Jawor ruszył na elektryczne zakupy. Samorząd kupuje trzy elektrobusy, w tym jeden przegubowy. Autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny.
Gmina Jawor ogłosiła właśnie postępowanie przetargowe dotyczące zakupu nowych autobusów elektrycznych. Samorząd chce zakupić łącznie trzy pojazdy, o dwóch różnych długościach. Dwa autobusy mają być pojazdami 12-metrowymi, natomiast trzeci będzie pojazdem przegubowym, o długości od 17,8 do 18,75 metra.
Zakup jest możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny. Ponadto postępowanie obejmuje też dostawę trzech pojedynczych, mobilnych ładowarek typu plug-in o mocy minimum 40 kW.
Jawor chce aby wszystkie trzy pojazdy były niskopodłogowe. Krótsze pojazdy mają mieć magazyn energii o pojemności minimum 350 kWh oraz mają mieścić co najmniej 75 pasażerów z czego minimum 25 na miejscach siedzących. Elektrobusy mają mieć jedno miejsce na wózek inwalidzki bądź też wózek dziecięcy. Preferowany układ drzwi to 2:2:2.
Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie a także monitoring wizyjny. Moc silnika autobusów określono na minimum 160 kW, natomiast minimalna moc ładowania baterii autobusowych to 40 kW. Elektrobusy mają być ładowane za pomocą złącza plug-in, a ponadto na wyposażeniu ma znaleźć się też mechanizm rekuperacji energii.
Bardzo podobną specyfikację ma mieć dłuższy, przegubowy autobus. Pojazd ma mieć większą baterię, o pojemności co najmniej 500 kWh oraz ma mieścić większą liczbę pasażerów, minimum 110 z czego minimum 35 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2:2:2:2. Większa będzie też moc silnika, określona na 220 kW. Reszta specyfikacji jest identyczna jak w przypadku krótkich pojazdów.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum jedną dostawę nowych autobusów elektrycznych opiewającą na co najmniej 2 autobusy, z czego minimum jeden z nich był pojazdem o długości około 18 metrów. Ponadto potencjalny wykonawca spełni wymagania w zakresie udziału jeśli wykaże, że zrealizował również minimum jedną dostawę ładowarek plug-in, opiewającą na minimum 2 sztuki ładowarek.
O wyborze najlepszej oferty zdecydują cena - 60%, a także parametry techniczno-użytkowe - 35% oraz ekologia - 5%. Okres ostatecznej realizacji zamówienia to 30 wrzesień 2024 roku, z czego dostawa pojazdu przegubowego wraz z jedną ładowarką ma nastąpić do 28.6.2024 roku, a dostawa pozostałych elektrobusów i dwóch ładowarek ma zostać zrealizowana do 15 września 2024 roku.