Za kilka dni rozpoczną się konsultacje społeczne związane z planami przebudowy ronda Jagiellonów w Bydgoszczy, w celu umożliwienia dostępu do niego osobom z niepełnosprawnościami. Projektant po wielu analizach i uzgodnieniach rekomenduje między innymi dobudowanie wind do wejść oraz wyznaczenie pasów rowerowych. Dokumentacja zakłada więcej zieleni a także odnowienie przestrzeni pod rondem.
– Rondo Jagiellonów to najważniejszy komunikacyjny węzeł w mieście – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Został zaprojektowany pół wieku temu, kiedy nie uwzględniano miedzy innymi potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczeństwa rowerzystów. Naprawimy ten błąd. Dodatkowo, tam gdzie to możliwe, wprowadzimy więcej zieleni i zadbamy o estetykę podziemnego przejścia. Cały czas pracujemy nad poprawą dostępności transportu publicznego. Po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów to trudne zadanie.
Jednak dzięki funduszom europejskim możemy jeszcze realizować część tak ambitnych zadań, które wyznaczyliśmy w ostatnich latach. Przed nami również zakupy kolejnych tramwajów, które pozwolą dokończyć całkowitą wymianę tych pojazdów – dodaje samorządowiec.
Jak zmieni się rondo?
W ramach opracowanej koncepcji projektowej zakłada się wykonanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy, które zapewnią pełny dostęp do przejścia podziemnego osobom z niepełnosprawnościami. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Dodatkowe wejścia na przystanki tramwajowe
Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji, poza zadaszeniami na peronach tramwajowych, gdzie założono proste rozwiązania.
Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów na ciągu wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Poprawi to bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu. Projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów już na wstępnym etapie znacznie rozszerzyli zakres opracowania. Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego, na przykład dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Pomogą unijne fundusze
Zakończenie prac nad koncepcją planowane jest jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie zlecenie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Na prace budowlane miasto planuje wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 27 mln zł.