Komunikacja miejska w Augustowie (w województwie podlaskim) ma wzbogacić się o cztery autobusy elektryczne oraz infrastrukturę ładowania tych zeroemisyjnych pojazdów. Do przetargu stanął wyłącznie jeden producent. Zakup w całości zostanie sfinansowany z dotacji i pożyczki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Augustów rozpisał przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich klasy MIDI. Pojazdy mają być niskowejściowe lub niskopodłogowe, jednoczłonowe. Długość określono w przedziale od 8,5 do 9,5 metra. Autobusy mają pomieścić co najmniej 55 osób, z czego 23 na miejscach siedzących. Zamawiający zaznacza, że 4 miejsca mają być dostępne z poziomu niskiej podłogi.
Na zamówienie przygotowano budżet w kwocie 12,988 mln zł. Spłynęła tylko jedna oferta w wysokości… 12,982 mln zł. Złożył ją Solaris. Wybór ofert nastąpi po analizie ceny (60 proc.) oraz kryteriów jakościowych związanych z wyposażeniem pojazdu i bezpieczeństwem (40 proc.). Oferent otrzyma punkty za co najmniej 6 siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi (5 pkt.), za spełnienie regulaminu R66 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (15 pkt.) oraz regulaminu R29 (15 pkt.), a także za montaż jednego silnika centralnego (5 pkt.).
Każdy pojazd zostanie wyposażony w jedno i dwuskrzydłowe drzwi w układzie 1-2-0. W części pasażerskiej znajdą się co najmniej dwa podwójne gniazda USB, automat biletowy, klimatyzacja i monitoring. Producent ma pojazdów ma zadbać także o system dynamicznej informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej, który poinformuje pasażerów o kierunku jazdy, przystankach, numerze linii na podstawie lokalizacji GPS/GPRS. Informacje mają być wyświetlane na jednej tablicy i jednym monitorze LCD w środku autobusu.
Pojazdy mają być wyposażone w akumulatory o pojemności około 280 kWh umożliwiające zasięg pojazdu do 220 km oraz silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 150 kW. Układ napędowy zostanie wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania do doładowywania akumulatorów. Zamawiający deklaruje, że obecnie dzienny przebieg najdłuższej linii wynosi 185 km. Planowane jest ładowanie autobusów wyłącznie na terenie zajezdni w godzinach nocnych w czasie od 6 do 8 godzin.
W zakresie zamówienia jest także dostawa i montaż 4 mobilnych urządzeń ładujących typu plug-in do wolnego ładowania. Urządzenia mają gwarantować moc 80 kW w przypadku jednego podłączonego autobusu lub dwa razy po 40 kW przy jednoczesnym podłączeniu dwóch autobusów. Producent autobusów musi także przeszkolić uprawnionych pracowników z obsługi oprogramowania. Zamawiający dodatkowo zawarł w zamówieniu konieczność przeprowadzenia instruktażu 10 kierowców w zakresie umożliwiającym prawidłową obsługę autobusów i ich użytkowania, techniki jazdy, bezpieczeństwa użytkowania oraz obsługi codziennej pojazdu i 2 pracowników warsztatu w zakresie zasad obsługi i naprawy oferowanych autobusów.
Całkowity koszt przedsięwzięcia oszacowano na prawie 13 mln zł, przy czym koszty kwalifikowane, w kwocie niemal 10,6 mln zł, w całości sfinansuje NFOŚiGW, udzielając Augustowowi ponad 7,9 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz przeszło 2,6 mln zł preferencyjnie oprocentowanej pożyczki. Wykonawca będzie zobowiązany wykonać zamówienie w terminie do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym będzie musiał dostarczyć pierwszy autobus z ładowarką w przeciągu 8 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.