Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Koniec prac przedprojektowych dla III linii. Wiatraczna wędruje nad obwodnicę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Koniec prac przedprojektowych dla III linii. Wiatraczna wędruje nad obwodnicę
mat. ILF / UM Warszawa
Wykonawca dokumentacji przedprojektowej dla I odcinka III linii metra między Stadionem a Gocławiem przekazał już Metru kompletne opracowanie. Zgodnie z decyzją władz miasta w toku tych prac poprawiono usytuowanie stacji Wiatraczna, którą przeniesiono nad tunel obwodnicy praskiej. Metro, które jeszcze w zeszłym roku zapowiadało możliwość ogłoszenia przetargu na projekt i budowę nowej linii w II kwartale 2023 r., nie podaje na razie żadnych nowych terminów.

W listopadzie 2021 r. Metro Warszawskie podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie prac przedprojektowych dla I odcinka linii między Stadionem a Gocławiem. Efektem umowy wartej 19,2 mln zł miały być dokumenty niezbędne do planowanego przetargu na projekt i budowę linii.

Zgodnie z umową wykonawca miał przekazać kompletne opracowanie do 26 czerwca 2023 r. Jak informuje Metro, projektanci przekazali projekt koncepcyjny, ustalenie stref wpływu budowy na otoczenie, ocenę stanu budynków, analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską, program funkcjonalno-użytkowy, specyfikę techniczną wykonana i odbioru robót budowlanych. – Aktualnie trwa procedura odbioru przekazanej dokumentacji – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra.

W trakcie prac przedprojektowych zmieniły się założenia dla stacji Wiatraczna. W toku prac przedprojektowych przystanek przeniesiono na wschodnią część ronda, co tłumaczono kolizją z projektowaną trasą praskiej części obwodnicy Śródmieścia. Same tunele metra zagłębiono, by przebiegały pod obwodnicą. Skutkowało to jednak pogorszeniem przesiadek i gorszym powiązaniem z zachodnią częścią ronda Wiatraczna, co spotkało się z krytyką wewnątrz miasta. Tu nastąpi kolejna istotna zmiana. – Zgodnie z decyzją miasta stacja Rondo Wiatraczna zlokalizowana będzie nad tunelem obwodnicy śródmiejskiej. Zagospodarowanie terenu w rejonie stacji Wiatraczna stanowić będzie przedmiot niezależnego opracowania wykonywanego na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego – mówi Bartoń. Nie zdradza, czy w ramach prac przedprojektowych poczyniono jeszcze jakieś zmiany na całym odcinku. – Rozwiązania zostaną zaprezentowane po dokonaniu odbioru końcowego prac wykonanych w ramach umowy – wskazuje rzeczniczka.

Nierozwiązaną kwestią pozostaje kwestia dokumentacji środowiskowej. W zeszłym roku Metro Warszawskie unieważniło przetarg na raport środowiskowy dla III linii metra. Spółka wyjaśniała to nadmiarowymi i nieuzasadnionymi wymaganiami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W I kwartale tego roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał postanowienie, w którym częściowo uchylił, zmienił, umorzył postanowienia RDOŚ, a częściowo utrzymał je w mocy. – Aktualnie Metro Warszawskie oczekuje na uzupełnienie postanowienia GDOŚ z dnia 13 marca 2023 r. – wskazuje Anna Bartoń.

W maju 2022 r. prezes Metra Warszawskiego zapowiadał, że spółka będzie „w pełni gotowa” do ogłoszenia przetargu na realizację w formule projektuj i buduj na I odcinek III linii metra w II kwartale 2023 r. Siłą rzeczy ten termin nie jest aktualny. Teraz Metro nie deklaruje już żadnych terminów. – Opracowanie harmonogramu prac związanych z realizacją odcinka III linii będzie możliwe po zakończeniu prac nad opisem przedmiotu zamówienia i zabezpieczeniu przez m.st. Warszawa środków finansowych na potrzeby realizacji inwestycji – informuje Anna Bartoń.

W I etapie III linia o długości ok. 8 km ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Po drodze zaplanowano przystanki Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Zgodnie z projektem procedowanego studium i wykonanymi analizami sieci rozwoju metra, III linia miałaby zostać przedłużona z Gocławia pod Wisłą przez Siekierki, Sielce, Racławicką (przesiadka na I linię metra) do docelowej stacji końcowej Żwirki i Wigury (przesiadka na kolej i planowaną IV linię metra). III linia charakteryzuje się najsłabszymi prognozami napełnień spośród wszystkich planowanych linii metra.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5