Madryt rozstrzygnął przetarg na dostawę kolejnych elektrycznych autobusów. Wygrała go chińska firma BYD. Zamówienie opiewa na 20 sztuk, a pierwsze z nich mają dotrzeć do stolicy Hiszpanii do końca tego roku.
Przedmiotem zamówienia będą 12 metrowe autobusy modelu eBus, które jak podkreśla producent, są najlepiej sprzedającym się modelem firmy w Europie. Jednocześnie jest to 3 przetarg w stolicy Hiszpanii, który wygrywa chińska firma. Organizatorem przetargu jest operator komunikacji miejskiej w Madrycie - EMT Madrid. Po zakończeniu dostaw z nowego zamówienia, po ulicach Madrytu będzie kursować 65 takich pojazdów. Charakteryzują się one zmienionym rozplanowaniem wnętrza z dodatkową przestrzenią dla pasażerów stojących. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w technologię MirrorEye, mającą zastąpić i ulepszyć pracę, jaką wykonywało lusterko wsteczne. Będą produkowane w zakładzie w Komárom na Węgrzech, a dostawy pierwszych egzemplarzy mają zostać zrealizowane do końca grudnia tego roku.
Firma BYD jest największym na świecie producentem autobusów elektrycznych, a jak podkreśla w komunikacie informującym o zwycięstwie w przetargu, dwa poprzednie zamówienia dla stolicy Hiszpanii zostały zrealizowane w zeszłym roku i przed ostatecznym terminem, mimo trwającej epidemii koronawirusa. Autobusy zakupione w ramach dwóch poprzednich przetargów, zdążyły przejechać już 600 tys. kilometrów od maja zeszłego roku, a ich użycie pozwoliło zaoszczędzić 585 ton CO2. Jak podaje
portal CS-dopravak, spośród 2062 autobusów elektrycznych, które zostały zarejestrowane w zeszłym roku w Polsce, a także Europie Zachodniej, chińska firma wyprodukowała 412 z nich, co stanowi 20% ogółu sprzedaży. Na drugim miejscu jest Solaris, z 406 pojazdami, jakie firma dostarczyła do klientów.
– Od kilku lat EMT realizuje jasną strategię elektryfikacji. Ten najnowszy zakup pozwala nam obsługiwać łącznie 179 autobusów elektrycznych, co stanowi 8,6% całej floty. EMT jest zaangażowana w dążenie do wdrażania technologii autobusów elektrycznych i obecnie obsługujemy 11 tras autobusów elektrycznych w całym Madrycie – skomentował zakup dyrektor ds. usług transportowych EMT, Carlos Sierra,
EMT planuje do 2027 roku posiadać w swojej flocie tylko autobusy elektryczne i te napędzane gazem ziemnym. Gazowce mają stanowić 2/3 floty, a elektryki resztę. Aktualnie liczba autobusów na gaz spełnia już zamierzony współczynnik, lecz jak widać w powyższej wypowiedzi, liczba autobusów elektrycznych nie przekracza nawet 10% całkowitej liczby pojazdów.