Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro pojechało na Wolę. Trzy nowe stacje otwarte!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Od dzisiaj (4 kwietnia) II linia metra jest dłuższa o 3,4 km i trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Pierwszy pociąg, zgodnie z rozkładem jazdy, odjechał ze stacji Księcia Janusza o godz. 5:00. Trzy nowe przystanki – bardzo różnorodne – są prawdziwą ucztą dla oczu i kontrastują z surowymi i sterylnymi stacjami na Targówku, otwartymi we wrześniu zeszłego roku.

Od dzisiaj II linia metra liczy 13,1 km długości i składa się z 13 stacji. Równo o 4:45 zostały otwarte wejścia na stację Księcia Janusza. Pierwszy pasażerski pociąg (nr 65) w kierunku Trockiej odjechał punktualnie o godz. 5:00, zatrzymując się na stacjach Młynów i Płocka. Pierwszy pasażerski pociąg (nr 66) z Ronda Daszyńskiego w kierunku Księcia Janusza odjechał o godz. 5:10. Nowe stacje zostały włączone do ruchu bez żadnej fety z uwagi na zagrożenie epidemiczne. Mają stanowić ułatwienie w poruszaniu się po mieście. Ratusz apeluje, by ich nie zwiedzać – na to przyjdzie czas po zakończeniu epidemii. Rano tłumów faktycznie nie było. 

Miasto podpisało umowę z firmą Gulermak na budowę nowego odcinka 29 września 2016 r. z czasem realizacji określonym na 38 miesiące. Wartość kontraktu to 1,148 mld zł brutto. Place budów wygrodzono 25 listopada 2016 r. Drążenie tunelu przypadało natomiast na 2018 r. – 18 stycznia opuszczono pierwszą tarczę do komory startowej na stacji Księcia Janusza, drążenie rozpoczęto w połowie lutego i zakończono 3 września druga tarcza przebiła się do komory demontażowej przy stacji Rondo Daszyńskiego. Tarcza Maria, wykonująca tunel południowy dla pociągów w kierunku Pragi, przez 127 dni wydrążyła dokładne 2545 m tunelu (bez odcinków stacyjnych) ze średnią prędkością 18 m na dobę. Tarcza Krystyna, której zadaniem było wykonanie tunelu północnego, przeznaczonego dla pociągów jadących z centrum na Wolę, wydrążyła natomiast w ciągu 116 dni 2541 m tunelu, osiągając średnią prędkość 22 m na dobę. Do niej należy też rekord odcinka – wynoszący 36,5 m na dzień. W styczniu 2019 r. rozpoczęto montaż torowiska, a zasadnicze roboty zakończyły się 29 listopada 2019 r. – choć nie wszystkie prace udało się zakończyć w tym terminie z uwagi na opóźnienie z przyłączem energetycznym. Jednocześnie zapowiedziano kwietniowy termin otwarcia, który został dotrzymany. Metro otrzymało komplet pozwoleń na użytkowanie 31 marca 2020 r.

Poziom główki szyny pod poziomem terenu wynosi od 12,3 m do 18,2 m po ziemią (średnio 15,2 m głębokości). Tunel prawy liczy 3 481,6 m, a lewy – 3 477,7 m. Na odcinku znajdują się trzy stacje oraz trzy wentylatornie szlakowe. Perony liczą standardowo 120 m. Najkrótsza jest stacja C8 Płocka, której długość wynosi 163,6 m. Stacja C7 Młynów to 168,2 m, a C6 Księcia Janusza to aż 606,1 m – za stacją znajduje się długa komora torów odstawczych.

Za wystrój przystanków odpowiada Biuro Projektowe Kazimierski i Ryba we współpracy z pracownią Archinauci. Stacja C8 Płocka zlokalizowana jest pod ul. Płocką, po południowej stronie od ul. Wolskiej. Wystrój nawiązuje do przemysłowego rodowodu okolicy i charakterystycznej geometrii układów scalonych. Na ścianach i suficie położono panele z woskowanej miedzi w różnych odcieniach. Na wysokości kwadratowych kolumn znajdują się charakterystyczne białe bramownice, sięgające ścian zatorowych i dzielące przestrzeń stacji na segmenty. Na posadzkach położono białe lastryko, a ławki wykonane są z corianu. Przy schodach na peron oraz ścianach zatorowych znajdują się białe neony z nazwą stacji. Efektowne są zejścia na peron – z podświetlanych od tyłu mlecznych paneli. Na północnej antresoli (od Wolskiej) w posadce znajduje się model kości prehistorycznego ssaka, którego szczątki odkryto w tym miejscu w listopadzie 2018 r. Na jednej ze ścian znalazło się też nawiązanie do Płocka w postaci logo miasta.

Stacja C7 Młynów znajduje się pod Górczewską, po wschodniej stronie przystanku kolejowego Młynów, między Sokołowską a Syreny. Wystrój, z charakterystycznymi różnej wielkości oczkami skrywającymi oświetlenie, nawiązuje do basenów i stawów w pobliskim parku Moczydło. Okrągłe są też corianowe ławki. Ściany przy schodach i na antresoli oraz strop są białe, natomiast rytmicznie perforowane ściany zatorowe – ciemno granatowe. Przy schodach na peron oraz ścianach zatorowych znajdują się niebieskie neony z nazwą stacji, oczywiście wpisane w oczko. .

Stacja C6 Księcia Janusza jest zlokalizowana pod Górczewską, między ulicami Księcia Janusza i Ciołka. Po zachodniej stronie znajduje się rozbudowana antresola z pasażem, punktem obsługi pasażera. Za nią zlokalizowana jest komora torów odstawczych i do nawrotu, sięgające aż ulicy Krępowieckiego, które pomieszczą osiem składów. Wystrój nawiązuje do dawnych ogrodów Ulrychów, gdzie zachowały się zabudowania i niektóre wyjątkowe gatunki roślin. Kolumny wraz ze stropem mają imitować szpalery drzew. Płynnie przechodzą z białego na dole do zielonego na górze – trójkątne panele barwione są w technice ombre, która zakłada harmonijne przejście z jednego koloru do drugiego. Natomiast ściany zatorowe to składanka różnej wielkości betonowych trójkątów. Tutaj neony są zielone.

Metro to także zmiany w okolicy. Górczewska w rejonie stacji Młynów otrzymała nowy, miejski charakter z drzewami, mniejszym przekrojem, miejscami parkingowymi i drogą rowerową. Na zachód od Górczewskiej zachowano dotychczasowy przekrój jezdni po licznych protestach lokalnych radnych. W związku z otwarciem po przebudowie ul. Górczewskiej trasę zmieniają linie 171, 190 i N42, które wrócą na trasy sprzed budowy metra, natomiast linia 520 zostanie skrócona do pl. Bankowego. Pozostałe zmiany w trasach autobusów zostały odłożone w czasie – chodzi o to, by nie zwozić pasażerów w jedno miejsce, do stacji Księcia Janusza.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5