Przygotowywana modernizacja linii średnicowej spowoduje spore utrudnienia w ruchu w Warszawie. Znamy założenia kolei i wymagania miasta, wynikające ze zleconej przez miasto analizy dot. organizacji ruchu. Szczególnym wyzwaniem będzie koordynacja inwestycji szczególnie utrudniających komunikację na prawym brzegu Wisły (remont mostu Poniatowkskiego, przebudowa al. Waszyngtona, budowa tramwaju na Gocław oraz III linii metra) – wykonawca proponuje opóźnienie niektórych przedsięwzięć.
Jak
pisaliśmy, miasto zleciło firmie Databout sporządzenie aktualizacji opracowania związanego z organizacją ruchu w czasie przebudowy linii średnicowej. Inwestycja będzie wiązać się z ograniczeniem bądź wstrzymaniem ruchu pociągów przy jednoczesnym rozkopaniu Alej i wstrzymaniu ruchu tramwajowego. Wszystkie wiadukty zostaną rozebrane i zbudowane od nowa. Miasto skąpo informowało o założeniach analizy, ale w ramach dostępu do informacji publicznej uzyskał ją Jarosław Hirny-Budka.
Wizja koleiJak informują PKP PLK,
pierwsze znaczące utrudnienia rozpoczną się w 2025 r. i potrwają do 2028 r. Prace będą fazowane i obejmą wpierw linię dalekobieżną (faza I), a następnie podmiejską (faza II). PKP PLK przewidziały, że w I fazie, trwającej dwa lata, zamknięta zostanie jezdnia północna Alej od Towarowej do Żelaznej, zamknięty zostanie wiadukt na Towarowej oraz ruch w Alejach od ronda Dmowskiego do mostu Poniatowskiego – bez możliwości przejazdu autobusów na tym odcinku. Plac budowy zajmie niemal cały przekrój ulicy – z pozostawieniem drogi technologicznej w ramach dojazdu do nieruchomości i przejazdu służb.
Tramwaje będą dojeżdżać z jednej strony do PKP Powiśle, a z drugiej strony – do przystanku Centrum, natomiast na ul. Towarowej – tylko do ul. Platynowej. Zamknięta zostanie pętla autobusowa na Dw. Centralnym. Przebudowa wiaduktu nad Kruczkowskiego spowoduje zamknięcie ruchu w ciągu tej ulicy, natomiast wiaduktu nad Wybrzeżem Szczecińskim i Targową (dwie jezdnie) – zamknięcie ruchu w ciągu Wybrzeża. Po zrealizowaniu tych obiektów zaplanowano przebudowę wiaduktu na Solcu z zamknięciem tej ulicy oraz wiaduktów nad ul. Siwca i nad linią tramwajową w Targowej (tramwaje zostaną przełożone bajpasem po stronie zachodniej).
W II fazie, również trwającej dwa lata, budowa wiaduktu na Towarowej zostanie ukończona. Pozostałe ograniczenia zostaną utrzymane – z dodatkowymi zamknięciami: północnej jezdni Alej na wysokości Dworca Śródmieście oraz wschodniej jezdni Emilii Plater. Jednocześnie odwrócona zostanie kolejność realizacji niektórych obiektów inżynieryjnych. Wpierw wiadukt nad Siwca i Targową (nad tramwajami), a potem nad Solcem, Wybrzeżem Szczecińskim i Targową (nad jezdniami).
Warunki miastaMiasto, w swoich warunkach dla wykonawcy opracowania, postawiło szereg wymogów. Główne dotyczą braku zgody na jednoczesne zamknięcie sąsiadujących ze sobą ciągów czy też np. braku zgodny na jednoczesne wyłączenie I linii metra i torowiska w Marszałkowskiej czy al. Jana Pawła II. Ruch tramwajów w Targowej czy Marszałkowskiej ma być utrzymany po tymczasowych torowiskach (w przypadku ronda Dmowskiego zbudowany zostanie tymczasowy „most” – podobny zresztą zostanie zrealizowany dla autobusów w ciągu ul. Nowy Świat). Dodatkowo na rondzie Daszyńskiego założono budowę relacji tramwajowych północ-zachód i północ-wschód, a na rondzie Dmowskiego – południe-zachód. Tramwaje Warszawskie zaproponowały natomiast relację zachód-północ na rondzie Czterdziestolatka (aczkolwiek wykonawca nie wykorzystał jej w propozycji remarszrutyzacji połączeń).
Przygotowano dwa warianty zmian, różniące się możliwością bądź brakiem możliwości utrzymania ruchu autobusowego w Alejach Jerozolimskich (aczkolwiek – w świetle głosów PKP PLK – ten pierwszy wariant może być trudny do realizacji). W tym drugim przypadku autobusy w kierunku wschodnim jechałyby ul. Pankiewicza, Nowogrodzką, Żurawią do Nowego Światu. W drugą stronę ruch byłby poprowadzony objazdem przez Nowy Świat, Bracką, Nowogrodzką i Poznańską. Wiązałoby się to z likwidacją szeregu miejsc postojowych na objazdach. Ponadto w II wariancie, w fazie drugiej, związanej z przebudową linii podmiejskiej, przewidziano też zamkniecie mostu Poniatowskiego i ograniczenia w al. Waszyngtona (pozostawienie wyłącznie autobusów, bez tramwajów i ruchu samochodowego).
Koordynacja inwestycjiNa potrzeby analiz przyjęto, że budowa stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra zostanie przesunięta na okres po remoncie średnicy. Ruch na I linii zostanie utrzymany w pełnej przepustowości – bez ograniczeń na stacji Centrum. Przez cały okres inwestycji musi być też utrzymana pętla tramwajowa Plac Narutowicza. Jak wynika z ustaleń, w czasie przebudowy średnicy realizowane będą natomiast m.in. przebudowa ul. Grzybowskiej (2026-27),
tramwaj na Rakowieckiej (2023-25),
przez Pole Mokotowskie (2028-29),
do Dw. Zachodniego (2023-25). Przewidziano także szereg krótkotrwałych remontów tramwajowych:
al. Jana Pawła II od al. „Solidarności” do Dzikiej (2027), rondo Daszyńskiego (2027), Skierniewicka (2028/29), most Gdański (2025), Marszałkowska (2024/25 – lub w cieniu prac związanych ze średnicą). Na remont średnicy załapie się też przebudowa Kruczej, Marszałkowskiej i Okrzei (2024-2025). Jednocześnie założono remont torowiska w al. Waszyngtona i
budowę tramwaju na Gocław (2027-2029),
budowę III linii metra na Gocław (2025-2028) oraz remont mostu Poniatowskiego (2028-2029).
Kwestią sporną była koordynacja inwestycji na prawym brzegu Wisły. Wykonawca wyraził wątpliwość w związku z jednoczesnym remontem mostu Poniatowskiego – z całkowitym wyłączeniem ruchu – oraz przebudowy al. Waszyngtona z pozostawieniem wyłącznie komunikacji autobusowej (bez samochodów). W takim wariancie ciężar komunikacji przejąć musi II linia metra i most Łazienkowski. Pewnym utrudnieniem jest to, że tramwaj na Gocław wymusi ograniczenie ruchu w al. Stanów Zjednoczonych, ale Tramwaje Warszawskie przekazały, że te prace zostaną wykonane w dogodnym momencie w okresie 2027-2028 r. Na to nakłada się jeszcze budowa III linii metra – Metro Warszawskie twierdziło, że nie ma możliwości etapowania prac związanych z budową poszczególnych stacji (muszą być realizowane jednocześnie). To, zdaniem wykonawcy, może powodować „istotne problemy transportowe”.
Ostatecznie specjaliści stwierdzili – po analizie sześciu scenariuszy koordynacyjnych – że remont mostu Poniatowskiego nie może się odbywać po remoncie torowiska w al. Waszyngtona i budowie tramwaju na Gocław. Remont mostu i al. Waszyngtona powinien odbywać się w tym samym czasie – i zakończyć się przed lub jednocześnie z budową tramwaju na Gocław. Jednocześnie wykonawca zalecił taką organizację budowy, by nie było potrzeby ograniczania ruchu w ciągu al. Stanów Zjednoczonych. Budowa stacji metra Rondo Wiatraczna i Ostrobramska na III linii metra nie powinna być prowadzona jednocześnie, natomiast budowa szybu demontażowego tarczy na ul. Sokolej powinna nastąpić po zakończeniu prac przy średnicy (czyli w 2029 r.). Budowa stacji Gocław powinna być skoordynowana z realizacją trasy tramwajowej.
Na tej podstawie rekomendowano wariant, w którym tramwaj na Gocław jest realizowany w latach 2027-2029, III linia metra w latach poł. 2027- poł. 2030, remont mostu Poniatowskiego i torowiska w al. Waszyngtona w latach 2028-2029. Wówczas utrudnienia kumulują się w tylko jednym roku remontu średnicy (2028 r.) – zakładając oczywiście optymistyczny wariant, że prace na kolei się nie opóźnią.
Jak pisaliśmy, propozycje firmy Databout nie stanowią docelowych rozwiązań. To dopiero punkt wyjścia do dalszych uzgodnień miasta i kolei. – Materiał jest obecnie przedmiotem analiz wewnętrznych między jednostkami odpowiedzialnymi za kluczowe elementy miejskiej infrastruktury. Odbyło się również wstępne spotkanie ze spółką PKP PLK. Po ich zakończeniu i finalnych ustaleniach ze spółką PKP PLK zostaną wypracowane warianty organizacji ruchu – mówił niedawno Jakub Leduchowski z biura prasowego Urzędu Miasta.
Wariant 1 i wariant 2 - faza I (remont linii dalekobieżnej, zamknięcie Towarowej): marszrutyzacja linii tramwajowych
Wariant 1 - faza II (remont linii podmiejskiej i al. Waszyngtona): marszrutyzacja linii tramwajowych
Wariant 1 - faza II (remont linii podmiejskiej, al. Waszyngtona i mostu Poniatowskiego): marszrutyzacja linii tramwajowych