Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozstrzygnął przetarg na opracowanie programów funkcjonalno–użytkowych oraz dokumentacji aplikacyjnych do złożenia wniosków o dofinansowanie w części dotyczącej modernizacji torowisk w ul. Zielonej, Legionów, Srebrzyńskiej i Konstantynowskiej wraz z węzłem Łódź Koziny.
W ramach tej części przewidziano kilka zadań. Pierwsze obejmie węzeł ulic Legionów, Kasprzaka, Włókniarzy i Zielonej wraz z odcinkami ulic Legionów od węzła do ul. Konstantynowskiej (wiadukt kolejowy), Konstantynowskiej od ul. Legionów (wiadukt kolejowy) do al. Unii Lubelskiej wraz ze skrzyżowaniem. Przedmiotem drugiego zadania będzie modernizacja ul. Zielonej od węzła do Żeromskiego, trzeciego – ul. Zielonej od Żeromskiego do Wólczańskiej, czwarte – Konstantynowskiej od al. Unii Lubelskiej do Krakowskiej wraz z pętlą Zdrowie, piąte – Legionów od Kasprzaka do Żeligowskiego, szóste – ul. Srebrzyńskiej od ul. Ogrodowej do al. Włókniarzy i siódme – budowa węzła Łódź Koziny.
Torowisko w Zielonej od Wólczańskiej do Żeligowskiego będzie wbudowane w jezdnię, przewidziano jednolitą nawierzchnię jezdni i chodników bez wygrodzeń. Na odcinku od Żeligowskiego do węzła z Legionów torowisko będzie wydzielone w pasie rozdziału. W kierunku zachodnim od skrzyżowania z ul. Więckowskiego a w kierunku wschodnim do skrzyżowania z al. 1 Maja przewidziano pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na pozostałym odcinku – zielone torowisko.
Torowisko w ul. Konstantynowskiej od al. Unii Lubelskiej do ul. Krakowskiej przewidziano jako torowisko bezpodsypkowe, zielone. W przypadku przystanku Zoo Orientarium (w kierunku zachodnim) założono budowę normatywnego peronu tramwajowego, zintegrowanego z przystankiem autobusowym. Z tego względu rozważona zostanie budowa splotu tramwajowego. Zaprojektowane ma być też bezpieczne przejście dla pieszych do Orientarium. W obrębie węzła na skrzyżowaniu ulic Zielonej, Legionów, Kasprzaka i al. Włókniarzy torowisko ma zostać wykonane w formie pasów autobusowo-tramwajowych. Założono dodatkowe wyłączenie pasa autobusowego w ul. Zielonej w kierunku północnym i buspas prowadzący do ul. Kasprzaka, gdzie zlokalizowany będzie przystanek autobusowy z wydzieloną wyspą przystankową. Zostanie przewidziana możliwość obukierunkowego skrętu tramwaju na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i ul. Legionów/Zielonej w relacjach północ – wschód i południe – wschód. W ciągu Legionów i Konstantynowskiej od węzła do al. Unii Lubelskiej przewidziano pas autobusowo-tramwajowy w pasie dzielącym.
Torowisko w ul. Legionów od ul. Kasprzaka do ul. Żeligowskiego zostanie wykonane w wersji bezpodsypkowe, z zieloną zabudową. Torowisko w ul. Srebrzyńskiej przewidziano w śladzie istniejącym – jako bezpodsypkowe, zielone. W obrębie pętli Koziny i skrzyżowania z al. Włókniarzy przewidziano włączenie projektowanego torowiska w ciągu Srebrzyńskiej w torowisko w al. Włókniarzy poprzez budowę łuków w relacji północ – wschód. Obecna pętla Koziny zniknie i zostanie zastąpiona wekslem do zawracania tramwajów dwukierunkowych. Nowa pętla tramwajowa zostanie zaprojektowanym przy powstającym podziemnym przystanku kolejowym Łódź Koziny.
Dzisiaj (18 lipca) postępowanie zostało rozstrzygnięte. ZIM początkowo dysponował skromnym budżetem 350 tys. zł, ale udało się wygospodarować dodatkowe środki. Wygrała firma Sweco Polska z najkorzystniejszą cenowo ofertą na kwotę 1,993 mln zł. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Wykonawca będzie musiał przygotować program funkcjonalno-użytkowy, koncepcje stałej organizacji ruchu, ekspertyzy techniczne dot. weryfikacji stanu technicznego i przydatności istniejących obiektów inżynieryjnych do prowadzenia ruchu tramwajowego, dokumentację geotechniczną, inwentaryzację i projekt zieleni, materiały niezbędne do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej z rygorem natychmiastowej wykonalności, studium wykonalności oraz wnioski o dofinansowanie. Koncepcja projektowa powstanie w ciągu trzech miesięcy. W ciągu czterech miesięcy założono złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej. PFU i studium wykonalności powstanie w ciągu sześciu miesięcy. Natomiast w ciągu ośmiu miesięcy od zawarcia umowy opracowane zostaną wnioski o dofinansowanie, założono też uzyskanie ostatecznych decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych.
węzeł Łódź Koziny, mat. ZIMskrzyżowanie al. Włókniarzy i Srebrzyńskiej, mat. ZIMwęzeł ulic Legionów, Kasprzaka, Włókniarzy i Zielonej, mat. ZIM