Trzy miesiące temu w rozkładzie jazdy szeregu łódzkich linii autobusowych wprowadzono cięcia spowodowane brakami kadrowymi w MPK. Przewoźnik zapewnia, że jego problemy są powoli rozwiązywane, wskazuje też, że skutki niedoborów wśród personelu powinny być odczuwalne słabiej po otwarciu zamkniętych odcinków sieci tramwajowej. Nie ma natomiast żadnych konkretnych planów pozyskiwania podwykonawców.
W marcu tego roku Urząd Miasta Łodzi ogłosił, że musi ograniczyć liczbę kursów na części linii autobusowych w związku z sytuacją kadrową miejskiego przewoźnika. Kilka tygodni później część cięć została cofnięta, ale większość niekorzystnych dla pasażerów zmian jest odczuwalna do dziś. MPK zapewnia jednak, że perspektywy na przyszłość są dobre i obecnie nie ma zagrożenia koniecznością zawieszania kolejnych połączeń.
Więcej chętnych na kursy
– Systematycznie prowadzimy nabory i kursy w Ośrodku Szkolenia Kierowców MPK – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, pytany o działania podejmowane w celu eliminacji problemu. Dodaje, że zainteresowanie kursami, podczas których kandydaci znajdują już zatrudnienie w spółce, wzrosło. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia 1052 kierowców, co jednak wciąż stanowi liczbę zbyt małą do prowadzenia ruchu zgodnie z pierwotnymi założeniami.
Przedstawiciel MPK-Łódź zwraca uwagę, że wkrótce zapotrzebowanie na kierowców powinno spaść w związku z planami otwierania nieczynnych od kilku lat odcinków sieci tramwajowej. – Po zakończeniu prowadzonych prac sytuacja z kierowcami powinna się normować – zapewnia. Przypomina jednocześnie, że już na początku lipca wznowiony ma zostać ruch tramwajowy do Pabianic. Nieczynne pozostaną jednak trasy m.in. do Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego, a także do szeregu łódzkich osiedli: na Koziny, Marysin czy w rejon ul. Niższej.
Dalszych ograniczeń w rozkładach nie będzie
– Nie ma planów cięć połączeń w związku z brakiem kierowców – stwierdza jednoznacznie nasz rozmówca. Spółka nie ma też konkretnych planów dotyczących załatania dziury w swoich kadrach dzięki podpisaniu umowy z podwykonawcami. W przeszłości, zwłaszcza w okresach intensywnego wykorzystywania autobusów na liniach zastępczych, przewoźnik korzystał z usług firm z okolicznych miast (MZK Pabianice, Markab Zgierz) czy podmiotów prywatnych (BP Tour, For-Bus, PKS Łódź).
Przez dłuższy czas podwykonawcą MPK była też niewielka zgierska spółka Koro, która realizowała kursy na peryferyjnej linii 58. We wszystkich tych przypadkach podmioty kooperujące z miejską spółką dostarczały nie tylko prowadzących, ale i własne autobusy, którymi obsługiwały połączenia. Przed rokiem 2012 operatorzy niezależni od MPK zawierali też umowy bezpośrednio z Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.