Surowe pudło wagonu Skoda Varsovia waży 5 ton. Do jego budowy należy wykonać 540 metrów specjalistycznych spawów. Od ich poprawności zależy późniejsza trwałość pociągu. Inspektorzy Metra regularnie kontrolują jakość wykonywanych pociągów na każdym z etapów ich produkcji. Realizacja zamówienia na 222 wagony dla Warszawy uruchomiona została w 2020 roku, właśnie ostatnie dwa z nich zjechały z linii produkcyjnej w czeskiej Ostrawie.
Pierwsze pociągi Skoda Varsovia wożą pasażerów na I i II linii, tymczasem ostatnie wagony właśnie przeszły pozytywne odbiory i tym samym zamówienie na 37 nowych jednoprzestrzennych pociągów dla warszawskiego metra powoli dobiega końca.
Produkcja pudeł pociągów odbywa się w dwóch miejscach – w fabryce Škody Vagonki w Ostrawie wykonywane są pudła wagonów czołowych i pośrednich. Nowa hala produkcyjna powstała specjalnie na potrzeby nowoczesnych konstrukcji taboru, w tym metra. Jej linia produkcyjna zaprojektowana została do seryjnego cyklu pracy, podczas którego odbywa się spawanie automatyczne i ręczne. Unikalny proces spawania, opracowany został we współpracy z firmami ze Szwajcarii i Francji. Pozwala na stworzenie integralnej konstrukcji z lekkich profili stopu aluminium. Jest zaawansowaną technologicznie kombinacją bardzo cienkich dużych ścian (ściany boczne, podłoga, dach) i grubych, wytrzymałych części do przenoszenia i pochłaniania obciążenia związanego z pracą i zderzeniem, zgodnie z normami EN. Kompletne pudło wagonu powstaje tu w tempie 2-3 dni roboczych.
Następnie surowe pudła jadą do Pilzna, gdzie montowane jest wyposażenie, wagony są malowane, wykonywana jest integracja z wózkami i zespolenie w sześciowagonowe pociągi, które już w całości transportowane są drogą kolejową do Polski.
Obecnie na obu liniach warszawskiego metra jeździ już 12 pociągów Skoda Varsovia. Na wdrożenie do eksploatacji czekają kolejne dwa składy, natomiast ostatniego z zamówionych pojazdów spodziewamy się w Warszawie pod koniec roku. Do końca maja Metro ma czas na decyzję ws.
wykorzystania opcji na osiem kolejnych składów.