Nowa, III linia metra coraz bliżej. W piątek, 26 listopada, Warszawa podpisała umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie prac przedprojektowych dla I odcinka linii między Stadionem a Gocławiem.
– Podpisana właśnie umowa przybliża nas do realizacji pierwszego odcinka trzeciej linii i ogłoszenia postępowania w formule projektuj i buduj. Budowa metra ma priorytet, pomimo dość trudnej sytuacji finansowej miasta. Rozstrzygamy już przebieg trzeciej linii na pozostałych odcinkach. Prowadzimy także intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Zamówienie jest podzielone na sześć etapów, zakładających m.in. opracowanie projektu koncepcyjnego, ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, wykonanie oceny stanu budynków, wykonanie analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, sporządzenie dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej oraz opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Wartość umowy, na realizację której wykonawca ma 18 miesięcy, to 19,2 mln zł.
W I etapie III linia ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Po drodze zaplanowano przystanki Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Jak będzie wyglądać III linia metra w wydaniu ILF? – Planujemy dla mieszkańców Warszawy coś naprawdę ciekawego, a jednocześnie niezabierającego utylitarnego charakteru metra jako środka transportu. Staramy się kontynuować charakter II linii metra –
mówił wcześniej Marcin Przepiórka, wicedyrektor w firmie ILF Polska. Stacje są dosyć minimalistyczne w wyrazie, utrzymane w jasnych barwach i przypominają inne realizacje ILF-u z II linii metra. Ciekawostką jest świetlik na stacji Wiatraczna. Głównym materiałem wiat wejściowych jest beton architektoniczny i szkło bądź elementy kompozytowe. Na posadzkach – granit. Sufity – z paneli metalowych akustycznych. Ściany zatorowe – płyty kompozytowe bądź prefabrykowane ustroje akustyczne.
Decyzję o budowie pierwszego odcinka III linii metra prezydent Rafał Trzaskowski
ogłosił w marcu. Okoliczności towarzyszące tej decyzji, w tym tajemniczo dodanej stacji Jana Nowaka-Jeziorańskiego, spotkały się z wieloma kontrowersjami, których nie rozwiało
opublikowane z opóźnieniem studium techniczne tej linii.
– Łączymy Pragę z centrum. Za ponad dwa lata powstanie most pieszo-rowerowy. Rozbudujemy także metro w prawobrzeżnej części Warszawy. Praski odcinek M3 znacznie ułatwi podróżowanie mieszkańcom dużych osiedli na Gocławiu, Grochowie i Kamionku – dodaje prezydent.
Niebawem
ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonanie „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie” – określi on m.in. kierunki dalszej rozbudowy III linii (wcześniej prezentowane kierunki rozbudowy, zarówno od strony Gocławia, jak i Stadionu , które miały potwierdzać zasadność ekonomiczną III linii, nie są obowiązujące, ani pewne).