Od dzisiaj (26 sierpnia) mieszkańcy Sofii mogą korzystać z nowej, trzeciej linii metra. Linię obsługują składy Inspiro, które powstały w zakładach Newagu w Polsce. Od 2009 r. sieć metra w Sofii powiększyła się z 10 do 48 km.
Początkowo nowa linia miała zostać otwarta jesienią zeszłego roku, ale testy systemów sterowania i automatycznych składów wydłużyły się. Otwarty dziś o godz. 14:00 odcinek między stacjami Krasno Selo i Hadzhi Dimitar liczy sobie 7,6 km, a pasażerowie mogą korzystać z ośmiu stacji. Pociągi kursują w godz. 5-24. W godzinach szczytu podjeżdżają na stacje co ok. 5-6 minut, a poza szczytem – co 8 minut. Docelowo w 2021 r. linia zostanie dociągnięta do stacji Gorna Banja. Dziennie z nowej linii ma korzystać 60 tys. osób. Po jej wydłużeniu liczba użytkowników powinna wzrosnąć do 110 tys.
– Dziś jest ważny dzień dla Sofii, ponieważ realizowany jest plan sprzed 48 lat – budowy sofijskiego metra z trzema liniami. Dotąd mieliśmy dwie przecinające się linie, a dziś nasze miasto ma już prawdziwą sieć metra, którą będziemy nadal rozbudowywać. Obecnie sieć metra w Sofii ma 48,2 km długości, a zaledwie dziesięć lat temu było to 9,6 km. Zaczęliśmy od 70 000 pasażerów dziennie, a od dziś 400 000 osób będzie mogło codziennie podróżować metrem – mówi Jordanka Fandykowa, burmistrz Sofii.
– Dzięki ogromnym inwestycjom w ciągu zaledwie 11 lat długość metra wzrosła o prawie 40 km. Nasze metro jest najpiękniejszym i najtańszym w Europie. To całe podziemne miasto i łatwe połączenie między wszystkimi punktami Sofii. Budujemy z taką samą jakością jak w Europie, ale za dużo niższą cenę. Dlatego jak ktoś ze mną rozmawia o korupcji w Bułgarii – pokazuję mu metro. To był najtrudniejszy odcinek metra w stolicy – komentuje Bojko Borisow, premier Bułgarii, który w przeszłości był burmistrzem Sofii.
Linię
obsługują składy Inspiro, dostarczone przez Siemensa i Newag. Ich produkcja odbywała się w Nowym Sączu. W sumie kontrakt obejmuje 30 składów, złożonych z trzech członów, o długości 60 m. Pociągi są wyposażone w odbieraki prądu na dachu. Ruch odbywa się automatycznie. Na peronie umieszczono dodatkowe szklane przegrody, odgradzające przestrzeń stacji od torowisk i składów.
Obecnie sieć metra składa się z czterech linii metra o łącznej długości tras wynoszącej 48 km. Podróżni mogą korzystać z 43 stacji. Co ciekawe, linie 1, 2 i 4 są ze sobą połączone. Wraz z otwarciem trzeciej linii metra z drugiej linii wydzielono nową, czwartą linię na trasie Obelja – lotnisko (pociągi przejeżdżają jednak dalej po całej trasie – z jednej linii na drugą).