Grójecki PKS uruchamia przewozy kontraktowane z gminami i powiatami w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To jednak nie wystarcza, by zapewnić przedsiębiorstwu rozwój. Spółce brakuje środków, by wymienić wyeksploatowany tabor, a pandemia mimo wsparcia samorządów była mocno odczuwalna wśród załogi.
Charakter działalności PKS w Grójcu w ostatnim czasie nieco się zmienił. Spółka obsługuje bowiem teraz szereg linii dotowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, na których kursy są kontraktowane przez samorządy: pięć powiatowych i cztery gminne. Mniej jest natomiast tras komercyjnych, utrzymywanych na ryzyko biznesowe samego PKS-u. Z mapy połączeń zniknęła np. linia z Warki przez Rawę Mazowiecką do Łodzi.
Nie ma środków, by wymienić prawie trzydziestoletnie autobusy
– Dzięki dotacjom z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych oraz pomocy samorządów spółka dalej prowadzi działalność w obecnych, trudnych dla transportu czasach – mówi Karol Kudlak, kierownik Działu Przewozów Pasażerskich Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Grójcu. Przyznaje jednak, że w związku z trwającą pandemią kondycja firmy jest zła. Zwraca uwagę na wyeksploatowany tabor i zaplecze techniczne.
Mówi także, że PKS nie jest w stanie zastąpić wysłużonych autobusów nowymi, bo ma do tego niewystarczające środki własne. – Tymczasem nasze najstarsze pojazdy pochodzą z początku lat 90. ubiegłego wieku. Mają przebieg ponad 2 mln km – zaznacza przedstawiciel przedsiębiorstwa.
Pandemię mocno odczuli pracownicy
Nasz rozmówca mówi też o tym, że spadek przewozów w okresie obowiązywania największych obostrzeń był mocno odczuwany przez załogę. – Od kwietnia do lipca zeszłego roku pracownicy wykonywali pracę w wymiarze 0,8 etatu. Duża część personelu była też na przestojach i dwutygodniowych urlopach bezpłatnych – opisuje Karol Kudlak.
Spółka PKS Grójec powstała w 2001 r. w wyniku prywatyzacji dawnego PPKS Grójec. Większość udziałów w nowym przedsiębiorstwie objęli pracownicy. Część trafiła jednak w ręce samorządów. – [Nadal] posiadamy udziały w PKS Grójec – potwierdził Karol Biedrzycki ze Starostwa Powiatowego w Grójcu. Udziałowcami są także powiat białobrzeski i gmina Tarczyn.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.