Jak pisaliśmy, Poznań unieważnił przetarg na budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka na odcinku od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z Królowej Jadwigi i Matyi. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i uciekającego czasu miasto zdecydowało się fazować projekt. Trasa zostanie dokończona w przyszłej perspektywie unijnej.
W lutym Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego. Projekt zakładał budowę ok. 750 m torowiska między skrzyżowaniem Matyi, Królowej Jadwigi i Wierzbięcic a ulicą Św. Marcin. Przewidziano dwutorową linię. Jeden z torów będzie umożliwiać skręt z ul. Św. Marcin w Ratajczaka. Tor w przeciwną stronę będzie doprowadzony do pl. Wolności (odcinek po północnej stronie ul. Św. Marcin powstanie w ramach oddzielnego projektu). Na skrzyżowaniu ulic Matyi i Wierzbięcice zaplanowano rozjazdy we wszystkich kierunkach. Więcej o inwestycji
tutaj.
Oferty
poznaliśmy w kwietniu. Wystartowało sześć podmiotów z ofertami na kwoty od 134,5 mln zł do blisko 187 mln zł. Oferty znacznie przewyższały budżet określony na 105,998 mln zł. W tej sytuacji, jak pisaliśmy, miasto
unieważniło przetarg. Poznań wyjaśnia to m.in. sytuacją gospodarczą – w związku z wojną w Ukrainie doszło do odpływu siły roboczej, wzrosły ceny towarów, występują problemy z dostawami materiałów. Do tego dochodzą rosnąca inflacja. Ponadto Poznań uznał, że nawet przy dołożeniu środków nie było gwarancji, że uda się inwestycję ukończyć w 2023 r., co mogłoby skutkować utratą dofinansowania.
W tej sytuacji miasto podjęło rozmowy z CUPT-em i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej na temat przeniesienia dofinansowania na inne projekty oraz zdecydowało się na fazowanie inwestycji. W pierwszej kolejności przebudowane
zostanie torowisko na 27 Grudnia i pl. Wolności. W ramach tej inwestycji przebudowane zostaną m.in. skrzyżowania św. Marcin z Ratajczaka, wykonany zostanie też układ torowy w Ratajczaka od 27 Grudnia do ul. Św. Marcin. Dzięki temu w przyszłości, przy rozbudowie linii, nie będzie już potrzeby wstrzymywania ruchu tramwajowego.
Miasto zapowiada, że torowisko na Ratajczaka na odcinku w kierunku skrzyżowania Matyi, Królowej Jadwigi i Wierzbięcic zostanie wykonane w przyszłej perspektywie unijnej. Trasa ma ułatwić komunikację na osi północ – południe (z Naramowic, poprzez planowane torowisko do Garbar, z pominięciem obciążonych węzłów Rondo Kaponiera i Most Teatralny). Skróci też dojazd z Dębca i Wildy do centrum.