Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła przetarg na dostawę dwunastu autobusów do obsługi linii dowozowych. Organizatorem komunikacji będzie urząd marszałkowski, który już teraz finansuje szereg kursów regionalnych wykonywanych głównie przez przedsiębiorstwa PKS. Pierwsze nowe trasy mogą ruszyć jeszcze w tym roku.
W zeszłym tygodniu Łódzka Kolej Aglomeracyjna
ogłosiła długo oczekiwany przetarg na dostawę dwunastu autobusów spalinowych przewidzianych do obsługi połączeń regionalnych. Zamówienie jest efektem przyznania rządowego grantu z programu Polski Ład. Rozszerzenie oferty wojewódzkiego przewoźnika o trasy do miejscowości, w których nie ma stacji kolejowej, jest kolejnym krokiem rozbudowy systemu transportowego finansowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa łódzkiego.
Region liczy na szybką dostawę
Pierwsze z pojazdów mają pojawić się w Łodzi w ciągu ośmiu miesięcy od daty podpisania umowy z producentem. Z informacji udzielonych nam przez samorząd wynika jednak, że liczy on na szybkie przekazanie przynajmniej kilku egzemplarzy. – Przewozy z wykorzystaniem zamawianych pojazdów będą uruchamiane etapowo. Pierwsze kursy planujemy uruchomić już w czwartym kwartale tego roku – usłyszeliśmy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
Służby prasowe marszałka nie wskazują przy tym na razie, na jakich liniach będą kursować przeszło dwudziestomiejscowe autobusy. Nie wiemy też, gdzie będą garażowane. – Obecnie trwa analiza prawno-formalna właściwego wariantu organizacji przewozów – tłumaczy samorząd regionalny.
ŁKA obsługiwała już linie dowozowe – bez sukcesu
Zapowiadany start połączeń autobusowych ŁKA nie będzie pierwszym przykładem próby rozszerzenia oferty przewoźnika o linie dowozowe. W początkowym etapie budowy siatki połączeń przedsiębiorstwo utworzyło dowozowe linie autobusowe na terenie Głowna, Strykowa i Sieradza. Żadne z połączeń nie przetrwało jednak próby czasu.
Wówczas do obsługi tras wykorzystywano autobusy należące do firm zewnętrznych. Podobnie jest w przypadku konieczności uruchomienia komunikacji zastępczej w zamian za odwoływane z powodu remontu infrastruktury pociągi. Dotychczas ŁKA współpracowała m.in. z PKS-ami z Łęczycy czy Sieradza.