Specjalne przejazdy taborem historycznym mają uświetnić symboliczne pożegnanie tramwajów w Pabianicach. Uroczystość będzie miała jednak charakter radosny, bo poprzedza długo oczekiwaną przebudowę zdegradowanej infrastruktury. Prace rozpoczynają się wraz z początkiem grudnia.
W aglomeracji łódzkiej w tym roku odbyło się już wiele symbolicznych pożegnań zamykanych linii tramwajowych. W marcu zawieszony został ruch do
Konstantynowa Łódzkiego i do
Lutomierska, w czerwcu – na
fragmencie ul. Warszawskiej, w sierpniu – na
Doły, a w listopadzie – na Koziny i w ciągu
ul. Legionów. Jeszcze w tym miesiącu – 30 listopada – tramwaje przestaną docierać także do Pabianic.
Na jeden dzień wróci linia 41bis
Wymowa wydarzenia będzie jednak zdecydowanie inna niż w pozostałych przypadkach. Zaraz po zjeździe ostatniego kursu z trasy rozpocząć się ma bowiem długo wyczekiwana modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej. Na około tydzień przed wyłączeniem z eksploatacji pabianickiego odcinka trasy lokalne władze zaproszą mieszkańców na kilka wydarzeń związanych z komunikacją tramwajową. – Imprezę „Linia 41 – jeszcze tu wrócę” organizuje łódzki Klub Miłośników Starych Tramwajów, a partnerami są m.in. miasto Pabianice i Muzeum Miasta Pabianic – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic Grzegorza Mackiewicza.
– Wydarzenie będzie składać się z kilku części. 23 listopada zaplanowano przejazd z przewodnikiem na pełnej trasie linii 41. 24 listopada na jeden dzień wskrzeszona zostanie natomiast linia 41bis w relacji Wiejska – Duży Skręt – mówi nasza rozmówczyni. Zgodnie z przesłaną nam przez magistrat informacją odjazdy z krańca Duży Skręt zaplanowano od 10:00 do 17:10 co około godzinę. Przejazd ma byc bezpłatny.
Historyczny tabor dawnego przewoźnika
W obu dniach na ulice wyjedzie historyczny wagon 803N po modernizacji w zakładach Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej na Helenówku należący obecnie do KMST. – W czasach MKT pojawiał się on na linii pabianickiej – podkreśla Aneta Klimek. Zapowiada ona, że oprócz organizacji przejazdów miasto planuje także wydanie broszury o historii linii, jej modernizacji i ekologicznych aspektach komunikacji tramwajowej.
Wewnątrzpabianicka linia 41bis funkcjonowała w latach 1969 – 1998. Już w XXI w. krótko na tej samej trasie kursowała zaś linia oznaczona symbolem P. Zamknięto ją w 2006 r. Od tamtej pory pętla Duży Skręt wykorzystywana była jedynie w sytuacjach awaryjnych. Międzygminna Komunikacja Tramwajowa przestała obsługiwać linię pabianicką w 2004 r. Ruch przejęło wówczas MPK.