Jeszcze co najmniej cztery miesiące poczekamy na wznowienie ruchu tramwajowego pomiędzy Łodzią a Pabianicami. Samorząd ostatniego ze wskazanych miast poinformował bowiem o rosnącym opóźnieniu modernizacji trasy. Ma ono być związane m.in. ze zmianami na rynku materiałów budowlanych, koniecznością prowadzenia długotrwałych badań archeologicznych i niespodziewanymi kolizjami z sieciami podziemnymi.
W związku ze sporymi utrudnieniami w prowadzeniu prac remontowych w czasie pandemii koronawirusa w zeszłym roku władze Pabianic poinformowały o wydłużeniu harmonogramu modernizacji tramwajowej linii Łódź – Ksawerów – Pabianice. Pierwotnie otwarcie trasy miało nastąpić jeszcze w 2021 r., po zmianach zaś – w połowie 2022 r. Wiemy już, że równiez ten termin nie zostanie dotrzymany.
Prawie jedna trzecia robót pozostaje do wykonania
– Wykonawca określa stan realizacji całej inwestycji na 70 proc. – mówi bowiem Aneta Klimek z Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Konsorcjum, którego liderem jest Progreg, prowadzi aktualnie roboty m.in. w ciągu ul. Zamkowej pomiędzy Łaską a Staszewskiego. Mają one potrwać do końca lipca. Ok. miesiąc dłużej zajmie zaś przebudowa fragmentu tej samej ulicy od Kilińskiego do Piłsudskiego.
Kończy się budowa drugiego budynku podstacji energetycznej przy ul. Żeromskiego (ma on pełnić również funkcje handlowo-usługowe). Od kwietnia toczą się też roboty przy budowie nowego mostu na Dobrzynce: stary obiekt został już wyburzony, koryto rzeki jest przesunięte, a podłoże – wzmocnione. – Obecnie wykonywana jest płyta betonowa w osuszonym korycie rzeki – informuje nasza rozmówczyni. Nowa przeprawa ma być gotowa do końca października. Na opóźnienie złożył się szereg różnych czynników
– Najmniej przewidywalny pod względem czasu realizacji jest zakres robót na odcinku ul. Warszawskiej, Stary Rynek i ul. Zamkowej, gdzie prowadzone są badania archeologiczne – informuje przedstawicielka pabianickiego magistratu. Mają one zakończyć się jeszcze w czerwcu, ale nie zapadła w tej sprawie formalna decyzja konserwatora zabytków. Na pozostałych odcinkach trwa budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż torowiska, montaż elementów sieci trakcyjnej, budowa peronów i oświetlenia, prowadzone są też prace brukarskie.
Aktualny harmonogram zakłada, że cała inwestycja zostanie zakończona w październiku. Skąd rosnące opóźnienie? – Wykonawca napotkał na liczne kolizje sieci uzbrojenia podziemnego z nowo budowaną infrastrukturą, które wstrzymywały prace. Tempo spowolniły również prace archeologiczne, opóźnienia w dostawie materiałów oraz potężny wzrost cen – tłumaczy Aneta Klimek. Miasto ma przekazywać na bieżąco aktualne informacje o stanie robót.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.