Zapowiadana od lat budowa nowego dworca autobusowego w Bytomiu, ma wreszcie szanse się ziścić. Ruszył warunkowy przetarg na prace, które szumnie nazwano stworzeniem węzła przesiadkowego. Obecne wiaty przystankowe zastąpi wieli budynek, w którym znajdą się przystanki autobusowe, poczekalnia, kilkaset miejsc parkingowych, postój taksówek czy toalety.
Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu wystartował z przetargiem na budowę węzła przesiadkowego, który ma stanąć w miejscu bytomskiego dworca autobusowego na placu Wolskiego. Postępowanie ma charakter warunkowy i jest zależne od otrzymania środków unijnych.
Zakłada się budowę budynku na planie na planie prostokąta, jako obiekt o zwartej bryle, kubaturze ok. 105 000 m sześciennych, powierzchni zabudowy ok. 10 000 m kwadratowych i wysokości ok. 13 m. Budynek zaprojektowano jako żelbetowy, dwukondygnacyjny w części komunikacji kołowej oraz jako trzykondygnacyjny w części biurowej i komunikacji pieszych.
Jak dodaje miasto, na parterze zlokalizowanych będzie osiem peronów z 16 przystankami dla autobusów, miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80 rowerów. Z kolei na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla samochodów – łącznie aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride oraz 2 stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.
W ramach robót zmieni się także układ komunikacyjny w obrębie węzła przesiadkowego. Powstanie plac po wschodniej stronie dworca. Przebudowane będą skrzyżowania od ul. Kolejowej do ul. K. Miarki i ul. Powstańców Warszawskich. Docelowo na pl. Wolskiego powrócić ma tramwaj, który kursował tam do 1971 r. Torowisko miałoby być poprowadzone wzdłuż Powstańców Warszawskich od Moniuszki do Jagiellońskiej. Tę inwestycję będą realizować Tramwaje Śląskie.
Ze względu na bliskie sąsiedztwo torów kolejowych budowa węzła będzie się wiązała z koniecznością rozbiórki niektórych obiektów należących do PKP PLK. W ramach zadania zostaną jednak odtworzone – rampa towarowa, uzbrojenie terenu, drogi i tory.
Składanie ofert trwa do 19 marca 2020 roku. Wyboru oferty zamawiający dokona po analizie ceny (60 proc.), okresu gwarancji i rękojmi (30 proc.) oraz doświadczenia zawodowego kierownika budowy (10 proc.). Na zadanie przewidziano 24 miesiące.
Koszt budowy dworca szacuje się na blisko 160 milionów złotych. Miasto będzie wnioskować od dofinansowanie w ramach RPO Województwa Śląskiego w wysokości ok. 100 milionów.
Wszystkie wizualizacje: Archiwum MZDiM w Bytomiu/An Archi Group Sp. z o.o.