MPK Poznań właśnie ogłosiło postępowanie dotyczące naprawy głównej i modernizacji pierwszego tramwaju z serii Tramino, a więc modelu S100. Przewoźnik odkupił charakterystyczny, biały wagon od producenta, firmy Solaris, w kwietniu bieżącego roku. Sądząc po zapisach przetargowych, po naprawie głównej prototyp będzie bardzo zbliżony do swoich seryjnych kolegów.
W tym roku opisywaliśmy już sytuację pierwszego wagonu tramwajowego, jaki został wyprodukowany przez Solarisa, a więc modelu S100. Tramwaj długo był dzierżawiony przez MPK Poznań, które jednak nie przedłużyło dzierżawy, a wagon wrócił do producenta gdzie stał odstawiony wiele miesięcy. Niewiele wskazywało na to,
że wróci jeszcze do służby, lecz ostatecznie
pojazd został odkupiony przez MPK. Tuż po zakupie,
prezes poznańskiego przewoźnika, Krzysztof Dostatni mówił nam, że spółka będzie chciała wyremontować wspomniany tramwaj jak najszybciej. Teraz wreszcie doczekaliśmy się właściwego postępowania na naprawę główną połączoną z modernizacją wagonu.
Ujednolicenie w stosunku do wagonów seryjnych
W zakresie naprawy MPK wymaga, by pierwszy Tramino posiadał rozwiązania identyczne lub równoważne do tych, które zastosowano w wagonie S105p o numerze 545, co w głównej mierze dotyczy funkcjonalności oraz sposobu działania systemów pokładowych.
Modernizacja ma zapewnić, że tramwaj będzie w stanie kursować do kolejnej naprawy głównej, która w przypadku wózków oraz konstrukcji pudła ma zostać wykonana po 16 latach lub 1,6 mln przejechanych kilometrów, a w przypadku urządzeń i aparatury po 8 latach, bądź po 800 tys. przejechanych kilometrów.
Modyfikacja czoła pojazdu
W ramach prac wykonawca ma sprawdzić konstrukcję mechaniczną pudła oraz zmienić okna boczne w kabinie motorniczego. W specyfikacji zapisano, iż obecny układ utrudnia obserwację otoczenia pojazdu, co może prowadzić do kolizji czy wypadków. Zastosowane rozwiązanie ma sprawić, że laminatowe czoło białego Tramino będzie zbliżone do tych, zastosowanych w seryjnych Tramino dla Poznania, a więc wozów z serii 105p. Powyższe zmiany mają zostać jednak wykonane w taki sposób, aby zmodyfikowane czoło i szyby boczne były dostępne dla MPK jako standardowe części zamienne, na potrzeby napraw pokolizyjnych.
Prace obejmą również weryfikację i sprawdzenie stanu przegubów oraz opończy międzyczłonowych. Poza zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi, pierwszego Tramino na pewno wyróżnia jego kolor, a więc biel, zupełnie odmienna od standardowego, zielonego, który jest stosowany w innych pojazdach MPK Poznań. Nie wiemy czy kolor wagonu ulegnie zmianie, ponieważ specyfikacja mówi tylko, iż kolorystyka zostanie uzgodniona z zamawiającym. Z drugiej strony jednak, konieczność montażu białych wyświetlaczy (o czym szerzej piszemy w dalszej części tekstu) każe sądzić, iż Tramino pozostanie białym rodzynkiem. Modernizacja lub wymiana czeka także oświetlenie zewnętrzne.
Naprawa ma objąć także usunięcie ognisk korozji oraz ustalenie i wyeliminowanie źródeł przecieków wody w okolicach przegubów. W ramach prac nałożona zostanie nowa powłoka antykorozyjna, a miejsca z których usunięta zostanie korozja zostaną dodatkowo zabezpieczone. Weryfikację i sprawdzenie obecnego stanu przejdą również kontenery, wsporniki i inne wyposażenie znajdujące się na dachu prototypowego wagonu.
Dużo pracy przy wózkach
W przypadku wózków jezdnych MPK wymaga, aby zostały one przystosowane do toczenia na tokarkach podtorowych posiadanych przez przewoźnika, a więc TUP 650. Ponadto wózki napędowe mają przejść wszystkie prace charakterystyczne dla naprawy głównej, a szczególnie przejść kontrolę ram, usunięcie ognisk korozji, wymianę elementów układu zawieszenia czy też wymianę wszystkich tłumików. Wykonawca naprawy będzie też musiał zweryfikować stan zestawów kołowych, zregenerować zaciski hamulcowe oraz wymienić tarcze hamulcowe. Naprawa główna nie ominie także silników trakcyjnych, które mają zostać wyczyszczone, a ich łożysko wału ma przejść wymianę.
W przypadku wózków tocznych zamawiający przewidział niemalże identyczne działania, choć są również różnice. Przede wszystkim MPK chce wymienić zaciski hamulcowe z aktywnych na pasywne, które zastosowano w seryjnych S105p. Układ hamulcowy wspomnianych wózków ma zostać także wyposażony w agregat odhamowania awaryjnego.
Nowe falowniki i przetwornice
Naprawę przejdzie także układ hamulcowy, w którym wykonawca wymieni wszystkie węże elastycznych połączeń hydraulicznych, zregeneruje agregaty hamulcowe oraz wymieni płyn hydrauliczny oraz dokona płukania całego układu hydraulicznego. System piaskowania tramwaju również ma przejść regenerację.
Biały Tramino zyska nowe falowniki trakcyjne i przetwornice statyczne. Dotychczasową pojedynczą przetwornicę zastąpią obecnie dwie. Zupełnie nowe będą również bateria akumulatorowa, cała instalacja elektryczna jak również aparatura sterownicza. Weryfikację przejdzie system klimatyzacji i ogrzewania. W zakresie instalacji elektrycznej regenerację przejdzie pantograf, w którym zostaną wymienione sprężyny ślizgu, łożyska, a także napęd, który w razie potrzeby ma zostać wymieniony na nowy. MPK wymaga, by na poręczach pojawiły się wejścia USB dla pasażerów.
Zupełnie nowy przedział dla pasażerów
Wymiana obejmie również sterowniki drzwi bocznych, przyciski otwierania drzwi, a także czujniki położenia, paski czy rolki. Płaty drzwi mają zostać skontrolowane, a wymianę przejdą uszczelki. W ramach modernizacji likwidacji ulegną paski podświetlające w każdym wejściu (LED w kolorze niebieskim). Przedział pasażerski ma zostać maksymalnie ujednolicony w stosunku do tramwajów S105p.
Nowa będzie wykładzina w przedziale pasażerskim, a modernizacji ulegnie również układ siedzeń, tak aby był on maksymalnie zbliżony do rozwiązań z seryjnych Tramino. Oparcia i siedziska siedzeń również zostaną wymienione na panele ze sklejki. Wykonawca naprawy dokona również przeglądu szyb bocznych, a porysowane sztuki wymieni na nowe. Nowe będzie oświetlenie wewnętrzne, które zostanie wykonane w postaci taśm LED. Środkowa, podświetlana część sufitu zmieni swój kolor na zielony. Ucieszą się rowerzyści, ponieważ Tramino zyska pasy do mocowania jednośladów.
Unikalne rozwiązanie w postaci automatycznie wysuwanej rampy dla wózków inwalidzkich zostanie zastąpione przez ręcznie rozkładaną rampę o nośności co najmniej 300 kg. W środku pojawią się także dwa dezynfektory, w których miejsce w przyszłości mają zostać zamontowane dodatkowe kasowniki. Regenerację przejdzie również pulpit motorniczego. Kabina zyska też nowy fotel czy autokomputer. MPK zakłada, że zamontowane obecnie monitory informacji pasażerskiej uda się zmodernizować do zakładanego standardu. Jeśli nie będzie to możliwe, monitory mają zostać wymienione na nowe.
Modernizacja do znanego, dobrego standardu
Zupełnie nowy będzie też system monitoringu, zamontowany w miejsce starego, który zostanie zdemontowany. Kamery będą także odgrywać rolę lusterek wstecznych, zarówno lewego jak i prawego. Tramwaj ma zostać także dostosowany do przewozów pasażerskich poprzez montaż systemu informacji pasażerskiej opartego na tablicach świetlnych i zapowiedziach głosowych. Wagon musi także posiadać ITS. Zewnętrzne tablice informacyjne mają zostać wykonane w technologii LED, w kolorze białym (tak jak miało to miejsce w przypadku prototypowej Gammy, która obecnie posiada już żółte wyświetlacze). Seryjne Tramino mają wyświetlacze w kolorze żółtym.
W pierwszym Tramino będą także kasowniki, zarówno tradycyjne jak i elektroniczne, a także urządzenia do sprzedaży biletów elektronicznych, które już niedługo mają pojawić się w każdym pojeździe realizującym kursy na sieci ZTM Poznań. Co ważne, w wagonie nie będzie automatu do sprzedaży biletów, który znajduje się w seryjnych Tramino.
18 miesięcy na realizację naprawy
Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. W przetargu mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali naprawę minimum 3 tramwajów wieloczłonowych o udziale podłogi minimum 60% i wyposażonych w, system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną, napędzanych silnikami prądu przemiennego. MPK podało także drugi warunek, wymienny w stosunku do pierwszego. O naprawę białego Tramino mogą się także ubiegać wykonawcy, którzy w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum 1 dostawę opiewającą na co najmniej 3 tramwaje o identycznej charakterystyce jak w punkcie pierwszym.
Oferty można składać do 12 grudnia bieżącego roku, a ich otwarcie nastąpi dzień później. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje cena - 90%, a także okres gwarancji ogólnej - 10%.