Zbudowana przez MPK-Łódź szlifierka torowa przeszła już pierwsze testy na łódzkich ulicach. Do kwietnia mają zakończyć się wszystkie prace, których część wykona firma zewnętrzna. Później tramwaj wejdzie do regularnej eksploatacji i ma wyjeżdżać na trasy niemal każdego dnia.
Trwają prace nad tramwajową szlifierką torową zbudowaną na bazie wagonu 805Na w zakładach remontowych łódzkiego MPK przy ul. Tramwajowej. Po gruntownej przebudowie pojazdu otrzymał on oznaczenie typu 805N-As-TECH i numer taborowy 92356. Będzie on służył w Zakładzie Torów i Sieci MPK i ma przyczynić się do poprawy standardu utrzymania torowisk w mieście.
Ostatni etap prac wykona firma zewnętrzna
Obecny numer boczny nawiązuje do tego, z którym wagon kursował po Łodzi jako liniowy (2356). – Wszystkie dotychczas zrealizowane prace modernizacyjne trwały około sześć miesięcy – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Odbyły się już pierwsze jazdy próbne, których wynik przewoźnik określa mianem zadowalającego. Dodaje, że testy pozwoliły też na określenie, jakie zastosowane rozwiązania wymagają jeszcze pewnych korekt.
Choć nowy tramwaj techniczny jest już w pełni sprawny, MPK będzie prowadzić dalsze prace obejmujące modyfikację układu sterowania wagonem w celu jego pełnej integracji z układem służącym szlifowaniu szyn. Ten etap ma zakończyć się w kwietniu tego roku. Nie będzie on już jednak realizowany przez służby remontowe MPK. Spółka ogłosiła przetarg, który ma wyłonić podmiot zewnętrzny odpowiedzialny za dalsze modyfikacje. – Zakładamy, że łączny koszt wszystkich prac związanych z modernizacją wagonu wyniesie ok. 1,3 mln zł – szacuje nasza rozmówczyni.
Łódzkie tramwaje mają stać się cichsze
Dodajmy, że początkowo MPK planowało zbudować szlifierkę na bazie wycofanego z ruchu wagonu M6S. Pojazd miał przypominać szlifierkę torową użytkowaną obecnie przez przewoźnika BOGESTRA z niemieckiego Bochum. Wówczas jednak cena, jaką przewoźnik wydałby na przebudowę, byłaby według oceny MPK wyższa. Wpływ na to miał mieć przede wszystkim bardzo wysoki koszt nowego układu napędowego i układu sterowania.
Nowo zbudowany pojazd będzie pierwszym tego rodzaju wagonem technicznym w parku taborowym MPK. Dotychczas przewoźnik zlecał prace szlifierskie firmom zewnętrznym i miały one jedynie charakter doraźny. – Szyny szlifowane były na odcinkach, gdzie nastąpiło ich zużycie i deformacje powodowały hałas, który mógł przeszkadzać okolicznym mieszkańcom czy pasażerom – tłumaczy przedstawicielka MPK. Wkrótce roboty tego typu mają być prowadzone prewencyjnie, by zapobiegać powstawaniu uciążliwości. – Zakładamy, że pojazd będzie w ruchu niemal codziennie – stwierdza Agnieszka Magnuszewska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.