Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w Pradze, podpisał umowę z konsorcjum firm Škoda Transportation, Solaris Bus&Coach i Solaris Czech na dostawy 20 dwuprzegubowych trolejbusów. Praga będzie pierwszym czeskim miastem, które będzie wykorzystywało tak długie trolejbusy. Zostaną one wykorzystane do obsługi przeznaczonej do elektryfikacji linii 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha.
Zwycięskie konsorcjum pokonało ofertę szwajcarskiej firmy Hess. Całkowita wartość umowy to 623,22 mln koron (ok. 115,7 mln zł). Solaris będzie odpowiadał za pudła pojazdów, natomiast Škoda Electric za cały osprzęt elektryczny. Na dostawy przeznaczono dwa lata.
W blisko 25-metrowych dwuprzegubowych pojazdach znajdzie się pięć par podwójnych drzwi. Każdy wóz zabierze na pokład 179 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących. Wejście do pojazdu znajdzie się na wysokości 320 mm. Oczywiście przewidziano klimatyzację, a przy drugich drzwiach znajdzie się wielofunkcyjna przestrzeń umożliwiająca przejazd dwóch wózków jednocześnie. Przewidziano system liczenia pasażerów, monitoring, kamery zewnętrzne oraz system odladzania sieci.
W pełni niskopodłogowe trolejbusy będą miały cztery osie, w tym dwie napędowe (druga i trzecia). Napęd będą stanowiły dwa silniki trakcyjne o mocy nominalnej 160 kW, które będą umieszczone w skrzyniach bocznych przy drugiej i trzeciej osi. Ponadto pojazd zostanie wyposażony jest w siedem dodatkowych silników pomocniczych służących m.in. do chłodzenia silników trakcyjnych, jednostki dachowej czy do klimatyzacji. Wymagane są baterie o pojemności 60 kWh. Osprzęt elektryczny, w tym elektronika sterująca i bateria trakcyjna, znajdzie się na dachu. Zamówienie obejmuje też system zarządzania energią i cztery ładowarki.
Trolejbusy są zamawiane z myślą o 15-letniej eksploatacji. Pojazdy będą objęte ośmioletnią gwarancją, a baterie – 15-letnią. W tym okresie gwarantowany zasięg, przy pełnym obciążeniu, ma wynosić min. 11 km.
Pojazdy będą wykorzystywane głównie na linii 119, prowadzącej na lotnisko. Trolejbusy będą wykorzystać funkcję dynamicznego ładowania dzięki sieci trakcyjnej, która pokryje ok. połowę trasy. Dodatkowo akumulatory będą doładowywane na krańcach. Awaryjnie będzie też istniała możliwość ładowania plug-in. W ciągu roku każdy trolejbus wykona ok. 90 tys. km, pokonując trasę o długości ok. 17,9 km. Oznacza to ok. 28 kursów dziennie i 10 tys. połączeń rocznie.
– Za dwa lata powroty z lotniska nie będą tak uciążliwe. Na pasażów nie będą czekały niewygodne autobusy, tylko pojemne i ciche trolejbusy – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu i członek rady nadzorczej DPP. – Początek tego roku jest dla nas naznaczony elektromobilnością. Rozpoczęliśmy
budowę infrastruktury dla pierwszej regularnej linii trolejbusowej z Palmovki do Miškovic,
wybraliśmy dostawcę 15 trolejbusów przegubowych, na ulice
wyjechał pierwszy elektrobus, otrzymaliśmy też
pozwolenie na elektryfikację linii 119 – dodaje Scheinherr.
– Trolejbusy dwuprzegubowe są przeznaczone dla linii 119, na której wejdą do ruchu w marcu 2024 r. Niewykluczone, że wcześniej w ramach testów pojawią się na linii trolejbusowej 58. Pierwszy dwuprzegubowy trolejbus powinien do nas przyjechać na testy w grudniu 2023 r., a pozostałe 19 – do połowy lutego 2024 r. – mówi Petr Witowski, szef DPP.
mat. prasowe
mat. prasowe