Właśnie ogłoszono ponowny przetarg na modernizację i naprawę główną pierwszego tramwaju wyprodukowanego przez Solarisa, a więc pojazdu S100. Zakres prac jest niemal identyczny jak przy pierwszej próbie naprawy, a największą zmianą jest zaniechanie przebudowy kabiny motorniczego i zmiany układu okien bocznych.
MPK Poznań podejmuje drugą próbę naprawy oraz modernizacji pierwszego tramwaju Solarisa, prototypowego S100,
który został odkupiony przez przewoźnika w ubiegłym roku. Pierwsze podejście do naprawy oraz modernizacji wagonu nie powiodło się z powodu kosztów, gdyż obie otrzymane
przez MPK oferty przekraczały budżet na to zadanie. Ponowione postępowanie ma niemalże
identyczne wytyczne jak te, które znalazły się w pierwszym przetargu. Biały Tramino zostanie więc zmodernizowany i upodobniony do seryjnych wagonów Solarisa, które można spotkać na ulicach Poznania. Tramwajem referencyjnym, do którego ma zostać upodobniony S100, jest tramwaj S105 o numerze bocznym 545.
Pierwszy tramwaj wyprodukowany przez Solarisa straci więc sporo rozwiązań i cech szczególnych, które wyróżniały go na tle innych tramwajów tego producenta. Zniknie chociażby automatycznie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich, a gruntowną zmianę przejdzie też system oświetlenia wnętrza pojazdu oraz sposób ułożenia siedzeń w tramwaju.
Wagon zostanie też przystosowany do aktualnych wymogów w zakresie systemu informacji pasażerskiej, monitoringu czy systemu kasowników. W pierwszym Tramino znajdzie się również terminal do zakupu biletów w formie elektronicznej. Po modernizacji wszystkie wyświetlacze mają pokazywać tekst w kolorze białym, co może oznaczać, że tramwaj zachowa swój unikalny, biały kolor. Nie ma jednak takiej pewności, bowiem w zapisach przetargowych zapisano, że malowanie wagonu zostanie uzgodnione z MPK na dalszym etapie trwania remontu i modernizacji.
W kwestiach technicznych przegląd i naprawę przejdzie pudło, a także wózki tramwaju czy instalacja elektryczna. Zupełnie nowy będzie monitoring wizyjny, a gruntowny przegląd oraz wymianę zużytych elementów przejdzie system wentylacji. Najpoważniejszą zmianą w stosunku do pierwotnego postępowania jest rezygnacja przez MPK z przebudowy kabiny motorniczego. Przewoźnik chciał zmienić układ bocznych okien kabiny i upodobnić go do pojazdów z serii S105, tak aby zapewnić motorniczemu lepsze pole widzenia.
Na realizację całego zadania przewidziano aż 18 miesięcy. W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali naprawy główne minimum 3 wieloczłonowych tramwajów, z udziałem niskiej podłogi na poziomie co najmniej 60% oraz wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną, a także napędzanych silnikami prądu przemiennego. Drugim, wymiennym warunkiem udziału jest zakończenie co najmniej jednej dostawy nowych, wieloczłonowych wagonów tramwajowych z minimum 60% niskiej podłogi wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną oraz napędzanych silnikami prądu przemiennego. Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeśli dostawa opiewała na co najmniej 3 tramwaje.
W ponowionym postępowaniu o wyborze najlepszej oferty ma zdecydować wyłącznie cena. Wcześniej poza tym kryterium MPK brało pod uwagę również okres gwarancji ogólnej.