Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoszcz ogłasza przetarg na modernizację zajezdni tramwajowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bydgoszcz ogłasza przetarg na modernizację zajezdni tramwajowej
fot. UM Bydgoszcz
Wraz z wymianą tramwajowego taboru, niezbędna będzie rozbudowa zajezdni. Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Dlatego miasto zleca jego przebudowę. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.

– To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu. Zależy nam jednak nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru. Oprócz 10 zamówionych w ubiegłym roku „niskopodłogowców”, zamawialiśmy z początkiem tego roku kolejne 11 sztuk. Negocjujemy też pakiet obejmujący 19 następnych pojazdów. Wykorzystamy na ten cel pozyskane fundusze europejskie. Do obsługi tej nowoczesnej floty niezbędna jest też odpowiednia zajezdnia tramwajowa. Dlatego nie mogliśmy już dłużej czekać z jej modernizacją. To inwestycja w przyszłość transportu publicznego w Bydgoszczy – dodaje prezydent.

Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku. Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Głównym celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Duży zakres prac

Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.

Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.

Tramwaje cały czas w ruchu

Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych. W tym celu wykonywanie robót budowalnych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.

Przetarg ogłoszony

Szacowana wartość inwestycji to około 110 mln zł. Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów Bydgoszcz straciła możliwość rozpoczynania tak dużych inwestycji w oparciu o własne środki. Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę. Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych. Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.

W kolejnym etapie modernizacji zajezdni planowane są przedsięwzięcia mające na celu redukcję negatywnego oddziaływania obiektu zajezdni na środowisko poprzez dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.

Bydgoszcz postawiła na tramwaje

W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. Miasto intensywnie przygotowuje się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Trwa budowa nowego mostu tramwajowego łączącego ulice Fordońską i Toruńską. Unijne środki na lata 2021-27 zostaną również wykorzystane m.in. na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo. Trwają przygotowania do podpisania umowy na dokumentację projektową. Fundusze europejskie mają zostać też wykorzystane na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej od Kazimierza Wielkiego do zajezdni tramwajowej oraz modernizację pętli w Lesie Gdańskim.

Trochę historii

Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda” w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Przestrzeń

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2021

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

Komunikacja

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

inf. pras., oprac. ms 14 października 2020

Wrocław: Nie będzie zajezdni tramwajowej Nowe Żerniki

Przestrzeń

Wrocław: Osiem prac na koncepcję nowej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Wrocław: Rusza nowy konkurs na zajezdnię tramwajową na Nowych Żernikach

Przestrzeń

Wrocław unieważnia konkurs na nową zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Zobacz również:

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Przestrzeń

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2021

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

Komunikacja

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

inf. pras., oprac. ms 14 października 2020

Wrocław: Nie będzie zajezdni tramwajowej Nowe Żerniki

Przestrzeń

Wrocław: Osiem prac na koncepcję nowej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Wrocław: Rusza nowy konkurs na zajezdnię tramwajową na Nowych Żernikach

Przestrzeń

Wrocław unieważnia konkurs na nową zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5