Jak powiedział nam Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań, przewoźnik rzeczywiście odkupił od Solarisa pierwszy tramwaj z serii Tramino. Spółka chce wyremontować ten pojazd jak najszybciej, a przetarg ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Kilka dni temu informowaliśmy o tym,
iż MPK Poznań odkupiło od Solarisa pierwszego Tramino, oznaczonego jako S100. Bazowaliśmy na informacjach przekazanych nam przez producenta pojazdu. Teraz zdobyliśmy potwierdzenie także ze strony poznańskiego przewoźnika. Podczas
sobotniego otwarcia trasy tramwajowej na Naramowice na temat prototypowego tramwaju udało nam się porozmawiać z prezesem MPK Poznań, Krzysztofem Dostatnim.
– Grzechem byłoby tego tramwaju nie kupić. Nawet zakładając koszty naprawy głównej, to zakup i modernizacja tego wagonu będą dużo, dużo tańsze niż zakup nowego, w pełni niskopodłogowego tramwaju. Zakres prac jakie chcemy w tym wagonie wykonać sprawi, że tak naprawdę posłuży nam on jeszcze kolejne 15 bądź 20 lat. To nie jest też tak, że kupujemy złom, a dodając do tego bardzo korzystną cenę, to mogę powiedzieć, że ten zakup po prostu bardzo się kalkuje – mówi nam Krzysztof Dostatni.
Prezes MPK Poznań przypomniał też, iż
aktualnie nie ma możliwości zakupu nowego taboru z wykorzystaniem dofinansowania unijnego, tak więc trzeba wykorzystywać okazje, jakie pojawią się na rynku. Tak, zdaniem Dostatniego, było właśnie w przypadku pierwszego Tramino, choć prezes MPK nie chciał zdradzić tego, za ile spółka zakupiła pierwszy tramwaj jaki kiedykolwiek wyprodukował Solaris.
– Przypomnę też o tym, że zapewne w perspektywie półtora roku tramwaje wrócą na wszystkie, remontowane obecnie, trasy w centrum miasta, a do tego dochodzi
obsługa trasy na Naramowice, tak więc będziemy uruchamiać większą liczbę wagonów w codziennym ruchu pasażerskim, a to przekłada się na większe zapotrzebowanie na tramwaje – dodał Krzysztof Dostatni.
Prezes powiedział też, że w tej sytuacji przewoźnik będzie posiłkował się możliwościami zakupu tramwajów używanych.
– Zakres naprawy tego tramwaju jest szeroki i odpowiada wymogom naprawy głównej. Ma to pozwolić na służbę tego pojazdu przez, co najmniej, kolejnych 15 lat – odpowiedział prezes MPK Poznań, pytany o zakres naprawy S100.
Wagon ma przejść wspomnianą naprawę główną, która ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Aby tak było, konieczne będzie ogłoszenie postępowania przetargowego, które jak mówi Dostatni, przewoźnik chciałby uruchomić jak najszybciej.
Ostatecznie kończy to niebezpieczeństwo zezłomowania tego wagonu,
co miało być rozważane jeszcze kilka miesięcy temu.