Sytuacja komunikacyjna szeregu miejscowości w województwie łódzkim pozostaje trudna. Swojej oferty nie odbudowała bowiem znaczna część autobusowych przewoźników komercyjnych. Na razie nie wiadomo, kiedy do ruchu wejdą autobusy, które województwo zamierza kupić dzięki grantowi z rządowego Polskiego Ładu. Nie wiadomo też, jakie części regionu będą one obsługiwać.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przygotowuje się do otwarcia tunelu średnicowego. Wydarzenie to ma stać się istotnym punktem w rozwoju komunikacji szynowej w aglomeracji i województwie, ale aby tak się stało, konieczne będzie zwięksenie parku taborowego przewoźnika. Należy bowiem spodziewać się zintensyfikowania ruchu zarówno w relacjach miejskich, jak i podmiejskich czy regionalnych. Operator nie przedstawia na razie konkretnego planu rozszerzenia swojej floty, deklarując jednocześnie, że wraz z organizatorem przewozów – Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego – opracowuje różne scenariusze rozbudowy systemu ŁKA. Właścicielem autobusów z Polskiego Ładu pozostanie województwo
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami władz regionu kolej ma być przy tym szerzej niż obecnie uzupełniana systemem linii autobusowych, które zapewnią dojazd na stacje kolejowe z miejscowości leżących w pewnym oddaleniu od sieci torowisk. Region pozyskał już środki w ramach tzw. Polskiego Ładu na zakup autobusów hybrydowych, które miałyby kursować w barwach ŁKA. – Właścicielem planowanych do zakupu pojazdów będzie samorząd – informuje nas jednak Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
– Na dzień dzisiejszy analizowane są różne możliwości wykorzystania autobusów – dodaje nasza rozmówczyni. Zapewnia jednocześnie, że mają one poprawić sytuacje komunikacyjną mieszkańców małych miejscowości. Kiedy można spodziewać się rozpoczęcia ich eksploatacji? Na razie nie wiadomo, bo szczegółowy harmonogram ich wdrożenia do ruchu ma zostać ogłoszony już po rozstrzygnięciu ogłoszonego niedawno przetargu na zakup taboru. Łódzki dworzec autobusowy bez poczekalni
Dodajmy, że zawieszone w okresie największych obostrzeń pandemicznych połączenia nie zawsze powróciły do rozkładu jazdy przewoźników komercyjnych, co skutkuje znacznym ograniczeniem oferty przewozowej w wielu miejscowościach regionu. Brakuje jednak również połączeń średniego zasięgu: do Łodzi przestały dojeżdżać choćby autobusy PKS Grójec, które do 2020 r. komunikowały miasto z południową częścią województwa mazowieckiego (m.in. z Grójcem i z Warką). Zmniejszyła się także liczba przewoźników obsługujących trasę do Nowego Miasta nad Pilicą.
Coraz mniejszą rolę w obsłudze połączeń autobusowych odgrywa należący do PKS Łódź Dworzec PKS Północny. W ostatnim okresie zlikwidowana została tam poczekalnia dla podróżnych (jej miejsce zajęły biura). Zaczynają się tam już tylko pojedyncze kursy – do Nowego Miasta nad Pilicą przez Rawę Mazowiecką oraz do Koła przez Łęczycę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.