Gorzów Wielkopolski już niedługo ma ogłosić postępowanie przetargowe dotyczące budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Zniknie dotychczasowa pętla tramwajowa, która zostanie zastąpiona krańcówką dla wagonów dwukierunkowych, a ulica Dworcowa częściowo zostanie zamieniona w deptak. Inwestycja będzie koordynowana z PKP S.A., tak aby nowe centrum przesiadkowe współgrało z modernizacją dworca kolejowego.
Budowa centrum przesiadkowego w Gorzowie Wielkopolskim ma wkrótce stać się faktem. Jak zapowiada bowiem samorząd, przetarg na właściwe prace budowlane ma zostać ogłoszony na początku lutego bieżącego roku. Pierwotnie inwestycja miała już trwać i łączyć się z
modernizacją dworca kolejowego, planowaną przez PKP S.A. Na przeszkodzie
stanęły jednak finanse miasta, dlatego na kilka miesięcy
projekt zawieszono. Teraz miasto wróciło do koncepcji związanej z nowym centrum przesiadkowym, lecz zakres inwestycji będzie mniejszy
niż pierwotnie zakładano. Integracja kolei, transportu miejskiego i dalekobieżnych autobusów
O tym, co zostanie wykonane w ramach prac mówi nam rzecznik gorzowskiego magistratu, Wiesław Ciepiela.
– Nowe centrum przesiadkowe to obszar, na którym będzie zapewniona funkcjonalność, polegająca na zapewnieniu obsługi na jednym obszarze kilku środków transportu. Zakres planowanych robót do wykonania w ramach pierwszego etapu prac związanych z budową węzła przesiadkowego to: przebudowa ulicy Dworcowej i budowa nowego torowiska tramwajowego z peronami dla podróżnych, zagospodarowanie placu przed dworcem PKP oraz budowa zatok dla autobusów dalekobieżnych w ciągu ulicy Jancarza – mówi Ciepiela.
Rzecznik dodał również, iż nowe centrum przesiadkowe nie będzie połączone dachem z dworcem kolejowym, tak jak
planowane to było w pierwotnej wersji inwestycji. Dworcowa częściowo deptakiem
Zakres prac dotyczy w pierwszej kolejności ulicy Dworcowej, która zyska nowy charakter. Na sporym odcinku zostanie ona bowiem zamieniona w deptak, wyłączony z ruchu samochodowego, a gruntowny remont przejdzie także torowisko tramwajowa, aż do skrzyżowania z ulicą Sikorskiego,
– Ulica Dworcowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Sikorskiego do zjazdu w ul. Dworcową dochodzącą do dworca PKS będzie odcinkiem, po którym będzie odbywać się ruch pieszych i pojazdów, aż do ul. Jancarza, ponieważ w okolicach obecnego dworca PKS ulica Dworcowa zostanie połączona z ul. Jancarza. Natomiast na dalszym odcinku, ul. Dworcowa zostanie zamieniona na deptak zamknięty dla ruchu pojazdów – tłumaczy Wiesław Ciepiela.
Bez pętli, za to z krańcówką
Ponadto metamorfozę przejdzie też obecny plac przed dworcem kolejowym. Zniknie istniejąca i nieużywana od wielu lat pętla tramwajowa, a torowisko ma zostać wyprowadzone łukiem w kierunku kolejowej estakady, gdzie tory będą zakończone krańcem dla tramwajów dwukierunkowych. To, wraz z modernizacją torowiska na
Dworcowej, ma pozwolić na powrót ruchu tramwajowego pod gorzowski dworzec kolejowy. Ostatnie regularne tramwaje dojechały tam bowiem w styczniu 2012 roku.– Na placu przed dworcem PKP pojawi się też więcej zieleni, powstaną nowe trawniki, zostaną nasadzone nowe drzewa, a dla oczekujących na tramwaj podróżnych zostaną postawione ławki. Przed budynkiem dworcowym zostaną też wybudowane miejsca postojowe dla taxi, parkingi kiss&ride oraz parkingi dla niepełnosprawnych – dodaje rzecznik gorzowskiego urzędu miasta.
Inwestycja podzielona na dwa etapy. Powrót tramwajów możliwy jeszcze w tym roku?
Co ważne, mimo okrojenia planów, miasto nadal współpracuje z PKP S.A. w sprawie koordynacji budowy centrum przesiadkowego z modernizacją dworca kolejowego, strony bowiem wróciły do rozmów o nowym dworcu. – Rozmowy nabrały konkretnego wymiaru, i w związku z tym został zaplanowany harmonogram działań Miasta, który zakłada, że do stycznia 2023 r. zostanie dostosowana posiadana przez Miasto dokumentacja projektowa do I-go etapu robót, na przełomie stycznia i lutego 2023 r. zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dla I-go etapu robót, które powinno zostać rozstrzygnięte na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku – informuje Wiesław Ciepiela.
Przedstawiciel miasta przekazał nam także, że samorząd liczy, iż cała inwestycja, w ramach etapu 1A, zostanie zakończona na przełomie października i listopada bieżącego roku. Pierwszy etap prac ma zostać bowiem podzielony na dwie części, oznaczone jako 1A i 1B.
Podział niezbędny z powodu finansowania
W ramach części 1A zmodernizowane zostanie torowisko oraz plac dworcowy, a ulica Dworcowa zostanie zamieniona w deptak. Druga część pierwszego etapu obejmie natomiast budowę zatok autobusowych w ciągu ul. Jancarza, budowę parkingów kiss&ride oraz remont nawierzchni w ciągu ul. Jancarza i Składowej wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż obu ulic. Inwestycja w zakresie 1B ma zostać zakończona w kwietniu 2024 roku.
Podział inwestycji na dwie części wynika prawdopodobnie z tego, iż zakres “tramwajowy”
ma zostać zrealizowany dzięki funduszom unijnym, co skutkuje koniecznością zakończenia prac do końca 2023 roku.Powrót do rozmów w sprawie dworca
Tak jak wspomniałem wcześniej, miasto wróciło też do rozmów ze stroną kolejową, których tematem jest modernizacja gorzowskiego dworca PKP. Wiesław Ciepiela przekazał nam, że obecnie trwają uzgodnienia z kolejarzami dotyczące harmonogramu i zakresu prac modernizacyjnych dworcowego budynku.
Ten fakt potwierdziła nam też strona kolejowa.
– Prowadzimy rozmowy z miastem Gorzów Wielkopolski w sprawie koordynacji ewentualnej przebudowy dworca w Gorzowie Wielkopolskim z planowaną inwestycją miejską. Są one w trakcie. Będziemy je kontynuować w najbliższych miesiącach – napisał nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w PKP S.A.
Sarna dodał też, że więcej szczegółów odnośnie rozmów i zakresu prac kolejarze będą mogli przekazać nam po ich zakończeniu.