Wraz z początkiem kwietnia do swojej poprzedniej częstotliwości wróci linia 59, która pełni też na części trasy rolę komunikacji zastępczej w zamian za zawieszoną tramwajową linię 1. Miejskiemu przewoźnikowi wciąż brakuje jednak prowadzących autobusy. Wzrost liczby kursów będzie możliwy tylko dzięki powrotowi tramwajów w rejon Chocianowic.
Wraz z początkiem marca doszło do sporych cięć w rozkładzie łódzkiej komunikacji miejskiej. Ograniczenia objęły szereg linii autobusowych, wśród których nie zabrakło tych biegnących przez ścisłe centrum miasta. Przyczyną
zmian jest problem kadrowy miejskiego przewoźnika, MPK-Łódź. Spółka zatrudnia obecnie niedostatecznie dużo kierowców, by zrealizować pierwotne założenia. Do poprzedniej częstotliwości wraca jedna liniaOd 2020 r. bazowa częstotliwość obowiązująca na większości linii tramwajowych i autobusowych jest utrzymywana na obniżonym poziomie 15 minut (do wybuchu pandemii – 12 minut). Pomimo to teraz niektóre połączenia są obsługiwane rzadziej, np. linia 59 w dni robocze raz na 17 minut. Ubocznym skutkiem takiego układu jest całkowite odejście od koncepcji cyklicznych przesiadek pomiędzy liniami.
Jak poinformował samorząd, od 1 kwietnia wspomniane 59 znów będzie pojawiać się na przystankach raz na kwadrans. – Tramwaje wrócą wtedy na pętlę Chocianowice-Ikea. Do powrotu większej częstotliwości na linii 59 posłużą autobusy zaoszczędzone z linii zastępczych – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Tramwaje do Chocianowic mają kursować wahadłowo po jednym torze.
Postępują prace przy zajezdni tramwajowejWstrzymanie ruchu tramwajowego do pętli przy Ikei wynika z toczącej się modernizacji zajezdni tramwajowej Chocianowice położonej nieco bliżej centrum miasta niż wspomniany kraniec. Na ul. Pabianickiej mają pojawić się teraz, podobnie jak przed wstrzymaniem ruchu, tramwaje linii 11. Dodatkowo w zamian za wciąż skróconą „siedemnastkę” uruchomiona ma zostać linia Z17 na krótkiej trasie z Chocianowic-Ikei do pl. Niepodległości, ważnego węzła w południowej części centrum.
"Dziewiętnastka" wyjeżdża na tory
Równocześnie uruchomiona ma zostać nowa linia nr 19 z Helenówka na pętlę Chojny-Kurczaki, która ma uzupełnić układ komunikacyjny w południowych dzielnicach miasta oraz wzmocnić obsługę podstawowego ciągu biegnącego z północy na południe Łodzi, tzw. trasy ŁTR. Zgodnie z deklaracjami UMŁ po wybudowaniu torowiska w ul. Broniewskiego „dziewiętnastka” pojedzie właśnie po tej nowej trasie.