Tramwaje Warszawskie poinformowały o podpisaniu umowy z firmą Progreg na projekt trasy tramwajowej w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku od Grójeckiej do Dw. Zachodniego. Elementem trasy jest tunel pod Parkiem Zachodnim i podziemny przystanek przy dworcu.
Krakowska firma Progreg będzie miała 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy 1,6-kilometrowej trasy na warszawskiej Ochocie wraz z uzyskaniem zgód i pozwoleń. Wartość umowy, obejmującej w ramach opcji również wsparcie techniczne i nadzór autorski, to 5,5 mln zł.
Nowa trasa rozpocznie się na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Zaplanowano tutaj
pełną „gwiazdę”, czyli rozjazdy we wszystkie strony. Następnie torowisko zostanie poprowadzone środkiem Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką, na wysokości hotelu Ibis, trasa zacznie się zagłębiać, by przejść w ok. 550-metrowym tunelu do Dw. Zachodniego. Podziemny przystanek zaplanowano między Alejami Jerozolimskimi a stacją kolejową. Przedsięwzięcie jest skoordynowane z inwestycją PKP PLK związaną z wielką przebudową stacji Warszawa Zachodnia (trwa właśnie
przetarg na realizację robót). Prace budowlane TW zapowiadają na 2022 i 2023 r.
Docelowo trasa ma zostać przedłużona pod Dworcem Zachodnim –
z podziemnymi przystankami po północnej stronie stacji – na Wolę, przez Krzyżnowskiego i Ordona do ul. Kasprzaka. W ramach inwestycji kolejowej, w ramach trwającego przetargu, na poziomie -2 powstanie tunel dla przyszłego tramwaju. Realizacja dalszej części trasy zapowiadana jest po 2023 r. – na razie tramwaje będą kończyć na przystanku po południowej stronie stacji.
Tramwaj do Dw. Zachodniego jest elementem większego projektu, związanego z budową trasy tramwajowej między Wolą, Ochotą a Mokotowem i Wilanowem. Niedawno Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z projektantem odcinka od stacji metra Pole Mokotowskie przez Rakowiecką, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów. Ta trasa – z uwagi na dofinansowanie unijne – również ma powstać do końca 2023 r. Realizację brakującego odcinka przez Pole Mokotowskie, łączącego Wolę i Ochotę, zaplanowano po 2023 r.