Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła zapowiadany przetarg na dostawy 20 autobusów o długości ok. 12 m napędzanych wodorem z możliwością powiększenia zlecenia o kolejne pojazdy. W skład zamówienia wchodzą też system ładowania i obsługa gwarancyjna. O zamówienie ubiega się trzech producentów.
Przedmiotem zamówienia są dostawy 20 autobusów wodorowych o długości 11,8-12,2 m wraz z systemem ładowania, obsługą gwarancyjną pojazdów oraz wspomnianego systemu ładowania. Przewidziano też opcję w postaci możliwości zwiększenia zamówienia o maksymalnie 10 pojazdów. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Dzisiaj (5 kwietnia) minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty. PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Grupy Polsat wycenił zlecenie na 120,401 mln zł, w tym 80,267 mln zł za zamówienie podstawowe. Solaris proponuje 129,888 mln zł, w tym 86.592 mln zł za zadanie podstawowe. Arthur Bus zaoferował 149,662 mln zł, w tym 99,775 mln zł za zamówienie podstawowe.
Budżet na ten cel wynosi 116,550 mln zł brutto, w tym ok. 77,700 mln zł za zdanie podstawowe i 38,850 mln zł za opcję. Jeśli zamawiający dopłaci, to o wyborze zdecydują cena (60%), okres gwarancji (25%) oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (15%). W przypadku gwarancji pod uwagę brane będą: gwarancja całopojazdowa (min. 84 miesiące), na wodorowe ogniowo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową (min. 84 miesiące), gwarantowany przebieg autobusu (min. 84 miesiące), na elektryczny układ napędowy (min. 400 tys. km), na magazyn energii układu napędowego (min. 120 miesięcy), na system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy (min. 72 miesiące). W ocenie techniczno-eksploatacyjnej wyróżniono 11 podkryteriów: materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu / kratownicy oraz ramy/podwozia; materiał poszycia zewnętrznego nadwozia; zużycie wodoru; całkowita liczba miejsc; homologacja typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części; homologacja w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich; spełnienie regulaminu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego; ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy; rodzaj zabudowy silnika elektrycznego układu napędowego; rozwiązanie techniczne przedniego zawieszenia; pojemność magazynu energii elektrycznej układu napędowego.
Dostawy pojazdów przewidziano w I kwartale 2024 r. Pojazdy będą użyczone przewoźnikom PKM Tychy (5 pojazdów), PKM Katowice (5 pojazdów) i PKM Świerklaniec (10 pojazdów). Autobusy będą wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy), M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).