Wykonawca budowy trasy tramwajowej na ul. Gagarina rozpoczął układanie mat rozchodnikowych na torowisku. Budowniczowie przygotowują się też do udostępnienia obu jezdni na ul. Czerniakowskiej. Wspólna inwestycja Tramwajów Warszawskich i MPWiK ma zakończyć się w tym roku.
Cały czas postępują prace przy budowie torowiska tramwajowego w pasie dzielącym jezdnie ul. Gagarinia. Pomiędzy Sułkowicką a Czerską jest już pełna ciągłość torowiska. Do wykonania zostały jedynie końcowe fragmenty po obydwu stronach. Na zachodnim krańcu, przy ul. Sułkowickiej, wzmocniono już podłoże pod budowę torów. – Wykonujemy drenaż, a potem przystąpimy do układania rusztu torowiska i betonowania – mówi Jacek Koralewski, kierownik budowy z firmy Balzola. Pojawiły się też kolejne słupy trakcyjne – teraz także na odcinku od Sieleckiej do Iwickiej.
Od strony Belwederskiej, zgodnie z zapowiedziami, wykonawca zaczął układać w torowisku maty rozchodnikowe. – W pierwszej partii mamy ok. 1000 m2 rozchodnika, co odpowiada ok. ¼ całości. Zazielenimy torowisko do ul. Górskiej. Następna partia dotrze do nas za dwa tygodnie, wówczas dojdziemy z rozchodnikiem za ulicę Sielecką – mówi Koralewski. Prace przy zieleni są prowadzone także poza torowiskiem. – Zaczęliśmy także urządzać trawniki – efekty, dzięki ostatnim deszczom, widać już chociażby w pasie dzielącym przy południowej jezdni – wskazuje kierownik. Jak dodaje, w drugiej połowie września przewidziano sadzenie krzewów.
Rozpoczęły się również roboty przy budowie pary przystanków przy ul. Sieleckiej – z dojściami zaplanowanymi także od strony Górskiej i Iwickiej. W części ułożona jest już nawierzchnia nowych peronów. – Do połowy przyszłego miesiąca będziemy prowadzili prace związane z wyposażeniem przystanków (wiaty, wygodzenia, ławki itp.) – opisuje Jacek Koralewski.
Przy ul. Czerskiej trwa betonowanie przejścia przez torowisko, zakończono też roboty sanitarne w miejscu południowej jezdni. Na razie tory urywają się za skrzyżowaniem. Do wykonania zostało jeszcze ok. 150 m torowiska do Czerniakowskiej. – Musimy wykonać wzmocnienie podłoża do wysokości istniejącej przewiązki przy Czerniakowskiej. W przyszłym tygodniu będziemy już wstawiać tu szyny – mówi Koralewski. Na miejscu widać już elementy odwodnienia przyszłych rozjazdów.
Wczoraj (30 sierpnia) przełączono już wodociągi na docelowe sieci. – Dzięki temu możemy już prowadzić roboty odtworzeniowe, by oddać ruch na Czerniakowskiej. Dążymy do tego, by w przyszłym tygodniu była już pełna przejezdność po obu jezdniach – wskazuje przedstawiciel wykonawcy.
Szlifowanie odcinka szyn, fot. BalzolaBudowa ok. 1,2-kilometrowego torowiska w ul. Gagarina ma zakończyć się w tym roku. Przedsięwzięcie jest realizowane w formule projektuj i buduj przez konsorcjum firm Balzola Polska i Inżynieria Rzeszów. Nowa trasa, powstająca w ramach tego kontraktu, będzie się łączyć na skrzyżowaniu Belwederskiej, Spacerowej i Gagarina z torowiskiem wykonywanym przez Budimex w ramach głównej trasy do Wilanowa.
Obecnie, jak wyliczają Tramwaje Warszawskie, długość zielonych torów wynosi blisko 31,4 km. W wyniku realizowanych obecnie inwestycji (Gagarina, Wilanów, Kasprzaka) oraz projektów zazielenienia istniejących tras wartość ta zwiększy się o ponad 15 km toru pojedynczego.