Grodziskie Przewozy Autobusowe otrzymały sporo ofert w przetargu na dostawy 10 autobusów klasy Midi. Realizacją zamówienia zainteresowane są cztery podmioty, lecz każda z ofert przekracza budżet zamawiającego. Jeśli GPA dopłaci, jest szansa, że na rynku pojawi się nowy model pojazdów.
Związek powiatowo-gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe
prowadzi aktualnie postępowanie dotyczące zakupu 10 autobusów o długości od 10 do 11 metrów. Pojazdy mają mieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. Autobusy mają być też niskopodłogowe oraz wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie oraz drzwi w układzie 2-2-0.
Właśnie minął termin składania ofert. Realizacją zamówienia zainteresowane są cztery firmy. Najtańsza oferta, autorstwa firmy Magdalena Okuń, opiewa na niespełna 12,1 mln złotych. Firma z Pruszkowa zaoferowała dostawę tureckich autobusów Güleryüz GD272 Ecoline 10. Ponadto dostawę pojazdów chcą również wykonać ABP Bus&Coach ze Słupska, oferująca autobusy Iveco CBLE4/00 za kwotę niespełna 12,854 mln złotych oraz firma Autobagi Polska, oferująca autobusy BMC PROCITY 10,6 M diesel za kwotę około 12,644 miliona złotych. Najdroższą ofertę złożyła firma EvoBus Polska, oferując pojazdy Mercedes-Benz 628 02 Citaro K. EvoBus chciałby zrealizować zamówienie za około 15,413 mln złotych.
mat. Katalog dealera / producentaBudżet GPA wynosi 11,25 mln złotych, tak więc aby rozstrzygnąć postępowanie, zamawiający będzie musiał dopłacić. O wyborze zdecydują cena (60%), warunki gwarancji (20%), liczba miejsc siedzących (6%), pojemność skokowa silnika (6%), podświetlenie przycisków stop (4%), wiatrochrony i ścianki działowe (4%). Na dostawy przeznaczono 180 dni.
To pierwszy własny zakup autobusów Grodziskich Przewozów Autobusowych. Dostawa pojazdów jest współfinansowana z funduszu Polski Ład (5 mln zł) oraz przez CPK (5 mln zł). – Chcemy wykorzystać zakupione autobusy do obsługi najbardziej obciążonych linii. Obecnie linie GPA obsługiwane są przez ponad 70 pojazdów o długości ok. 8 metrów. Mniejsze autobusy są o wiele tańsze i łatwiej dostępne na rynku dla samych operatorów, ale mają też niewielką pojemność. Nam brakuje właśnie nieco większych pojazdów, mogących przewozić zwiększającą się liczbę pasażerów –
wyjaśnia Marek Wieżbicki, prezes zarządu GPA, starosta grodziski.
Również dofinansowanie z CPK nie jest przypadkowe: planowany port komunikacyjny znajduje się na terenie Związku GPA. – Cieszę się, że w rejonie projektowanego lotniska na drogi wyjadą niskopodłogowe autobusy, a dzięki temu codzienne dojazdy do szkoły czy pracy będą dla mieszkańców wygodniejsze i że możemy mieć w tym swój udział. Spółka CPK konsekwentnie wspiera potrzeby społeczności lokalnej z otoczenia Lotniska CPK. Realizujemy je w odpowiedzi na problemy związane z transportem zgłaszane nam przez samorządy – mówi Katarzyna Dobrońska, dyrektor pionu relacji i rozwoju otoczenia CPK. Pieniądze zostaną przekazane w ramach programu społeczno-fospodarczego ujętego w Koncepcji CPK uchwalonej przez Radę Ministrów w listopadzie 2017 r. PSG zakłada finansowanie projektów komplementarnych CPK, czyli m.in. inwestycje w transport, który integruje obszary podmiejskie i zwiększa dostępność komunikacyjną rejonów atrakcyjnych turystycznie.