Wykonawca dokumentacji przedprojektowej dla I odcinka III linii metra między Stadionem a Gocławiem przekazał już Metru kompletne opracowanie. Zgodnie z decyzją władz miasta w toku tych prac poprawiono usytuowanie stacji Wiatraczna, którą przeniesiono nad tunel obwodnicy praskiej. Metro, które jeszcze w zeszłym roku zapowiadało możliwość ogłoszenia przetargu na projekt i budowę nowej linii w II kwartale 2023 r., nie podaje na razie żadnych nowych terminów.
W listopadzie 2021 r. Metro Warszawskie
podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie prac przedprojektowych dla I odcinka linii między Stadionem a Gocławiem. Efektem umowy wartej 19,2 mln zł miały być dokumenty niezbędne do planowanego przetargu na projekt i budowę linii.
Zgodnie z umową wykonawca miał przekazać kompletne opracowanie do 26 czerwca 2023 r. Jak informuje Metro, projektanci przekazali projekt koncepcyjny, ustalenie stref wpływu budowy na otoczenie, ocenę stanu budynków, analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską, program funkcjonalno-użytkowy, specyfikę techniczną wykonana i odbioru robót budowlanych. – Aktualnie trwa procedura odbioru przekazanej dokumentacji – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra.
W trakcie prac przedprojektowych zmieniły się założenia dla stacji Wiatraczna. W toku prac przedprojektowych przystanek przeniesiono na wschodnią część ronda, co tłumaczono kolizją z projektowaną trasą praskiej części obwodnicy Śródmieścia. Same tunele metra zagłębiono, by przebiegały pod obwodnicą. Skutkowało to jednak pogorszeniem przesiadek i gorszym powiązaniem z zachodnią częścią ronda Wiatraczna, co
spotkało się z krytyką wewnątrz miasta. Tu nastąpi kolejna istotna zmiana. – Zgodnie z decyzją miasta stacja Rondo Wiatraczna zlokalizowana będzie nad tunelem obwodnicy śródmiejskiej. Zagospodarowanie terenu w rejonie stacji Wiatraczna stanowić będzie przedmiot niezależnego opracowania wykonywanego na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego – mówi Bartoń. Nie zdradza, czy w ramach prac przedprojektowych poczyniono jeszcze jakieś zmiany na całym odcinku. – Rozwiązania zostaną zaprezentowane po dokonaniu odbioru końcowego prac wykonanych w ramach umowy – wskazuje rzeczniczka.
Nierozwiązaną kwestią pozostaje kwestia dokumentacji środowiskowej. W zeszłym roku Metro Warszawskie unieważniło przetarg na raport środowiskowy dla III linii metra. Spółka wyjaśniała to
nadmiarowymi i nieuzasadnionymi wymaganiami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W I kwartale tego roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska
wydał postanowienie, w którym częściowo uchylił, zmienił, umorzył postanowienia RDOŚ, a częściowo utrzymał je w mocy. – Aktualnie Metro Warszawskie oczekuje na uzupełnienie postanowienia GDOŚ z dnia 13 marca 2023 r. – wskazuje Anna Bartoń.
W maju 2022 r. prezes Metra Warszawskiego
zapowiadał, że spółka będzie „w pełni gotowa” do ogłoszenia przetargu na realizację w formule projektuj i buduj na I odcinek III linii metra w II kwartale 2023 r. Siłą rzeczy ten termin nie jest aktualny. Teraz Metro nie deklaruje już żadnych terminów. – Opracowanie harmonogramu prac związanych z realizacją odcinka III linii będzie możliwe po zakończeniu prac nad opisem przedmiotu zamówienia i zabezpieczeniu przez m.st. Warszawa środków finansowych na potrzeby realizacji inwestycji – informuje Anna Bartoń.
W I etapie III linia o długości ok. 8 km ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Po drodze zaplanowano przystanki Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.
Zgodnie z projektem procedowanego studium i wykonanymi analizami sieci rozwoju metra, III linia miałaby zostać przedłużona z Gocławia pod Wisłą przez Siekierki, Sielce, Racławicką (przesiadka na I linię metra) do docelowej stacji końcowej Żwirki i Wigury (przesiadka na kolej i planowaną IV linię metra). III linia charakteryzuje się
najsłabszymi prognozami napełnień spośród wszystkich planowanych linii metra.