Na budowie przystanku Łódź Polesie rozpoczęło się wydobywanie gruntu z najniższego poziomu. W drugiej połowie kwietnia do przystanku ma dotrzeć wiercąca tunel tarcza TBM. Łącznie wydrążono już ponad 1,6 km podziemnej linii – to najświeższe informacje z placu budowy łódzkiego tunelu średnicowego.
Położony przy ul. Ogrodowej obok centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura przystanek Łódź Polesie był pierwszym,
którego budowę rozpoczęto. Dziś prace są tu więc najbardziej zaawansowane. Głębokość ścian szczelinowych sięga tu już 30 metrów, wykonano też stropy na poziomie 0 i -1, a strop na kondygnacji -2 jest w trakcie budowy. Wykonawca zaczął wydobywać grunt z poziomu -3, na którym w przyszłości znajdą się perony (ok. 24 m pod ziemią). Następnym krokiem będzie wykonanie płyty dennej.
Pozostałe dwa budowane w tunelu przystanki to Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Na pierwszym z nich trwa budowa ścian szczelinowych między ul. Zachodnią i Wólczańską oraz przekładanie instalacji podziemnych. Wybieranie ziemi spomiędzy ścian ma rozpocząć się w maju. W miejscu, w którym niedawno
odsłonięto fundamenty dawnej synagogi, odbywają się natomiast badania archeologiczne. Perony tego przystanku znajdą się na głębokości ok. 23 m. Więcej o przystanku piszemy
tutaj.
Ściany szczelinowe powstają również na przystanku Koziny (przy skrzyżowaniu al. Włókniarzy – Drewnowska). Pracownicy wykonawcy budują płytę stropową poziomu -1. Następnie zaczną być budowane płyty: pośrednia i denna.
Wszystkie przystanki kolejowe w tunelu mają być węzłami integrującymi kolej ze środkami komunikacji miejskiej. Na przystanku Polesie rola publicznego transportu zbiorowego będzie jednak stosunkowo najmniejsza. Obok wyjść z peronów nie przebiegają tory tramwajowe, a ul. Ogrodową kursuje tylko jedna linia autobusowa – 87 (choć nie można wykluczyć zmiany w przyszłości tras innych linii – np. 78 – tak, by również obsługiwały nowy węzeł).
Jak informuje PKP PLK, wydrążone odcinki tuneli (dwutorowego i jednotorowych) liczą już łącznie ponad 1600 m długości. Jak niedawno pisaliśmy, pierwsza z czterech nitek jednotorowych na zachód od komory rozgałęźnej
jest już gotowa. Drążenie drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec ma rozpocząć się w drugiej połowie kwietnia. Wywiercono też już ponad 680 m głównego tunelu dwutorowego w stronę stacji Łódź Fabryczna – do przystanku Polesie tarcza TBM ma dotrzeć w drugiej połowie kwietnia.
Opóźnienie budowy jest znaczące. Choć prace budowlane zakończą się – według planu – w 2023 r. (zamiast, jak planowano na początku, w 2021), wyposażanie tuneli oraz testy systemów potrwają kolejny rok. Tunel będzie więc czynny dopiero od rozkładu jazdy 2024/2025.