Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego prowadzi konsultacje ws. kilku linii autobusowych, które miałyby dowozić pasażerów do kolei w obszarach szczególnie dotkniętych wykluczeniem transportowym. Po zakończeniu rozmów z samorządami niższego szczebla zostaną podjęte decyzje ws. „ewentualnego uruchomienia pilotażu”.
Już w 2021 r. powstał zespół ds. organizacji przewozów autobusowych na obszarze województwa mazowieckiego. Wypracował on założenia i koncepcję uruchomieni linii poprzecznych do tras obsługiwanych przez pociągi Kolei Mazowieckich. Na tej podstawie zlecono aktualizację modelu transportowego województwa.
Dokument wskazał tzw. białe plamy, czyli obszary szczególnie dotknięte wykluczeniem komunikacyjnym – to m.in. powiaty sokołowski, węgrowski, przysuski, szydłowiecki, żuromiński oraz mławski. Opracowano korytarze transportowe dla linii, które dowoziłyby do kolei:
- Małkinia – Kosów Lacki – Ceranów,
- Grębków – Kałuszyn – Mrozy,
- Stoczek – Sadowne Węgrowskie,
- Przysucha – Szydłowiec (stacja kolejowa),
- Przytyk – Wolanów – Wolanów (przystanek kolejowy),
- Szydłowiec Rynek – Jastrząb – Gąsawa Plebańska,
- Żuromin – Sierpc,
- Lipowiec Kościelny – Mława Miasto,
- Mława Miasto – Szydłowo
Zarząd województwa zlecił rozmowy z samorządami lokalnymi w zakresie potrzeb i przebiegu linii. „Wyniki rozmów z samorządami zostaną przedstawione zarządowi województwa, który to podejmie decyzję w sprawie ewentualnego uruchomienia pilotażu” – informuje Urząd Mazowiecki. Jeśli zapadłaby pozytywna decyzja, województwo wybierze przewoźników w przetargu – wpierw jednak konieczne będzie zamieszczenie ogłoszenia o zamiarze udzielenia zamówienia na przewozy. Uruchomienie autobusów możliwe będzie najwcześniej w ciągu sześciu miesięcy w przypadku mniejszego zlecenia lub roku w przypadku większego zamówienia.
Samorząd wojewódzki zamierza ubiegać się o dofinansowanie z Funduszu rozwoju połączeń autobusowych. Aktualnie trwają prace nad koncepcją założeń taryfy przewozowej, w tym integracji z biletami Kolei Mazowieckich.