Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź Polesie – wykopy schodzą do poziomu przyszłych peronów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na budowie przystanku Łódź Polesie rozpoczęło się wydobywanie gruntu z najniższego poziomu. W drugiej połowie kwietnia do przystanku ma dotrzeć wiercąca tunel tarcza TBM. Łącznie wydrążono już ponad 1,6 km podziemnej linii – to najświeższe informacje z placu budowy łódzkiego tunelu średnicowego.

Położony przy ul. Ogrodowej obok centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura przystanek Łódź Polesie był pierwszym, którego budowę rozpoczęto. Dziś prace są tu więc najbardziej zaawansowane. Głębokość ścian szczelinowych sięga tu już 30 metrów, wykonano też stropy na poziomie 0 i -1, a strop na kondygnacji -2 jest w trakcie budowy. Wykonawca zaczął wydobywać grunt z poziomu -3, na którym w przyszłości znajdą się perony (ok. 24 m pod ziemią). Następnym krokiem będzie wykonanie płyty dennej.

Pozostałe dwa budowane w tunelu przystanki to Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Na pierwszym z nich trwa budowa ścian szczelinowych między ul. Zachodnią i Wólczańską oraz przekładanie instalacji podziemnych. Wybieranie ziemi spomiędzy ścian ma rozpocząć się w maju. W miejscu, w którym niedawno odsłonięto fundamenty dawnej synagogi, odbywają się natomiast badania archeologiczne. Perony tego przystanku znajdą się na głębokości ok. 23 m. Więcej o przystanku piszemy tutaj.

Ściany szczelinowe powstają również na przystanku Koziny (przy skrzyżowaniu al. Włókniarzy – Drewnowska). Pracownicy wykonawcy budują płytę stropową poziomu -1. Następnie zaczną być budowane płyty: pośrednia i denna.

Wszystkie przystanki kolejowe w tunelu mają być węzłami integrującymi kolej ze środkami komunikacji miejskiej. Na przystanku Polesie rola publicznego transportu zbiorowego będzie jednak stosunkowo najmniejsza. Obok wyjść z peronów nie przebiegają tory tramwajowe, a ul. Ogrodową kursuje tylko jedna linia autobusowa – 87 (choć nie można wykluczyć zmiany w przyszłości tras innych linii – np. 78 – tak, by również obsługiwały nowy węzeł).

Jak informuje PKP PLK, wydrążone odcinki tuneli (dwutorowego i jednotorowych) liczą już łącznie ponad 1600 m długości. Jak niedawno pisaliśmy, pierwsza z czterech nitek jednotorowych na zachód od komory rozgałęźnej jest już gotowa. Drążenie drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec ma rozpocząć się w drugiej połowie kwietnia. Wywiercono też już ponad 680 m głównego tunelu dwutorowego w stronę stacji Łódź Fabryczna – do przystanku Polesie tarcza TBM ma dotrzeć w drugiej połowie kwietnia.

Opóźnienie budowy jest znaczące. Choć prace budowlane zakończą się – według planu – w 2023 r. (zamiast, jak planowano na początku, w 2021), wyposażanie tuneli oraz testy systemów potrwają kolejny rok. Tunel będzie więc czynny dopiero od rozkładu jazdy 2024/2025.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Gdańsk Główny. Dwie spółki PKP podają dwa różne rozkłady jazdy

Komunikacja

Warszawa Zachodnia. Pierwsze windy na perony uruchomione

Przestrzeń

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Gdańsk Główny. Dwie spółki PKP podają dwa różne rozkłady jazdy

Komunikacja

Warszawa Zachodnia. Pierwsze windy na perony uruchomione

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5