W środę 1 marca pierwsze dwa z 30 zamówionych przez łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC zadebiutowały w ruchu liniowym. Trafiły na szóstą i siódmą brygadę linii 9, skróconą na czas trwających inwestycji do pętli Dworzec Łódź Fabryczna.
Zarząd Inwestycji Miejskich
podpisał umowę z Modertransem w lutym 2020 r. Obejmuje ona 30 pięcioczłonowych wozów o długości ponad 32 m, zabudowanych na czterech wózkach, z czego skrajne są skrętne. Pojazdy są niskopodłogowe w ok. 80%. Więcej o pojeździe piszemy
tutaj.
Zajezdnia jeszcze w przebudowie, wagony już jeżdżąPierwszy pojazd
dotarł do Łodzi na początku grudnia 2022 r. Od tamtej pory przechodził badania homologacyjne i testy.
W środę 1 marca pierwsze dwie Gammy - o numerach taborowych 2398 i 2399 - zadebiutowały w ruchu liniowym. Można spotkać je na brygadzie nr 6 i 7 linii 9. Ponieważ wagony stacjonują w zajezdni Chocianowice (
trwa modernizacja obiektu dla potrzeb ich obsługi), wspomniane zadania przewozowe zostały przydzielone właśnie tej zajezdni. Dotychczas dziewiątkę obsługiwała tylko zajezdnia przy Telefonicznej.
Najnowsze, najstarsze, niskopodłogowePasażerowie linii 9 mieli dziś (i zapewne będą mieli w najbliższym czasie) do czynienia z ciekawym przekrojem taboru. Na jej innych brygadach można spotkać - między innymi - także wagony GT8N, kupione jako używane w Mannheim oraz
Helsinkach. Tramwaje te, wyprodukowane na początku lat 60. ubiegłego wieku i zmodernizowane w latach 90., są dziś najstarszymi pojazdami eksploatowanymi liniowo przez MPK. Mają jednak wiele udogodnień, których próżno szukać w młodszych i liczniejszych od nich Konstalach 805N - najważniejszym jest oczywiście częściowa niskopodłogowość.
Wartość zamówienia ZIM Łódź w Modertransie to 268,5 mln zł. Pierwotnie całe zamówienie miało zostać zrealizowane według pierwotnych założeń do września 2022 r., ale
zmieniono harmonogram – obecnie zakłada się realizację kontraktu do czerwca 2023 r. Jako powód podano problemy z dostępnością materiałów oraz pandemię COVID-19.