Lista systemów tramwajowych w Europie powiększyła się właśnie o kolejną sieć. Od poniedziałku 9 sierpnia z komunikacji szynowej mogą korzystać mieszkańcy fińskiego miasta Tampere. Tramwaj to nie tylko środek transportu: jego wprowadzeniu towarzyszyło odnowienie głównej ulicy miasta – Hämeenkatu.
Decyzję o budowie sieci tramwajowej w Tampere podjęto w listopadzie 2016 r. Teraz, po czterech latach budowy i rozruchu, z nowej sieci mogą korzystać pasażerowie. Pierwszy tramwaj linii 3, zgodnie z rozkładem jazdy, ruszył o godz. 4:26 z przystaku Hervannan kampus, natomiast o godz. 5:46 dołączył tramwaj linii 1, odjeżdżająca z krańca Kaupin kampus. – Na przystankach stali ludzie na długo przed pierwszym przejazdem. Nie było zatorów, wszystko odbyło się płynnie. Ja sam brałem udział w pierwszym odjeździe z Pyynikintori i ten poranek też był dla mnie pamiętny – mówi Pekka Sirviö, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego Tampereen Raitiotie Oy.
Za obsługę komunikacji tramwajowej odpowiadają wybrane w przetargu Koleje Fińskie (VR). – W ostatnich tygodniach kontrolerzy ruchu i motorniczowie zdobywali doświadczenie podczas jazd próbnych i szkoleniowych. Jesteśmy naprawdę podekscytowani, że możemy już dziś rozpocząć rzeczywisty ruch – mówi Vesa Rauhala, kierownik projektu odpowiedzialny za tramwaje w VR.
Nową sieć obsługują tramwaje dostarczone przez Škodę Transtech. Dwukierunkowy tramwaj ForCity Smart Artic Tampere ma 37,3 m długości, 2,65 m szerokości, jest całkowicie niskopodłogowy i może pomieścić do 360 pasażerów. Co ciekawe, każdy tramwaj otrzymał swoją nazwę – na podstawie dat przybycia i imion znajdujących się w kalendarzu. I tak po Tampere będą jeździły tramwaje Lyli, Valma, Saga, Lempi, Iisakki, Visa, Helinä, Atro, Aava, Tellervo, Tuure, Kukka, Ritva, Ensio, Urho, Päiviö, Aliisa, Olga i Veera. Łącznie do miasta przyjedzie 20 tramwajów, z czego ostatni we wrześniu.
Władze miasta liczą, że tramwaj przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności Tampere. –Tramwaj to rozwiązanie komunikacyjne, ale także, w jak największym stopniu, rozwój miast. W latach 2014-2017 w Tampere wybudowano 8500 mieszkań. W latach 2018-2021 oddanych zostanie w sumie 15 tys. mieszkań. Większość z tych lokali została zbudowana wzdłuż trasy tramwajowej – mówi Lauri Lyly, burmistrz Tampere.
Długość sieci wynosi ok. 14 km. Obsługują ją dwie linie. W ciągu dnia na obydwu liniach tramwaje kursują co 7,5 min. Czas przejazdu linii 1 o długości ok. 3,8 km, na trasie której znajduje się dziewięć przystanków, to 13 min. Czas przejazdu linii 3, o długości 11,5 km, na trasie której znajduje się 19 przystanków to 30 min. Koszt budowy, wraz z robotami towarzyszącymi, został określony na 300 mln euro, ale jak podaje miasto, udało się zaoszczędzić 34 mln euro.
W tej chwili trwa II etap budowy sieci tramwajowej między Pyynikintori i Lentävänniemi. W sumie to 6.633 m linii dwutorowej. Przedłużenie ma zostać otwarte w dwóch fazach – w 2023 r. do Santalahti i w 2024 r. do Lentävänniemi.
rys. Vikkezi, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons