W podłódzkim Ksawerowie powstanie nowy splot torowy. Znacząco ograniczy to jednak funkcjonalność mijanki tramwajowej Widzew-Żdżary: tor podwójny znajdzie się przed przystankiem i za nim. Tak nietypowe rozwiązanie wynika z planów znacznego poszerzenia peronu przystankowego.
Gmina Ksawerów opublikowała niedawno wstępny projekt budowlany dotyczący modernizacji linii tramwajowej łączącej Łódź z Pabianicami na terenie tej jednostki samorządu terytorialnego. Dokument przewiduje bardzo nietypowe rozwiązanie dotyczące mijanki Widzew-Żdżary. Dotychczas na odcinku dwutorowym położony był przystanek o tej samej nazwie, co pozwalało łączyć postój związany z oczekiwaniem na tramwaj z przeciwka z wymianą pasażerów. Po przebudowie ma być to już niemożliwe.
Konieczne były oszczędności miejsca Dwa tory mają bowiem zostać wybudowane na odcinkach przed i za przystankiem, a w jego obrębie powstanie splot torowy. O przyczynę wyboru tak nietypowego i mniej funkcjonalnego wariantu spytaliśmy ksawerowski samorząd. Ten przysłał nam wyjaśnienia podpisane przez Rafała Sącińskiego, prezesa zarządu firmy Progreg Infracity, lidersa konsorcjum wykonawców projektu i robót. – Zastosowanie takiego rozwiązania wynika z założeń projektu i ograniczeń terenowych – stwierdza.
Według założeń peron w kierunku Łodzi ma być wyposażony w wiatę, a jego szerokość ma wynosić co najmniej 3,5 m. Szerokość pasa od skraju drogi wojewódzkiej, przy której biegnie tor, do linii kończącej pas drogowy (w którym mieści się torowisko), wynosi zaś 8,94 m. – Chcąc zmieścić przekrój dwutorowy z peronem, na którym jest zamontowana wiata, potrzebujemy kolejno 1,95 m (skrajnia toru zewnętrznego, w tym miejsce na słupy trakcyjne), 2,9 m (minimalny rozstaw torowiska), 1,25 m (wymiar od osi toru do krawędzi peronu), 3,5 m (peron z wiatą) i 0,5 m (skrajnia drogi wojewódzkiej). Daje to 10,1 m – wylicza przedstawiciel Progregu.
Albo szerszy peron, abo tor podwójny – Jak łatwo zauważyć, brakuje 1,7 m – wskazuje Rafał Sąciński. – Projekt nie przewiduje przy tym wychodzenia poza pas drogowy – dodaje. Podkreśla on, że dotychczas możliwe było zachowanie układu dwutorowego w obrębie przystanku, bo peron był znacznie węższy: miał szerokość 2 m, w tym 0,5 m na skrajnię pasa drogowego i barierki.
W przesłanym nam wyjaśnieniu dodano, że splot zostanie zakwalifikowany jako odcinek dwutorowy. Kosztem wygodnego przystanku zostanie więc znacząco ograniczona elastyczność prowadzenia ruchu.