Jedną z części przetargu na modernizację śródmieścia Poznania w ramach Projektu Centrum, jest gruntowny remont trasy tramwajowej od Mostu Teatralnego do Placu Cyryla Ratajskiego. W ramach prac zmodernizowane zostaną przystanki, zostanie także wymienione torowisko oraz sieć trakcyjna. Na zadanie przeznaczono
W Poznaniu od kilku lat trwa realizacja Projektu Centrum, a więc programu mającego na celu rewitalizację ścisłego centrum miasta, z ulicą Święty Marcin jako centralnym punktem tego zadania. Jest to ogromny projekt, który jest podzielony na wiele mniejszych zakresów. Niektóre z nich zostały już zrealizowane, tak jak remont fragmentu Świętego Marcina od Gwarnej do Ratajczaka, inne
są w trakcie realizacji, a jeszcze inne w fazie przetargowej lub tuż przed nią. Rewitalizacja ma przynieść uspokojenie ruchu samochodowego, nadanie priorytetu pieszym i rowerzystom oraz komunikacji miejskiej. Znacznie rozwiną się trasy tramwajowe w tym obszarze.
Nowe możliwości tramwajów
Powstanie zupełnie nowa
trasa w ulicy Ratajczaka, która ułatwi podróże z centrum w kierunku Wildy i Dębca. Na zbiegu ulicy Towarowej i Alei Niepodległości wykonana zostanie
nowa relacja skrętna, która pozwoli tramwajom na kursowanie także w kierunku Gwarnej i Ratajczaka. Ostatnio rozpisano przetarg na
kolejny element tego wielkiego zadania, a więc prace od Alei Marcinkowskiego do Okrąglaka, z czego część z nich stanowi opcję do całego zadania. W jej ramach może powstać także nowa relacja przy Okrąglaku, która pozwoli tramwajom skręcać z ulicy 27 grudnia w ulicę Mielżyńskiego. Na ten moment nie wiemy jeszcze, czy miasto skorzysta z tej opcji.
Remont kolejnego odcinka
Częścią najnowszego przetargu jest także remont sieci tramwajowej na odcinku od Mostu Teatralnego do Placu Cyryla Ratajskiego. Odcinek ten obejmuje dwie ulice, a więc Fredry oraz Mielżyńskiego. Przetarg przewiduje przebudowę torowiska na całym omawianym odcinku, a także prace związane z przystankami pasażerskimi. Ponadto zaplanowano przebudowę istniejących chodników, czy też odwodnienie przebudowanego torowiska. Modernizacji i drobnym zmianom ulegnie także układ torowy.
Nowe wiaty i wydłużone perony
W zakresie przystanków inwestycja obejmie: Most Teatralny zlokalizowany w ciągu ulicy Fredry, przystanki Fredry w obu kierunkach, a także przystanki Ratajskiego znajdującę się na Placu Cyryla Ratajskiego. Na przystanku Most Teatralny zaplanowano przebudowę nawierzchni peronowej, a także wydłużenie samego peronu do długości 75 metrów. Lekko zmienione będzie także miejsce dwóch nowych wiat przystankowych.
Przystanki na Fredry nie ulegną zmianie. Największe zmiany zajdą na przystanku Ratajskiego. Oba przystanki zostaną kompleksowo przebudowane, tak aby mogły z nich korzystać osoby o ograniczonej mobilności. Pojawi się także oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej, a także elementy małej architektury i nowe wiaty peronowe. Oba perony zostaną wydłużone do 45 metrów. Odrestaurowane mają zostać także ogrodzenia zieleńców, które znajdują się na placu.
Jako iż jest to część większego projektu, zamawiający nie umożliwił składania ofert częściowych, obejmujących tylko to zadanie. Całość prac, na które opiewa ogromny przetarg wykona więc ten sam podmiot. Oferty w postępowaniu można składać do 8 lutego 2022 roku, a termin wykonania remontu torowiska na ulicach Fredry i Mielżyńskiego to 390 dni od dnia podpisania umowy.