Do 24 lipca można składać oferty w przetargu województwa łódzkiego na 12 autobusów do obsługi połączeń regionalnych. Prawo opcji obejmuje dostawę kolejnych 20 pojazdów. Zamawiający zamierza przekazać tę flotę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Autobusy mają być pojazdami kategorii M3 klasy B. Oznacza to pojazd przystosowany do przewozu 22 pasażerów wyłącznie na miejscach siedzących. Mowa więc o taborze znacznie mniejszym, niż zamówione już
20 autobusów hybrydowych (przetarg wygrał Solaris – hybrydy
mają trafić do ŁKA najbliższej jesieni).
Oferta dla mniejszych miejscowości?
Zamawiający chce pozyskać pojazdy o długości 7,5-8 metrów, a więc należące do segmentu mini. Na prawej burcie, na wysokości kabiny kierowcy, mają znajdować się pojedyncze drzwi zawiasowe, a na tylnej ścianie – osobne dwuskrzydłowe drzwi, przeznaczone tylko dla podróżnych na wózkach inwalidzkich i wyposażone w elektryczną windę o udźwigu co najmniej 300 kg. Przewidziano możliwość przewozu jednego wózka, jednak skorzystanie z niej będzie wymagało demontażu lub złożenia maksymalnie 5 foteli.
Wnętrze autobusów ma być ogrzewane i klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek USB – po jednym na każde miejsce – oraz z przycisków do sygnalizowania chęci opuszczenia pojazdu, przydatne przy obsłudze przystanków na żądanie. Szerokość przejścia między siedzeniami ma być nie mniejsza, niż 190 cm.
Minibusy mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi o pojemności skokowej co najmniej 1,95 litra. Źródła napędu musi spełniać normę czystości spalin Euro VI E. Łódzki samorząd wymaga automatycznej skrzyni biegów o 8 lub więcej przełożeniach.
Czas ma znaczenie
System informacji pasażerskiej ma składać się z dwóch wyświetlaczy z białymi diodami (na przedniej i tylnej ścianie minibusu) oraz z tablicy LED we wnętrzu. Z myślą o współpracy z portalami informacyjnymi dla podróżnych przewidziano wyposażenie pojazdów w system geolokalizacji z udostępnieniem aktualnej pozycji na podkładzie mapowym.
Termin składania ofert upływa za niecały miesiąc (24 lipca). Samorządowi województwa zależy na czasie: aż 40% punktów można otrzymać za skrócenie terminu dostawy autobusów. Przetarg został ogłoszony po raz drugi (
pierwsza próba wyboru wykonawcy miała miejsce w kwietniu).
Łódzki Urząd Marszałkowski zamierza stworzyć
zintegrowany system transportu zbiorowego w województwie w oparciu o Łódzką Kolej Aglomeracyjną, ale pozostawiając w nim także miejsce dla innych przewoźników autobusowych. Zamówienie mniej pojemnego taboru wydaje się logicznym krokiem w kierunku obsługi także mniej popularnych relacji. Pierwsze kursy autobusów ŁKA (na razie obsługiwane przez większe pojazdy – wspomniane już Solarisy Urbino Hybrid) mają rozpocząć się pod koniec bieżącego roku – wciąż nie są jednak znane ich dokładnie trasy i częstotliwość.