Pesa dostarczyła już do rumuńskiej Krajowy 10 z 17 zamówionych tramwajów. Pierwszy Twist rozpoczął 16 marca jazdy z pasażerami. Bydgoski producent wiąże duże nadzieje w rumuńskim rynkiem.
Krajowa podpisała umowę z Pesą 17 lipca 2021 r. Zakładała ona dostawę pojazdów w terminie do 22 miesięcy od daty podpisana umowy. Pierwszy tramwaj dotarł to Rumunii 1 grudnia 2022 r., a obecnie w Krajowie jest 10 pojazdów. Twist otrzymał już homologację i dopuszczenie techniczne rumuńskiej agencji AFER.
Zakup tramwajów jest częścią realizowanego przez władze Krajowy projektu modernizacji transportu publicznego finansowanego ze środków unijnych. – Wszystkie dostarczone tramwaje pozytywnie przeszły testy 500 km na lokalnej infrastrukturze, zakończyliśmy szkolenia motorniczych, co oznacza, że nasze nowe Twisty mogą już rozpocząć jazdy z pasażerami. Produkcja kolejnych tramwajów trwa, więc nasz kontrakt zostanie zrealizowany terminowo – mówi Hanna Wiśniewska- Sibru, przedstawicielka Pesa na rynku rumuńskim.
Dostarczane Twisty to tramwaje nowej generacji, które są jednym z punktów wyjścia dla projektowanej przez Pesa rodziny pojazdów o roboczej nazwie Tram.eu. Tramwaje są jednokierunkowe, o długości 27 m, z 58 miejscami siedzącymi i przestrzenią dla niepełnosprawnych, wyposażone w systemy diagnostyczne, klimatyzację, Wi Fi i gniazda USB.
Tramawaje Pesy jeżdżą także w Klużu-Napoce i Jassach.
Bydgoska spółka wygrała przetargi i produkuje tramwaje dla kolejnych polskich i europejskich miast: Sofii, Tallina, Wrocławia i Bydgoszczy. Rumunia to jeden z najważniejszych rynków ekspansji zagranicznej Pesy,
W tej chwili spółka bierze udział w dwóch postepowaniach w Rumunii. W styczniu br. złożyła ofertę na dostawę 62 regionalnych pojazdów elektrycznych RE-R, a w lutym na elektryczne pojazdy interregio RE-IR. W obu przetargach konkurentem Pesu jest francuski Alstom. – Chcemy wzmacniać naszą obecność na rynku rumuńskim. Stąd oferty w kolejnych przetargach, a co dla nas równie ważne dialog i współpraca z rumuńskimi partnerami. Właśnie dlatego prowadzimy między innymi rozmowy z Kolejami Rumuńskimi o utworzeniu wspólnego centrum utrzymania nowych pojazdów, czy konsultacje z podmiotami zainteresowanymi doświadczeniami w implementacji technologii wodorowych na kolei – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.