Pierwszy pociąg rosyjski, wycofany z ruchu w warszawskim metrze, został załadowany na lawety do transportu do Kijowa. W sumie Warszawa przekaże stolicy Ukrainy dziesięć sześciowagonowych składów, które są zastępowane teraz przez pociągi Skoda Varsovia. Transport wagonów organizuje i opłaca Kijów.
Warszawa zapowiadała wycofywane pociągów rosyjskich już kilka lat temu. Składy te charakteryzują się dużym zużyciem energii, wymagają codziennych przeglądów (w przeciwieństwie do nowszych pociągów, w przypadku których przeglądy odbywają się co kilkanaście dni lub tygodni), a do tego są głośne. Zapowiedź weszła teraz w fazę realizacji w związku z dostawami pociągów Skoda Varsovia. Pociągi rosyjskie nie trafią jednak na złom – 10 sześciowagonowych składów zostanie przekazanych w ramach pomocy humanitarnej do Kijowa, zgodnie z umową podpisaną z władzami stolicy Ukrainy.
Jako pierwszy z linii zjechał pociąg nr 07, zestawiony z wagonów z 1994 i 1997 r. Skład ten przejechał 2,4 mln km i jest po naprawie głównej. Ostatni przejazd z pasażerami
odbył się 29 marca. Oprócz niego do Kijowa trafią jeszcze składy 01, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 13, 14 i 15.
Teraz pierwsze wagony zostały załadowane na lawety i wyruszą w podróż do Kijowa. Jak podkreśla Metro w Kijowie, przewóz pociągów koleją jest "niemożliwy ze względów technicznych, ponieważ szerokość torów warszawskiego metra jest węższa niż szerokość torów kolejowych Ukrainy. Biorąc pod uwagę specyfikę i gabaryty ładunku zdecydowano się na skorzystanie z usług firmy transportowej, która ma doświadczenie w przewozie ładunków ponadgabarytowych platformą samochodową" (podobnie zresztą są transportowane wagony na naprawy główne). Pod uwagę należy wziąć też kwestie związane z przepustowością szlaków kolejowych, na których priorytet mają inne rodzaje transportu.
– Obecnie sześć wagonów jest praktycznie gotowych do transportu. Otrzymane wagony posłużą przede wszystkim jako dawcy części technicznych do remontów kapitalnych istniejącego taboru. Ale część tych wagonów będzie eksploatowana jako pełnoprawny tabor na liniach metra. Dostawa wszystkich 60 wagonów odbywać się będzie etapami do końca roku. Dziękujemy naszym partnerom za wsparcie i wszechstronną pomoc – mówi Witalij Kliczko, mer Kijowa.
"Pomimo tego, że seria wagonów jest taka sama jak w Kijowie, warunki eksploatacji są nieco inne, dlatego konieczne jest opracowanie i wdrożenie szeregu rozwiązań technicznych w celu dostosowania taboru do infrastruktury stołecznego metra. W szczególności konieczne jest opracowanie systemów sterowania i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu, zapewnienie wózków i zestawów kołowych o odpowiedniej wielkości (szerokości) oraz inne czynności konserwacyjne. Całkowity nakład pracy potrzebny do dalszej eksploatacji otrzymanego taboru będzie znany po przyjeździe wagonów do przedsiębiorstwa i sprawdzeniu przez specjalistów technicznych" – podkreślają przedstawiciele kijowskiego metra.
W Warszawie jest już 12 z 37 zamówionych składów Skoda Varsovia. Dostawy pozostałych zaplanowano do końca roku.