze: Papier elektroniczny – przyszłość informacji pasażerskiej?
Karta, smartfon, geolokalizacja, biometria. Jak zapłacimy za bilet w przyszłości?
Kasper Fiszer 15 października 2020
Jakie technologie pomogą przewoźnikom w poborze opłat za przejazd środkami transportu publicznego? O możliwych rozwiązaniach dyskutowano podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego. Trend odchodzenia od papierowych biletów opłacanych gotówką może okazać się szczególnie istotny w obliczu trwającej pandemii koronawirusa.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Elektryczne autobusy dalekobieżne i wodorowe ciągniki siodłowe – jaka przyszłość napędów alternatywnych?
Kasper Fiszer 14 października 2020
Jakie będą trendy dotyczące alternatywnych napędów autobusów? Być może pojazdy komunikacji dalekobieżnej zostaną wyposażone w silniki elektryczne. Napęd wodorowy będzie natomiast testowany w ciągnikach siodłowych.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?
Kasper Fiszer 13 października 2020
Najlepiej sprawdzającym się paliwem alternatywnym w warunkach górzystego Przemyśla jest obecnie metan – ocenia prezes tamtejszego MZK. Wskazuje on też na potencjał technologii wodorowych. Autobusy elektryczne w jego opinii lepiej nadają się natomiast do obsługi miast o mniej górzystym profilu ulic.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Czy potrzeba Urzędu Transportu Autobusowego? Odpowiednik UTK dla PKS-ów
Kasper Fiszer 12 października 2020
Dużym problemem dla pasażerów autobusowej komunikacji regionalnej jest rozproszona informacja o rozkładzie jazdy. Dane udostępniane przez przewoźników często są też mało szczegółowe albo niedostępne w internecie. Czy należy więc powołać nowy urząd, który zajmie się tworzeniem wspólnej platformy rozkładowej?
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Pandemia zmieniła rynek taboru, ubezpieczeń i płatności
Kasper Fiszer 09 października 2020
O dużych zmianach rynkowych związanych z pandemią dyskutowali paneliści Kongresu Transportu Publicznego. Stagnacja zapanowała w segmentach taboru do autobusowych przewozów turystycznych i dalekobieżnych. Nowe wymagania mają klienci poszukujący pojazdów komunikacji miejskiej. Pasażerowie bardziej zwracają uwagę na kwestie bezpieczeństwa i chętniej płacą za bilety przez telefon, a klienci korporacyjni chcą negocjować kontrakty ubezpieczeniowe zdalnie.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?
Kasper Fiszer 07 października 2020
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest narzędziem wymagającym daleko idących korekt, ale może być przy tym bardzo pomocny w walce z wykluczeniem transportowym – to najważniejszy wniosek z debaty o tym instrumencie, jaka odbyła się podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie. Andrzej Bittel zapowiedział, że wkrótce możliwe będzie zawieranie wieloletnich umów o doinansowanie kursów. Najprawdopodobniej utrzymana zostanie też wyższa stawka dopłaty do wozokilometra.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Pandemia utrudnia walkę z wykluczeniem. Tam, gdzie jest kolej, jakoś sobie radzimy
Kasper Fiszer 06 października 2020
O dużej skali wykluczenia transportowego i dodatkowych problemach, jakie wynikają z zatrzymania gospodarki wywołanego pandemią COVID-19 rozmawiali paneliści Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. W wyjątkowo trudnej sytuacji znalazły się najmniejsze miejscowości nieobsługiwane przez kolej, które nie samodzielnie nie organizowały żadnego rodzaju transportu. Wiele samorządów dostrzegło jednak problem i jest szansa na wzrost zainteresowania np. Funduszem Rozwoju Połączeń Autobusowych od nowego roku.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
SkyCash: Pandemia przyspieszyła nasz rozwój
Roman Czubiński 05 października 2020
Odpowiedź na nową rzeczywistość po pandemii może stanowić rozwój usług mobilnych. Odnotowaliśmy zmniejszony ruch, ale z drugiej strony – większe zainteresowanie współpracą ze strony przewoźników i organizatorów transportu – mówił na Kongresie Transportu Publicznego Inteligentnego Miasta dyrektor ds. sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu SkyCash Poland Piotr Bochenek. Firma stara się też różnicować swoją ofertę, zachowując dominujący udział biletów komunikacji miejskiej i opłat za parkowanie.
Parking w Zakopanem od opłacisz w aplikacji SkyCash
iTaxi dostępne w SkyCash dla firm
SkyCash: Wspólny bilet to mrzonka, której pasażer nie oczekuje
Gdynia: Kontrapas autobusowy receptą na poranne opóźnienia
Kasper Fiszer 02 października 2020
Pas autobusowy wydzielony z jezdni w kierunku przeciwnym i funkcjonujący jedynie w określonych godzinach to pomysł Gdyni na usprawnienie ruchu komunikacji miejskiej bez dużych strat w transporcie indywidualnym. Funkcjonujący od grudnia zeszłego roku niespełna 2-kilometrowy kontrapas pozwolił na większe niż zakładano oszczędności czasowe. Nie ma także sytuacji niebezpiecznych związanych z mało popularną formą prowadzenia ruchu.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Grzeszak: Cyberbezpieczeństwo i obawy społeczne barierą dla autonomicznego transportu
Rafał Dybiński 02 października 2020
– Autonomiczny transport to jeszcze daleka perspektywa – przyznał podczas Kongresu Transportu Publicznego Jacek Grzeszak z Zespołu Gospodarki Cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Yunex: Technologia V2X w Polsce
Gdańsk: Autonomiczny bus na cmentarzu. Podsumowanie pilotażu
ZEA. Pierwsza autonomiczna taksówka ujawniona
Komunikacja miejska: Nie wstrzymujmy inwestycji w trudnych czasach
Roman Czubiński 02 października 2020
Najważniejszym wyzwaniem na najbliższe lata jest przywrócenie zaufania pasażerów komunikacji miejskiej – uznali uczestnicy debaty na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Samorządy starają się prowadzić niezbędne działania we własnym zakresie, jednak oprócz obiektywnych trudności na przeszkodzie stają nierealne ograniczenia i nieprzemyślana polityka informacyjna ze strony rządu. W dyskusji podkreślono, że – wbrew obawom – przez pół roku nie wykryto ani jednego ogniska COVID-19 w pojazdach transportu zbiorowego.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Trzaskowski: Dynamiczna zmiana wywraca nasze życie. Nie rezygnujemy ze zmian w transporcie
Witold Urbanowicz 01 października 2020
W Warszawie rozpoczął się IX Kongres Transportu Publicznego, otwarty przez Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy. Wyjątkowy, bo pod znakiem pandemii. – Jesteśmy w trudnych czasach, budżety samorządów są dalej drenowane. Nie wiemy, jak transport będzie wyglądał w najbliższej przyszłości i jak to wpłynie na zachowania komunikacyjne w dłuższej perspektywie – podkreśla Rafał Trzaskowski. Jak dodaje, Warszawa nie rezygnuje z idei zrównoważonego transportu, w tym inwestycji, uprzywilejowania transportu i wytyczania dodatkowych pasów dla pieszych.
Trzaskowski prezentuje „100 projektów” na II kadencję. Głównie kontynuacja
Warszawa: Przetasowania w ratuszu. Schedę po Olszewskim przejmą dwie osoby
Trzaskowski: Budowa CPK to wyrok śmierci dla Lotniska Chopina
Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta już w czwartek
TOR Konferencje 29 września 2020
Rozpoczęła się dziewiąta edycja najważniejszej polskiej konferencji dla branży transportu zbiorowego i mobilności. Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta odbywa się 1 października w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta: transmisja na żywo na Transport-Publiczny.pl
TOR Konferencje 11 września 2020
Dziewiąta edycja Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta odbędzie się 1 października w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W wydarzeniu można wziąć udział stacjonarnie lub śledzić obrady online za pośrednictwem portalu Transport-Publiczny.pl.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Strategiczna debata o przyszłości transportu publicznego już 1 października
TOR Konferencje 03 września 2020
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, Prezydent Konina Piotr Korytkowski, Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak, Wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk oraz Prezes ZDG TOR Adrian Furgalski wezmą udział w dyskusji „Jak pandemia zmieni polska mobilność?”, która odbędzie się w ramach IX Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Czy pandemia pogłębi problem wykluczenia transportowego?
TOR Konferencje 24 sierpnia 2020
W ostatnich miesiącach media pełne były informacji o problemach finansowych samorządów i przewoźników, o bankrutujących PKS-ach i zawieszanych połączeniach kolejowych. Jak w tej sytuacji może funkcjonować system transportu publicznego, szczególnie w małej gminie?
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Jakie zmiany technologiczne wymusi pandemia w sektorze mobilności?
TOR Konferencje 07 sierpnia 2020
Dane wskazują, że od początku pandemii w niektórych polskich miastach sprzedaż biletów komunikacji miejskiej i opłat za parkowanie za pośrednictwem aplikacji mobilnych wzrosła od kilkuset do nawet tysiąca procent. I to przy mniejszym niż zwykle zainteresowaniu usługami transportowymi w skali całego kraju. Czy preferencje pasażerów i kierowców okażą się stałe?
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Transport publiczny w cieniu koronawirusa
TOR Konferencje 20 lipca 2020
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zmieniła życie ludzi na całym świecie. Zmiany w dużym stopniu dotknęły miast, a także mobilności ich mieszkańców. Teraz samorządy stoją przed zadaniem takiego przedefiniowania polityki miejskiej w obszarze transportu, aby odpowiedzieć na obecne i przyszłe wyzwania będące wynikiem pandemii.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Vooom: Aplikacje mobilne zyskają na znaczeniu
Roman Czubiński 15 listopada 2019
Przyszłość transportu zbiorowego w miastach to wspólna aplikacja mobilna, dająca pasażerom możliwość szybkiego znalezienia najkorzystniejszego połączenia, a w niektórych przypadkach nawet zamówienia transportu – powiedział na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dyrektor ds. rozwoju Vooom i adiunkt Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych dr inż. Radosław Nielek. Dostarczane przez aplikację dane mają też umożliwiać organizatorom transportu lepsze planowanie układu linii oraz rozkładów jazdy.
Vooom to MaaS w jednym kliknięciu
Vooom i ING Bank Śląski będą współpracować w zakresie elektromobilności
Pracownicy w całej Europie chcą taniej i szybciej dojeżdżać do pracy. Czy pracodawcy mogą im w tym pomóc?
Thales: TransCity to przyszłość polskich miast i regionów
Roman Czubiński 15 listopada 2019
Kompleksowy system płatności za transport zbiorowy i inne usługi publiczne, zwany TransCity, to sposób na oszczędność czasu i pieniędzy dla mieszkańców – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta manager ds. rozwoju biznesu w Thales Polska Marcin Ruciński. Dodatkową korzyścią jest ograniczenie kosztów ponoszonych przez organizatorów transportu. Według rozmówcy TP podobne rozwiązania, działające już np. Holandii, w ciągu kilku lat mogą upowszechnić się także w Polsce.
Nowe projekty Thalesa dla metra w Stambule, Nanchang i Inczon
Sydney wzbogaci się o zautomatyzowane metro
Nielek: Transport publiczny jest też dla pojedynczych podróżnych
Roman Czubiński 12 listopada 2019
Oprócz przewożenia dużych potoków pasażerskich w popularnych relacjach należy poświęcić uwagę także potrzebom transportowym pojedynczych osób. Przy zastosowaniu odpowiedniej technologii także one mogą być zaspokojone przez transport publiczny lub współdzielony – mówił na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dr inż. Radosław Nielek, adiunkt w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Pozwalają na to rozwiązania oparte na aplikacjach mobilnych i multimodalnym planerze transportowym.
Vooom to MaaS w jednym kliknięciu
Vooom i ING Bank Śląski będą współpracować w zakresie elektromobilności
Vooom: Aplikacje mobilne zyskają na znaczeniu
Mastercard: Pomożemy miastom w transformacji cyfrowej
Roman Czubiński 12 listopada 2019
Wyznacznikiem nowoczesności aplikacji i systemów informatycznych obsługujących miasto jest możliwość podłączania do nich wielu różnych modułów – powiedziała podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dyrektor w dziale rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe Daria Auguścik. Funkcją takich rozszerzeń może być np. obsługa płatności za transport publiczny, ale także za parkowanie czy korzystanie z miejskich placówek kulturalnych.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
KTP 2019: Jak gromadzić i wykorzystywać dane o transporcie?
Roman Czubiński 08 listopada 2019
Kompatybilność systemów informatycznych przewoźnika i organizatora transportu to konieczny warunek utworzenia inteligentnego systemu transportowego. Potrzeba też mądrego zbierania i zarządzania danymi – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Aplikacje ułatwiające planowanie podróży komunikacją publiczną mogą też dostarczać pasażerom informacji innego rodzaju.
Transport publiczny to mnóstwo danych, kto nimi zarządza, zarabia
Jak kierowca autobusu elektrycznego może oszczędzać energię?
W Tesli pupil może poczekać. Elon Musk wprowadza „Dog Mode”
Miasto szczęśliwe: bezpieczne, ekologiczne, z tramwajem lub koleją
Roman Czubiński 01 listopada 2019
Dobrze działający (najlepiej – szynowy) transport publiczny, dbałość o środowisko naturalne, bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a także ekonomia współdzielenia – to wyznaczniki „miasta szczęśliwego”, wymienione przez uczestników dyskusji na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Ważną rolę odgrywa też jednak samo zaplanowanie układu przestrzennego miasta w taki sposób, by przemieszczanie się było konieczne jak najrzadziej. Poruszono też temat koniecznych dla poprawy jakości życia w miastach rozwiązań prawnych.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Wojciech Bartelski: Mieszkańcy nie chcą hałasujących tramwajów
Roman Czubiński 01 listopada 2019
Rozwój komunikacji miejskiej, szczególnie szynowej, to ważny element budowy przyjaznego miasta. Sieć tramwajowa XXI wieku musi być rozbudowana także poza centrum, łatwo dostępna i wykonana w technologii eliminującej hałas – przekonywał prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Nie wykluczył także budowy linii podmiejskich do najważniejszych ośrodków satelickich, jednak – jak stwierdził – konieczne w tym celu jest przyjęcie ustawy aglomeracyjnej.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Miasto Jest Nasze: „Mamy sporo uwag do ustawy o UTO"
Magdalena Romanowska 28 października 2019
Stanowisko Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze: kwestia hulajnóg elektrycznych powinna zostać uregulowana w inny sposób, niż proponuje to nowa ustawa. O tym, jakie uwagi i sugestie mieliby działacze społeczni do tego środka mobilności, opowiadały podczas Kongresu Transportu Publicznego członkinie tego stowarzyszenia: Marta Wójcicka i Barbara Jędrzejczyk.
E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze
Kraków bierze się za porzucone hulajnogi
Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu
Technologie dla pasażera: Karty i aplikacje wypierają bilety papierowe
Roman Czubiński 24 października 2019
Choć popularność nowych metod płacenia za przejazd rośnie bardzo szybko, z papierowymi biletami nie pożegnamy się jeszcze przez długie lata. Pasażerowie wybierają z reguły te kanały sprzedaży, które wymagają od nich najmniej wysiłku – to wnioski z debaty zorganizowanej podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Poruszono także temat zbierania danych o podróżnych i tego, co można zaoferować im w zamian.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Trapeze: Rozwój 5G kluczowy dla transportu autonomicznego
Roman Czubiński 23 października 2019
Polskie samorządy wykazują ogromne zainteresowanie autonomicznymi środkami transportu – mówi specjalista ds. sprzedaży i marketingu w Trapeze Poland Mikołaj Kwiatkowski. Wśród miast, których władze podjęły rozmowy w sprawie testów takiego rozwiązania, wymienia Rzeszów i Gliwice. Jak dodaje, aby autonomiczne minibusy, a w przyszłości – pełnowymiarowe autobusy oraz tramwaje, mogły bezpiecznie poruszać się w ruchu ulicznym, konieczny jest rozwój technologii przesyłu danych.
Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa
Katowice testują autonomicznego busa
Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami
Gdańsk chce kolejnych testów minibusów autonomicznych. Liczy na środki z UE
Roman Czubiński 22 października 2019
Testy autonomicznego minibusa EasyMile EZ10 pozwoliły nie tylko zdobyć cenne kompetencje, ale także wypromować miasto w mediach – mówi koordynatorka ds. elektromobilności, mobilności autonomicznej i UTO w Urzędzie Miejskim w Gdańsku dr Magdalena Szymańska. Samorząd planuje zorganizowanie kolejnego, tym razem znacznie dłuższego pilotażu. Być może zostanie on przeprowadzony na drodze publicznej bez wyłączania normalnego ruchu.
Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa
Katowice testują autonomicznego busa
Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami
Status prawny UTO. Eksperci o mikromobilności i jej miejscu w przestrzeni miejskiej
Magdalena Romanowska 22 października 2019
Długo przyszło nam czekać na ruch ze strony regulatora. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało w końcu projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, proponując wpisanie elektrycznych hulajnóg do systemu prawnego. O obecności tych pojazdów w przestrzeni publicznej dyskutowali podczas Kongresu Transportu Publicznego 2019: Bartosz Piłat z Instytutu Ekonomii Środowiska, Marta Wójcicka ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, dr Magdalena Szymańska, koordynatorka ds. elektromobilności oraz szef Voom, Włodzimierz Łoziński.
Peter Jančovič: Potrzebujemy związków wojewódzko-powiatowo-gminnych
Parkowanie w miastach: SCT nie rozwiążą wszystkich problemów
Elektryfikacja autobusów zmniejsza elastyczność systemów transportowych
Trolejbus, autobus elektryczny czy gazowy? Wyzwania i możliwości nowych technologii
Magdalena Romanowska 21 października 2019
Rozwiązania takie jak autobusy elektryczne, pojazdy na baterie i cała elektromobilność, o których kiedyś rozmawialiśmy w teorii, na stałe weszły do języka i są częściami codziennego transportu. Wciąż jednak generują wiele pytań. Równocześnie pojawiają się nowe technologie, takie jak pojazdy z napędem wodorowym. Wyzwania i rozwiązania dotyczące alternatywnych napędów były tematem jednej z debat na Kongresie Transportu Publicznego 2019.
Samorządy będą mogły zdalnie kontrolować pojazdy w Strefie Czystego Transportu
Szwecja: Keolis kupi nawet 125 autobusów od Ebusco
Strażacy testują nowe metody gaszenia pojazdów elektrycznych
Gdańsk: Sukces pierwszej w Polsce autonomicznej linii autobusowej
Roman Czubiński 19 października 2019
Pierwsza w Polsce autonomiczna linia autobusowa okazała się pełnym sukcesem – wynika z wystąpienia przedstawicieli Trapeze i gdańskiego samorządu podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Nie odnotowano żadnych niebezpiecznych sytuacji, a frekwencja przekroczyła wszelkie oczekiwania. Władze Gdańska zamierzają prowadzić w kolejnych latach próby na szerszą skalę.
Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa
Katowice testują autonomicznego busa
Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami
Klatka: Fundusz autobusowy a wykluczenie transportowe. Czy będą efekty?
Magdalena Romanowska 18 października 2019
Białe plamy w komunikacji to jedna z największych bolączek transportu publicznego. Wykluczenie dotyczy właściwie całego kraju, a zwłaszcza obszarów wiejskich. Receptą ma być, podpisana w 2017 roku, ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, jednak uzyskanie dofinansowania w jej ramach nie jest wcale proste. Wiązało się będzie z szeregiem warunków, o których mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego 2019 mecenas Jędrzej Klatka.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Peter Walker: Szczęśliwe miasta to mniej samochodów. Pytanie tylko kiedy
Witold Urbanowicz 17 października 2019
Gościem specjalnym tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego jest brytyjski dziennikarz Peter Walker, autor książki o szczęśliwym mieście. – Musimy pamiętać dla kogo projektujemy miasto. Warto sobie zdać sprawę, że samochód przez 90% czasu stoi nieużywany. To też jedyny przypadek, gdy pozwalamy na pozostawienie półtorej tony własności prywatnej w przestrzeni publicznej w zasadzie po kosztach – mówi Peter Walker.
Długie Ogrody w Gdańsku w konsultacjach
Gliwice skonsultują ulicę Zwycięzców. Bez wydzielonego „pasa dla pojazdów alternatywnych”?
Warszawa. Wiadomo jak się zmieni rejon ulic Złotej i Zgoda
Tydzień do Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
TOR Konferencje 10 października 2019
Już tylko dni dzielą nas od ósmej edycji Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Najważniejsze wydarzenie branży komunikacji zbiorowej i smart city ponownie zawita do Warszawy 17 października.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Warsztaty Trustonomy podczas VIII Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
TOR Konferencje 03 października 2019
17 października w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta, największego wydarzenia konferencyjnego w Polsce dedykowanego tematyce rozwoju komunikacji zbiorowej miast i regionów. Częścią tegorocznego wydarzenia będą warsztaty Trustonomy dedykowane kwestii pojazdów autonomicznych.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
VIII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta już za 4 tygodnie
TOR Konferencje 20 września 2019
Już tylko 4 tygodnie dzielą nas od ósmej edycji Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta, największej w Polsce konferencji dedykowanej zagadnieniom z obszaru transportu zbiorowego i miejskiej mobilności. Wydarzenie odbędzie się 17 października w Warszawie.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Optymalne napędy pojazdów w transporcie publicznym
TOR Konferencje 29 sierpnia 2019
Trolejbus, autobus elektryczny, gazowy, hybryda czy może nowy diesel? Czy istnieje optymalne rozwiązanie dla każdego miasta? Na te pytania już 17 października spróbują odpowiedzieć uczestnicy debaty podczas VIII Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Parkowanie i przestrzeń na tegorocznym Kongresie Transportu Publicznego
TOR Konferencje 12 sierpnia 2019
17 października w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbędzie się kolejna, ósma już edycja Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Jedna z czterech zaplanowanych sesji poświęcona będzie kwestiom parkowania oraz przestrzeni.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Na Kongresie o miastotwórczym charakterze transportu publicznego
TOR Konferencje 08 lipca 2019
Jednym z głównych wątków sesji „Transport w mieście”, która odbędzie się w ramach VIII Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta będzie miastotwórczy charakter transportu publicznego.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
Ruszyła rejestracja na VIII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
TOR Konferencje 17 czerwca 2019
VIII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta odbędzie się 17 października w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W tym roku goście wydarzenia rozmawiać będą m.in. o miastotwórczym charakterze transportu publicznego, technologiach dla pasażera, polityce parkingowej, przestrzeni miejskiej czy rozwiązaniach prawnych dla mikromobilności.
Komisja Europejska: Środków na ekologiczny transport miejski nie zabraknie
Jak rozwijać transport publiczny po pandemii?
Trwa X Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta
SParking: Aplikacja ograniczy ruch w poszukiwaniu parkingu
Roman Czubiński 13 grudnia 2018
Część problemów z parkowaniem w polskich miastach można rozwiązać w oparciu o wzajemną pomoc kierowców – uważa prezes zarządu SParking Sp. z o. o Piotr Kowalczyk. Na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta firma przedstawiła swój pierwszy produkt – aplikację WinkPark, przeznaczoną dla poszukujących miejsca parkingowego. Jej twórcy liczą na pomoc ze strony władz miast w promowaniu ich pomysłu.
Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania
Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum
GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach
Marek Gawroński: Autobusy Volvo pomagają zadbać o ciszę i jakość powietrza [film]
Michał Szymajda 09 listopada 2018
Volvo Buses, produkujące swoje autobusy we Wrocławiu, ma w Polsce najlepszą passę w swojej historii. Tylko w 2018 roku na niskoemisyjne autobusy Volvo zdecydowało się aż 9 polskich miast.
Volvo testuje autobusy elektryczne w trudnych warunkach klimatycznych
Boras. Volvo chwali się autobusową fabryką z całkowicie odnawialną energią
25 lat Volvo Polska. We Wrocławiu największa fabryka autobusów producenta
Warszawa: Miejsce parkingowe luksusem – także dla niepełnosprawnych
Kasper Fiszer 03 listopada 2018
Problem braku miejsc parkingowych coraz silniej dotyka także osób, dla których dłuższe dojście z samochodu do celu podróży stanowi wielokrotnie większy problem niż dla reszty użytkowników pojazdów. Zastosowanie samochodów autonomicznych nie rozwiąże zatem kwestii ograniczenia mobilności osób z niepełnosprawnościami. Do tego konieczne są również zmiany w infrastrukturze miejskiej.
Gdańsk rozpoczyna pilotaż autonomicznego busa na cmentarzu. Pojedzie też bez operatora
Navya: Czy ludzie zechcą jechać bez kierowcy? To podstawowe pytanie
Autonomiczny samochód Ubera widział pieszą, którą przejechał?
Niepełnosprawni: Nawet do pojazdu autonomicznego trzeba móc się dostać
Kasper Fiszer 02 listopada 2018
Podstawową barierą w zapewnieniu mobilności niepełnosprawnych w Polsce jest infrastruktura, a nie pojazd – ocenił Piotr Todys z Fundacji TUS. Przekonuje on, że nawet do pojazdu jeżdżącego bez ingerencji osoby kierującej trzeba się dostać, co nie jest łatwe, gdy mając problemy z poruszaniem się, mieszka się na którymś z pięter bloku. Samochody tego typu mogłyby natomiast jego zdaniem znacznie ułatwić życie niepełnosprawnych z obszarów wiejskich.
Mysona: Potrzebujemy repozytorium cyfrowych rozkładów
W Poznaniu rośnie kolejna droga rowerowa
ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy
Orange: Kluczem do smart city jest integracja danych
Kasper Fiszer 31 października 2018
Nie da się wyciągnąć poprawnych wniosków na podstawie niepełnych danych. Aby rozwiązania smart city były rzeczywiście „inteligentne”, konieczne jest więc zintegrowanie systemów zbierających dane z różnych dziedzin życia – przekonuje Sebastian Grabowski, dyrektor Internet of Things w Orange Polska. Dodaje, że polskie społeczeństwo w ostatnim czasie zaczęło dużo lepiej niż do tej pory weryfikować m.in. obietnice polityczne dotyczące polityki miejskiej.
Dlaczego Orange weszło w biznes rowerów miejskich? [film]
MI chce zmian w Konwencji Wiedeńskiej ws. pojazdów autonomicznych
Kasper Fiszer 30 października 2018
Wdrażanie pojazdów autonomicznych do testowego lub pełnoprawnego ruchu jest hamowane w dużej mierze przez zapisy Konwencji Wiedeńskiej z 1968 r. – ratyfikowanego przez Polskę aktu prawa międzynarodowego dotyczącego ruchu drogowego. MI chce aktywnie uczestniczyć w pracach nad suplementem do dokumentu, który ułatwiłby rozwój nowoczesnych technologii.
Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa
Katowice testują autonomicznego busa
Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami
Mastercard: Mieszkańcy miast chcą płacić kartą także za transport
Kasper Fiszer 29 października 2018
Coraz większa liczba mieszkańców miast wymusi stosowanie coraz nowocześniejszych rozwiązań technologicznych, bo stare systemy będą bardzo przeciążone. Jednym z dobrych przykładów nowych możliwości jest wprowadzanie systemów płatności za transport, w których nie ma już papierowego biletu – twierdzi Mastercard. Ogólnoświatowa organizacja płatnicza jest zadowolona z wyników pilotaży w Łodzi i Wrocławiu i proponuje wdrożenie technologii w kolejnych miastach.
Odsyłamy papier do lamusa. Do biletu nie jest potrzebny [ROZMOWA]
Bydgoszcz. Rusza Open Payment System. Bilet na karcie płatniczej
Gdańsk. Rusza pilotaż Open Payment System w komunikacji miejskiej
MPK Poznań z nowymi tramwajami i elektrycznymi autobusami [film]
Michał Szymajda 26 października 2018
MPK Poznań prowadzi obecnie jedną z największych inwestycji taborowych w swojej historii. W jej efekcie w mieście nie będzie już wysokopodłogowych tramwajów. Rozmawialiśmy o tym z Wojciechem Tulibackim, prezesem MPK Poznań, podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta w Warszawie.
Ruszyła rejestracja na VII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta!
Bezdech senny: Badania poprawiają bezpieczeństwo
Roman Czubiński 26 października 2018
Bezdech senny i wynikające z niego zaburzenia koncentracji kierowców są przyczyną wielu wypadków. Ma to szczególne znaczenie w transporcie zbiorowym - od sprawności psychofizycznej prowadzącego pojazd zależy tu życie i zdrowie czasami ponad stu pasażerów. Na szczęście choroba ta może być skutecznie leczona, co wymaga jednak odpowiedzialnego podejścia ze strony kierowców i ich pracodawców. Problem był omawiany od strony medycznej i prawnej na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Jak przekonać kierowców do przesiadki na transport publiczny? Łukasz Warzecha gościem Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich
Brak kierowców, odwołane kursy i spór zbiorowy w PKM Tychy
Grudziądz zawiesza część kursów autobusowych z powodu braku kierowców
Trapeze wprowadza do ruchu autonomiczne minibusy [film]
RK 25 października 2018
– Dla polskich klientów Trapeze proponuje narzędzia do zarządzenia transportem publicznym, systemy informacji pasażerskiej i systemy biletowe. Ciekawostką jest autobus autonomiczny, którego wdrożeniem Trapeze zajęło się w Szwajcarii – mówił podczas Kongresu Trasportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Mikołaj Kwiatkowski, specjalista ds. sprzedaży i marketingu firmy Trapeze.
Trapeze: Włocławek inwestuje w nowoczesne rozwiązania dla transportu publicznego
Trapeze: Pandemia wzmocni trendy autonomizacji transportu
Trapeze: „Transport20” odpowiedzią na COVID19
Soletanche: Parkingi podziemne – coraz większe możliwości
Roman Czubiński 24 października 2018
Najlepszą, najmniej inwazyjną metodą budowy podziemnych parkingów wielopoziomowych w miastach są ściany szczelinowe – powiedział podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta kierownik projektów Soletanche Polska Tomasz Wiernikowski. Jego prezentacja była poświęcona przeglądowi stosowanych przez firmę technologii oraz najważniejszych zrealizowanych w Polsce inwestycji.
Warszawa: Rusza budowa parkingu podziemnego w centrum stolicy
Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy
Warszawa z umową na pierwszy podziemny parking w koncesji. Na pl. Powstańców Warszawy
Dlaczego Orange weszło w biznes rowerów miejskich? [film]
Redakcja 23 października 2018
Orange we współpracy z firmą Roovee, która dostarczyła rowery, zbudował swój pierwszy w kraju system rowerów miejskich. Od lata 2018 działa on w Olsztynie. Dlaczego firma kojarzona dotąd niemal wyłącznie z branżą telekomunikacyjną, weszła w biznes związany z przemieszczaniem się? O tym rozmawialiśmy podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta z Sebastianem Grabowskim, dyrektorem IOT i zaawansowanych technologii w Orange Polska.
Orange: Kluczem do smart city jest integracja danych
Smart parking jako instrument równoważenia transportu
Roman Czubiński 22 października 2018
„Inteligentne” parkowanie powinno być jednym z narzędzi do planowania podróży oraz kształtowania zachowań kierowców – zgodzili się uczestnicy debaty na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. System wskazywania miejsc parkingowych może rekomendować użytkownikowi dojazd do parkingu „Parkuj i Jedź”, a następnie skorzystanie z komunikacji miejskiej lub piesze dojście do wybranego celu. Dzięki temu podaż miejsc parkingowych przestaje być losowa, a miasto może w bardziej racjonalny sposób wykorzystywać swoje zasoby.
Smart parking w Londynie, czyli „miny” na ulicach miasta
Samochód elektryczny też zajmuje miejsce. Czy ma parkować za darmo?
Roman Czubiński 20 października 2018
Samochody elektryczne nie zawsze będą stanowiły margines. Warto już dziś brać to pod uwagę, ustalając zasady parkowania w centrum – apelowali uczestnicy dyskusji na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Zarówno uwolnienie przestrzeni od nadmiaru samochodów, jak i poprawa jakości powietrza są ważnymi wyzwaniami dla władz miejskich. Jak się okazuje, narzędzia do osiągnięcia obu celów mogą jednak czasami przeszkadzać sobie nawzajem w działaniu.
Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania
Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum
GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach
Nowe pociągi na 15-lecie działalności Kolei Mazowieckich [film]
Michał Szymajda 17 października 2018
Koleje Mazowieckie w 2019 będą obchodziły 15-lecie działania. – Widać jaki skok cywilizacyjny został dokonany przez ten okres czasu przez spółkę – powiedział Dariusz Grajda podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.
Czy Koleje Mazowieckie kupią spalinowe jednostki zamiast bateryjnych?
W Radomiu pojawi się zintegrowany bilet na kolej i autobusy
Szynobus KM spłonął, drugi uczestniczył w wypadku [zdjęcia]
Majcher: Motoryzacja elektryczna to produkt uboczny rozwoju OZE
Roman Czubiński 17 października 2018
Im więcej samochodów elektrycznych, tym łatwiej zagospodarować nadwyżki mocy, wprowadzane do systemu energetycznego przez odnawialne źródła energii – powiedział podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dr inż. Jerzy Majcher. Według niego właśnie taka jest geneza wzrostu popularności samochodów napędzanych bateriami. Niezależnie od tego ekspert uważa, że Polska powinna bardziej intensywnie, niż dotąd, wpisać się w ten trend rozwoju.
MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych
Blisko 2 mld zł na ładowarki do elektryków i stacje tankowania wodoru
Samochód na końcu piramidy mobilności. „Miasta muszą promować multipodróże"
Eksperci: Ustawa o elektromobilności wymaga poprawek
Roman Czubiński 16 października 2018
Rozszerzenie ustawy o elektromobilności tak, by obejmowała też pojazdy hybrydowe, szybkie wydanie rozporządzeń wykonawczych oraz zabezpieczenie się przed blackoutem poprzez budowę elektrowni jądrowej – to pomysły uczestników debaty podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta na skuteczniejszą walkę o czyste powietrze w miastach. Eksperci różnili się w opiniach na temat tego, czy pojazdy zasilane prądem uzyskanym ze spalania węgla w istocie zasługują na miano ekologicznych.
Duże miasta z obowiązkiem zakupu elektrobusów i autobusów wodorowych. A mniejsze zwolnione
IGKM z apelem ws. ustawy o elektromobilności: Co z autobusami gazowymi?
Warszawa: Prawie 12% autobusów MZA ma napęd elektryczny
Tramwaj - najlepszy urbanista
Roman Czubiński 16 października 2018
W zmianie nawyków transportowych mieszkańców miast może pomóc inne podejście do sposobu projektowania osiedli. Jeśli w centrum osiedla znajdzie się tramwaj, a parkowanie zostanie odsunięte od budynków mieszkalnych, efekt „pierwszej mili” będzie działał na korzyść komunikacji zbiorowej – postulowali uczestnicy debaty na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Wdrożenie właściwych rozwiązań utrudnia jednak, a czasami uniemożliwia wadliwy system planowania przestrzennego.
Bytom. Ruszają prace przy Tarnogórskiej. Tramwaje nie pojadą na Stroszek
Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA
Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)
Transport regionalny: Nie ma następcy Autosana H9
Kasper Fiszer 15 października 2018
Gminy, które podejmują dziś trud organizacji własnej sieci komunikacji zbiorowej, mają nieznane w dużych miastach problemy ze znalezieniem przewoźników chętnych do obsługi tras. Wynika to nie tylko z innego charakteru pracy na obszarach wiejskich, ale także z trudności ze znalezieniem taboru, który można by wykorzystywać na drogach w złym stanie technicznym. Warunek ten dawniej spełniały bardzo dobrze Autosany H9.
Sępolno Krajeńskie kupuje autobusy regionalne
Podkarpackie: Koniec dowozowej linii Jasło – Dębica. Za mało pasażerów
Mazowieckie ogłosi spóźniony przetarg na obsługę linii autobusowych
Ograniczenia dla samochodów to konieczność
Roman Czubiński 15 października 2018
Sama wymiana autobusów na elektryczne nie wystarczy, by osiągnąć efekt ekologiczny – powiedział dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu podczas debaty na temat rozwoju ekologicznych środków transportu na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Walka z zanieczyszczeniami powietrza wymaga bardziej zróżnicowanych działań, przede wszystkim ograniczania ruchu samochodowego. Wydawanie pieniędzy w racjonalny sposób staje się jeszcze ważniejsze wobec wzrostu cen energii.
Eksperci: Zmiany w sektorze transportu muszą być gruntowne
Raport EEA: Zachęćmy pasażerów samolotów, by wybrali KDP
Dwugłos: Przyszłością samochody na prąd czy wodór?
Polska zmierza ku elektromobilności. Co nas czeka na drogach? (Raport)
Redakcja 12 października 2018
W najbliższych latach największy wzrost znaczenia i rozwój transportu publicznego będziemy obserwować w miastach i aglomeracjach, które zmagają się z problemem nadmiaru samochodów i zanieczyszczeniem powietrza. Spora, jeśli nie największa, zmiana dokona się na drogach – w autobusach, które wciąż stanowią i będą stanowić podstawę komunikacji. Trwa konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na polski elektrobus, a w ramach tego przedsięwzięcia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 2,2 mld zł na zakup przez samorządy pojazdów bezemisyjnych.
Raport: Warszawskie biura na nowych torach
Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy
Kasper Fiszer 12 października 2018
Jakie są przyczyny upadku regionalnej komunikacji autobusowej? Obok braku kompetentnego organizatora samorządowego i niedofinansowania branży wśród przyczyn można wymienić nietrafione decyzje dotyczące wydzielenia przewozów szkolnych z ogółu komunikacji. Dwie dekady temu na drogi gminne i powiatowe wyjechały pomarańczowe gimbusy.
Ucieczka w technologię smart. Jak samorządy chcą obniżać koszty w miastach i transporcie?
Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?
Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?
Czy uwolnienie stawek uporządkuje parkowanie?
Roman Czubiński 12 października 2018
Niedawne zmiany w ustawie o PPP mogą pomóc w budowie parkingów kubaturowych i usuwaniu parkowania z ulic – uznali uczestnicy debaty na temat parkowania podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy sama budowa takich obiektów nie jest formą zachęty do poruszania się po mieście własnym samochodem.
Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania
Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum
GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach