Niecałe dwa miesiące – to czas, w jakim powinna zakończyć się inwestycja na Rondzie Solidarności. Ruch na skrzyżowaniu ma zostać usprawniony dzięki rozsunięciu jezdni i wydzieleniu torów – na razie tylko po wschodniej stronie. Przebudowa wymusi poważne zmiany w układzie linii.
Skrzyżowanie z sześcioma wlotami ma opinię ogólnie trudnego do przejechania. Głównym źródłem opóźnień w ruchu tramwajów po ul. Pomorskiej, które potrafią sięgać w godzinach szczytu nawet 20 minut, są jednak samochody stojące pod światłami na ul. Pomorskiej i blokujące torowisko. Aby rozwiązać problem, Zarząd Inwestycji Miejskich zamierza na odcinku między ul. Matejki a rondem poszerzyć jezdnię kosztem chodników. Przesunięcie krawężnika o ok. 75 cm pozwoli na utworzenie w tym miejscu wydzielonego torowiska.
Lokalni politycy zajęli się w końcu sprawą w tym roku, po wieloletnich zabiegach łódzkich organizacji pozarządowych (m. in. po kilkakrotnie zgłaszanych wnioskach do budżetu obywatelskiego). Stosowną uchwałę podjęła wiosną Rada Miejska. „Na tym odcinku funkcjonują cztery linie tramwajowe: 15, 17, 45 i 46. Trasa jest wykorzystywana także w celach dojazdowych do zajezdni tramwajowej na ulicy Telefonicznej. Brak odseparowanego pasa przeznaczonego dla ruchu tramwajów powoduje duże utrudnienia w ich ruchu, a tym samym znaczne opóźnienia na dużej części sieci tramwajowej, a także generuje koszty po stronie przewoźnika w postaci większego zużycia energii elektrycznej i wydłużonego czasu pracy motorniczych” - napisano w uzasadnieniu. Po przygotowaniach do inwestycji nadszedł czas jej rozpoczęcia.
Pomorska przez 5 dni bez tramwajów
Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej zostaną podzielone na dwa etapy. Na początku zmienią się trasy linii podmiejskich: 45 ze Zgierza pojedzie na pętlę Dworzec Łódź Dąbrowa (w zamian za zawieszoną 4 – oznacza to kolejne pogorszenie oferty na ul. Zgierskiej na Radogoszczu), a 46 z Ozorkowa – na Koziny. Linia 17 zostanie na pięć dni zawieszona i zastąpiona autobusem z Kozin przez Północną i Matejki do pętli przy szpitalu CKD. W piątek 12 sierpnia, gdy zakończą się prace przygotowawcze, miejsce autobusowej komunikacji zastępczej zajmą linie tramwajowe obsługiwane taborem dwukierunkowym: 17 z Kozin zakończy bieg po zachodniej stronie Ronda Solidarności, a Z17 pojedzie z tymczasowej krańcówki po zachodniej stronie na Stoki. Zmienią się także rozkłady jazdy obu wariantów linii 87 i nocnej N7.
Uruchomienie linii wahadłowych wymaga utworzenia tymczasowych zjazdów międzytorowych. - W najbliższy poniedziałek rozpocznie się montaż nakładek torowych i budowa przewiązek. W związku z pracami pojawią się zmiany w komunikacji miejskiej i utrudnienia dla kierowców – informuje rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. Od posesji o numerze 115A (tuż przed rondem na zachodzie) Pomorska zostanie wyłączona z ruchu na wschód. Na wschodnim wlocie między Matejki a rondem będą możliwe tylko docelowe wjazdy do posesji. Utrudnienia obejmą również al. Palki i ul. Kopcińskiego (DK14), na których początkowo nastąpi zwężenie lewych pasów, a następnie – w środę 16 sierpnia – przerzucenie ruchu w obu kierunkach na jezdnię zachodnią.
Cel: zdążyć przed studentami
- Prace związane z samym torowiskiem planujemy zakończyć na przełomie września i października – deklaruje wicedyrektor ZDiT Michał Chylak. Chodzi o przywrócenie ważnych dla studentów łódzkich uczelni linii 15 i 17 na stałą trasę do początku roku akademickiego. Taki sam termin obowiązuje wykonawców skoordynowanych z przebudową ronda remontów torowisk na ul. Gdańskiej i Kopernika. W przyszłości ZIM planuje także przebudowę zachodniego wlotu ul. Pomorskiej, jednak w tym przypadku konieczne będzie uregulowanie własności działek, z których jedna należy do Skarbu Państwa.
Oprócz zmiany geometrii jezdni zostanie wymienione samo torowisko. Zużyty tor podsypkowy zostanie zastąpiony torowiskiem w płytach betonowych. ZDiT motywuje taką zmianę chęcią umożliwienia szybszego przejazdu przez rondo pojazdom uprzywilejowanym.