Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu podał wyniki konsultacji społecznych, które miały dać odpowiedź na pytanie o to, czy mieszkanki i mieszkańcy Poznania chcą budowy nowej linii tramwajowej do stacji Poznań Wschód. 88% ankietowanych uważa, że tak, a 80% z nich deklaruje, że w razie budowy trasy przesiądą się do tramwaju kosztem aut. Trasa znacząco poprawiłaby komunikację w tej części miasta, lecz na ten moment nie ma konkretnego harmonogramu prac, ani pozytywnej decyzji w tej sprawie.
ZTM Poznań
prowadził konsultacje społeczne w sprawie potencjalnej budowy nowej trasy tramwajowej, która, jeśli będzie realizowana, będzie miała swój początek przy obecnej pętli Zawady, do której dojeżdża tramwaj linii numer 7. Ten rejon miasta nie posiada dobrego połączenia komunikacją miejską, którą zapewniają tylko autobusy. Pętla Zawady jest zlokalizowana stosunkowo daleko od osiedla o tej samej nazwie, czy też rejonu ulicy Głównej, tak więc tramwaj mógłby się okazać przydatną i potrzebną inwestycją.
Prawie 90% ankietowanych chce nowej trasyZnalazło to potwierdzenie w wynikach ankiety, które zostały właśnie upublicznione. ZTM podaje, że 88% ankietowanych stwierdziło, że budowa nowej trasy jest potrzebna. Dodatkowo 80% osób, które wypełniło ankietę stwierdziło, że jeśli tramwaj powstanie to wybiorą go zamiast własnego samochodu. To ogromna liczba, która pokazuje znaczące poparcie dla tej idei.
– Liczne deklaracje mieszkańców o woli rezygnacji z dojazdów samochodem i korzystania w przyszłości z tramwaju, pokazują że inwestycje w komunikację publiczną są potrzebne. W zeszłym roku oddano do użytku nowy odcinek torowiska wraz z pętlą przy ulicy Unii Lubelskiej a już za kilka miesięcy zakończy się największa obecnie inwestycja komunikacyjna Poznania, czyli tramwaj na Naramowice. Z kolei w 2023 roku uruchomiona zostanie nowa trasa w centrum, wzdłuż ulicy Ratajczaka. Budując nowe trasy tramwajowe dajemy więc mieszkańcom realną alternatywę dla korzystania z samochodu. Dzięki temu zmniejszają się utrudnienia na ulicach i emisja zanieczyszczeń generowanych przez auta. Obniża się również poziom hałasu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, cytowany przez portal poznan.pl
Co jeszcze wynika z ankiety?65% ankietowanych uznało, że obecny standard komunikacji miejskiej w obrębie osiedla Główna wymaga ulepszenia. Zdecydowanie bardziej spodobał się mieszkańcom pomysł budowy tramwaju w wariancie drugim, który zakłada poprowadzenie trasy od pętli Zawady ulicą o tej samej nazwie, następnie Główną i rejonem Rynku Wschodniego, a także nowo planowaną ulicą pomiędzy obecnie istniejącymi Harcerską i Wiejską. Na końcu trasy, przy stacji Poznań Wschód, miałby powstać węzeł integracyjny z parkingiem Park&Ride, a także pętlą autobusową.
ZTM podkreśla też, że mieszkańcy zgłosili wiele uwag, dotyczące najróżniejszych spraw, od układu jezdni aż po małą architekturę i zieleń. W badaniu zebrano 2230 ankiet.
Jak na razie decyzji o realizacji brakNa ten moment nie podjęto jeszcze decyzji o realizacji tej inwestycji, a także nie jest dla niej gotowy nawet harmonogram. Niewątpliwie pozytywna ocena mieszkańców pokazuje, że trasa ta jest potrzebna, jednak jak od początku procesu podkreśla miasto i ZTM, jej wykonanie jest zależne od kondycji finansowej miasta, w tym ewentualności pozyskania dofinansowania zewnętrznego, a także dalszych analiz technicznych czy ekonomiczno-społecznych.